68 332 läst ·
1 093 svar
68k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Om det finns både ett mekaniskt och ett elektriskt reglage för att öppna dörren så blir det rimligen dyrare än om det bara finns ett mekaniskt. Och om det saknas ramar så måste ju fönstret ner en bit även om man drar i det mekaniska reglaget.J Jensa86 skrev:
Jag tog den första som jag råkade hitta, minns inte vilken modell det var men inget var synligt eller uppenbart på den modellen.W witten skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Som jag fattade det så tål ramen inte att använda det vid kontinuerligt bruk, utan slits i så fall ut i förtid.A Avemo skrev:
Det är Tesla model Y som jag hade råkat titta på. Knappt halvvägs ner på sidan:T TommyC skrev:
https://medium.com/@davidsehyeonbae...d-why-victims-struggle-to-escape-8ec89e59760c Där finns mycket annat beskrivet om batteribränder och flera otäcka bilder från bränder.
Information om nödöppningen hos Tesla här: https://service.tesla.com/docs/Mode...UID-64796E6B-139E-41D5-B019-79A28D205E68.html
Det måste ha varit bråttom att släppa produkten när ingen reagerar ens över att rekommendera att använda verktyg för att nödöppna dörren. "Use your fingernail or a small flat-bladed tool to open the plastic flap."
Det finns folk som har problem med rörlighet och styrka i fingrar och händer så lösningen är riktigt dålig.
Berörda bilar borde återkallas och byggas om så att det säkert går att ta sig ut vid behov när elsystemet är utslaget.
Finns en grupptalan mot Audi i USA just kring detta.
https://carup.se/agare-stammer-audi-elbilen-tickande-bomb/
Precis vad VW behöver nu.
Dom är väl snart i rekonstruktion.
Det som är mest skrämmande är att ändå risken för batteribrand är så stor vid olycka.
Just vetskapen att om jag krockar eller kör på något så kan bilen bli ett eld inferno på 30 sek.
Knappt man vågar ha bältet på sig så man kommer ut snabbt.
https://carup.se/agare-stammer-audi-elbilen-tickande-bomb/
Precis vad VW behöver nu.
Dom är väl snart i rekonstruktion.
Det som är mest skrämmande är att ändå risken för batteribrand är så stor vid olycka.
Just vetskapen att om jag krockar eller kör på något så kan bilen bli ett eld inferno på 30 sek.
Knappt man vågar ha bältet på sig så man kommer ut snabbt.
Bättre du har bältet på så att du kan komma ur den krockade bilen istället för att eventuellt vara skadad och inte komma ut...T TH885 skrev:Finns en grupptalan mot Audi i USA just kring detta.
[länk]
Precis vad VW behöver nu.
Dom är väl snart i rekonstruktion.
Det som är mest skrämmande är att ändå risken för batteribrand är så stor vid olycka.
Just vetskapen att om jag krockar eller kör på något så kan bilen bli ett eld inferno på 30 sek.
Knappt man vågar ha bältet på sig så man kommer ut snabbt.
Är ju faktiskt bättre att bilfan brinner efter en händelse än att den brinner okontrollerat i ett garage eller ännu värre en färja.
Intressant, tack för länken! På det här forumet är det få som är mottagliga för information om bränder i batteribilar. Det vanliga bemötandet är att det händer så extremt sällan så man behöver (underförstått) inte bry sig. Att konsekvenserna ofta blir mycket stora när det som nästan aldrig händer ändå händer vill många inte höra talas om trots massor av otäcka exempel från många länder.T TH885 skrev:Finns en grupptalan mot Audi i USA just kring detta.
[länk]
Precis vad VW behöver nu.
Dom är väl snart i rekonstruktion.
Det som är mest skrämmande är att ändå risken för batteribrand är så stor vid olycka.
Just vetskapen att om jag krockar eller kör på något så kan bilen bli ett eld inferno på 30 sek.
Knappt man vågar ha bältet på sig så man kommer ut snabbt.
Titta gärna på filmerna tidigare i den här tråden och förundras över att prototyperna får säljas och att det finns köpare. Nu har dock batteribilsbubblan fått pyspunka och alla gamla biltillverkare har stora ekonomiska problem. EU ser ut att låta statssubventionerade Kinesiska batteribilar slå ut hela bilindustrin i väst. Ingen tillnyktring syns ännu där. Tullar är sällan bra men ibland kanske de behövs.
Det är snarare bränslebilar som riskerar att övertändas på någon enstaka sekund om tanken punkteras vid en kollision. Det är inte särskilt vanligt längre. Men att batteribilar skulle övertändas snabbare stämmer inte.
Kan du nämna några?
Teslaförare innebränd efter kollision. Räddningspersonal hindrades av bilens batteri.
A driver in Torrance is dead after police say they were unable to save the person from their Tesla because of its burning lithium ion battery.
https://www.latimes.com/california/story/2025-01-30/tesla-battery-fire-fatal-crash-rescue
https://www.firehouse.com/operation...e-to-save-tesla-driver-due-to-burning-battery
A driver in Torrance is dead after police say they were unable to save the person from their Tesla because of its burning lithium ion battery.
https://www.latimes.com/california/story/2025-01-30/tesla-battery-fire-fatal-crash-rescue
https://www.firehouse.com/operation...e-to-save-tesla-driver-due-to-burning-battery
Redigerat:
Tesla saknar som bekant rostskydd. Tyvärr medför detta att vatten kan tränga in i batterilådan när bilarna åldras och genomrostning sker. Vatten och speciellt saltvatten är en av orsakerna som leder till att batterierna hamnar i termisk rusning. Vid det felfallet är det inte längre en låg risk för termisk rusning utan risken är betydande.
Länkarna nedan visar att rost kan leda till att vatten tränger in till batteriet på en Tesla. Ägaren lyckades torka ut fukten med en stöveltork från biltema. Oklart hur hållbar den lösningen är!?
https://www.is.fi/autot/art-2000010862586.html
https://carup.se/tesla-lagad-med-biltemas-skotork-sparade-170000/
Detta är ett enstaka fall av vattenskadat batteri på en Tesla p g a rost. Den bilen var nära 10 år gammal. De flesta batteribilar är mycket yngre. Framtiden kommer att visa hur vanligt det blir att vattenskadade batterier "bara" orsakar dyra reparationer, skickar bilar till för tidigt skrotning eller i värsta fall orsakar allvarliga bränder.
Länkarna nedan visar att rost kan leda till att vatten tränger in till batteriet på en Tesla. Ägaren lyckades torka ut fukten med en stöveltork från biltema. Oklart hur hållbar den lösningen är!?
https://www.is.fi/autot/art-2000010862586.html
https://carup.se/tesla-lagad-med-biltemas-skotork-sparade-170000/
Detta är ett enstaka fall av vattenskadat batteri på en Tesla p g a rost. Den bilen var nära 10 år gammal. De flesta batteribilar är mycket yngre. Framtiden kommer att visa hur vanligt det blir att vattenskadade batterier "bara" orsakar dyra reparationer, skickar bilar till för tidigt skrotning eller i värsta fall orsakar allvarliga bränder.
