6 334 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Elbil, får många olika val?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Hade en Honda CRX Vtec som första bil. 1,6l bensinare på 150hk+ superlätt och görkul att köra. Som bonus riktigt snål så man vande sig att allt över 0,6l milen va törstiga bestar.S Styrman_jansson skrev:Det gjorde jag förut, hade en 9-5 med 280+ hk, 900 Turbo med 230+hk osv. Men jag har sedan insett att även om det är "kul" att trycka på någon gång så köper jag inte bil efter vad jag tycker är kul "någon gång". Därefter har det blivit ett antal "motorsvagare" bilar.
Just nu har jag en bl.a. el-Berlingo med 135hk som har en maxhastighet om 135km/h vilket jag aldrig upplevt som "störande". Accelerationen är fullt tillräcklig för hyfsat rapp omkörning av lastbil på motorväg och bilen gick väldigt bra att dra släp med också (dock max 750kg).
Stark bil är också inte automatisk lika med kul bil. Andrabilen jag har är en Suzuki Swift Sport med ynka 134hk. Dock väger den runt 1000kg, har trevlig väghållning och en varvvillig sugmotor. Troligtvis den absolut roligast bil jag ägt körmässigt. Och så kan man ibland ha kul utan att det går i "goddag konstapel här har du körtkortet"-hastigheter.
Det du beskriver är inte acceleration utan den tid det tar att uppnå en viss hastighet. Acceleration är hur mycket hastigheten ökar per tidsenhet.
Hade senare en MR2 turbo som va tyngre, inte allt samma körkänsla men 300hk turbo bakom ryggen kändes ballt. Därefter en 400hk+ corvette. Den lilla hondan fortsatt roligast på små vägar även om den inte va snabbast.
Jag skrev ju just att över 200 kör man sällan eller aldrig (även om jag har gjort det enstaka tillfällen, mestadels i yngre dagar.)S skogaliten skrev:
160 däremot kan man ju slå i taket på vid nån motorvägsomkörning, eller när man är utomlands, jag har tex bilat till och från holland (f.d svärfar bodde där) och då körde jag snabbare än 160 på autobahn under ganska lång tid.
Jag har även en gång kört snabbt till sjukhuset på uppmaning av operatören på 112, minns inte exakt hur fort det gick då eftersom jag hade lite annat att tänka på, men jag skulle tro att jag körde över 160, lagligen. (mitt i natten dessutom.)
..Så är man fri att tycka, men jag håller inte med.S skogaliten skrev:
Redigerat:
Ja, det är ju ett val man gör själv, jag har testat att ha motorsvagare bilar men alltid backat tillbaka för det är störande.S Styrman_jansson skrev:
Men som sagt, en smaksak om det är värt den extra kostnaden.
och vad är skillnaden i just detta exemplet menar du ?S Styrman_jansson skrev:
Klicka här för att svara