Kanske inte blir ett bilbyte inom kort, men under 2025 är nog tanken på det. Min nuvarande manuella bensinare kommer inte gå upp i värde direkt, känns som manuell låda snart inte längre efterfrågas.

Finns en uppsjö av nya modeller från diverse tillverkare. Tesla är en som naturligtvis är intressant, dels är priserna enkla att utläsa men även att den är så pass populär.

Går man in på andra tillverkare är det nästan omöjligt att få rätt uppfattning om priserna med olika konfigurationer.

Sen är ju också en parameter hur långt man kan åka per laddning, men även två eller fyrhjulsdrift något jag inte tidigare funderat på.

Det verkar även finnas olika typer av batteriteknik, hur ska man veta vilken som är ”bäst”?

Tesla har en ny version av M3, long range med bakhjulsdrift och den ska klara uppåt 70 mil, vilket är grymt bra. Motsvarande med en Modell Y med bakhjulsdrift klarar uppåt 60 mil, 10 mil mindre alltså. Det blir också lite ”förvirrande”. Visst Y är en större bil men ändå något som komplicerar ens val.

Har de senaste åren köpt nya Kia med sex års mellanrum och det har varit ganska enkelt. Nu är det ny teknik och det händer betydligt mer mellan varje bilbyte än förut.

M m@nge skrev:
Kanske inte blir ett bilbyte inom kort, men under 2025 är nog tanken på det. Min nuvarande manuella bensinare kommer inte gå upp i värde direkt, känns som manuell låda snart inte längre efterfrågas.

Finns en uppsjö av nya modeller från diverse tillverkare. Tesla är en som naturligtvis är intressant, dels är priserna enkla att utläsa men även att den är så pass populär.

Går man in på andra tillverkare är det nästan omöjligt att få rätt uppfattning om priserna med olika konfigurationer.

Sen är ju också en parameter hur långt man kan åka per laddning, men även två eller fyrhjulsdrift något jag inte tidigare funderat på.

Det verkar även finnas olika typer av batteriteknik, hur ska man veta vilken som är ”bäst”?

Tesla har en ny version av M3, long range med bakhjulsdrift och den ska klara uppåt 70 mil, vilket är grymt bra. Motsvarande med en Modell Y med bakhjulsdrift klarar uppåt 60 mil, 10 mil mindre alltså. Det blir också lite ”förvirrande”. Visst Y är en större bil men ändå något som komplicerar ens val.

Har de senaste åren köpt nya Kia med sex års mellanrum och det har varit ganska enkelt. Nu är det ny teknik och det händer betydligt mer mellan varje bilbyte än förut.
Börja med förutsättningarna.
Kan du ladda hemma?
Hur långt åker du varje dag?
Hur långa är dina långa resor( semester etc)?
Hur stort lastutrymme/passagerare behöver du?
Behöver du dra släp?

• Gilla
maela och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Börja med förutsättningarna.
Kan du ladda hemma?
Hur långt åker du varje dag?
Hur långa är dina långa resor( semester etc)?
Hur stort lastutrymme/passagerare behöver du?
Behöver du dra släp?
Jag kan ladda hemma. Har sedan 2022 solceller på taket. Ja vi åker kanske runt 1500 mil/år, inte så mycket mao.
Släp är viktigt, måste kunna dra häst med hästtransport.

Tyvärr gör tillverkarna det svårare att jämföra, troligen med flit. Till exempel är det många egenskaper som går att mäta på olika sätt och därmed få radikalt olika siffror. Lastutrymme och acceleration är två sådana som jag är påläst i men det finns säkert flera. Vad gäller lastutrymme kan det skilja 50% eller mer och jag vet tyvärr inget bättre sätt än att personligen ta sig till en handlare och mäta med måttstock.

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
M m@nge skrev:

Jag rekommenderar alltomelbil.se. Där kan du under en flik jämföra elbilar utifrån kriterier som pris, räckvidd men även pris i förhållande till räckvidd. De har också en särskild sammanställning av bilar med dragkrok.

• Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
En annan bra sida för att jämföra elbilar är https://automatos.se/

Lite råd från mig.

Jag tycker inte du ska titta för mycket på räckvidden, det beror på lite såklart hur du mycket du kör, men det funkar bra att ladda längs vägen, ett 15-20min stopp kommer man ganska långt på.

Jag personligen vill ha fyrhjulsdrift. Många fyrhjulsdrivna elbilar är även "performance" modeller eftersom det blir kraftfullare motor i dessa modeller. Det gör tyvärr så att dom brukar vara ganska mycket dyrare.

Batteriteknik skulle inte jag lägga någon större vikt vid. Det kommer funka bra oavsett. En del batterier rekommenderas att laddas till 80% för att spara livslängden på dom.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Snarare tvärt om skulle jag säga, då det knappt går att köpa manuella bilar längre så efterfrågas manuella bilar mer som begagnade, delvis för att folk som gillar att KÖRA bil vanligen föredrar manuellt, delvis för att folk behöver manuella bilar för att övningsköra i för att slippa handikappkörkort.

Det som borde vara mer svårsålt är gamla trötta momentomvandlarautomater.

M m@nge skrev:
Tesla har för och nackdelar, en stor nackdel är att mycket är halvfärdigt, tycker du exempelvis att fungerande adaptiv farthållare är viktigt, köp INTE en tesla.. samma sak med automatiska vindrutetorkare osv. Vill du ha android auto (eller apple carplay) ? ..köp INTE en tesla, det finns helt enkelt inte.

En annan nackdel är brutalt dyra försäkringar.

Fördelen med tesla är att det ofta går mycket snabbare att snabbladda dessa än andra bilar, inte ovanligt med dubbla hastigheten, vill du dessutom ha prestanda så finns det ju ofta gott om det med, även på de enklare modellerna.

M m@nge skrev:
Räckvidden är en viktig parameter ja, tro inte på alla som säger att "det är bara kuuuul att snabbladda" och "det går så lätt" och och liknande trams, det är skitjobbigt att snabbladda och du vill göra det så sällan som möjligt, men åker du inte långt OFTA så är det ju det dagliga du ska tänka mest på.

Hur långt behöver du normalt köra på en dag ? ..med adderade extraärenden och liknande ? ..ta det och dubbla siffran om du vill köra även på vintern, och dubbla den sedan igen eftersom du troligen bara kan använda 60% av utlovad kapacitet på batteriet vid daglig drift.

Varför det då ? Jo för att du ska helst inte ladda ur det under 20% och inte över 80%, alltså 60% kvar. (Det finns vissa batterityper som ska klara högre men..)

Det gör att om du har 5 mil till jobbet så bör du kunna köra säg 15 mil med lite extraavstickare, dubbla för vinter = 30, och dubbla igen pga batteriet = 60mil.

Du vill då ha 60 mils angiven räckvidd.. JA, det är högt räknat, men du vill inte ligga på gränsen, batteriets kapacitet minskar även med tiden.

M m@nge skrev:
Det vet man inte idag.

M m@nge skrev:
model 3 är en ganska liten bil, funkar det för dej är den snålare och snyggare.. eller ska vi säga mindre ful, alla moderna bilar är ju tvålkoppar. Behöver man mer plats så är y bättre.

• Gilla
Boende45 och 2 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:

Många är väldigt övertygade om att man måste ha fyrhjulsdrift. Det är inte jag. Moderna elbilar fungerar utmärkt med tvåhjulsdrift. Provkör i vinter, vetja. Jag personligen värderar andra parametrar högre, men det är givetvis lite individuellt. Jag bor i Norrland och har inga som helst problem med att köra en bakhjulsdriven BMW i4 eDrive40 ens vid ordentligt halt väglag.

Jättelång räckvidd är trevligt, men inte absolut nödvändigt för alla. Men kortare räckvidd och långkörning förutsätter att bilen kan snabbladdas på rimligt hög effekt (man vill inte både ha många och långsamma laddstopp). Undvik bilar med luftkylt batteri. Undvik också bilar som inte har CCS2-kontakt om du inte ska ladda uteslutande hemma.

Kolla vad bilen stödjer när det gäller AC-laddning. Det finns bilar som bara kan ladda enfas. Det blir väldigt långsamt om du laddar hemma med normal huvudsäkring.

Angående batterikemi och åldrande tyckte jag den här föreläsningen var intressant (nördvarning):

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ska du dra hästsläp så går ett antal modeller bort och du klarar dig troligen inte med bara körkort B.

P Pin skrev:
Ska du dra hästsläp så går ett antal modeller bort och du klarar dig troligen inte med bara körkort B.
Många elbilar får dra 750-1000kg, dessa kommer inte klara hästtransporten gissningsvis. En Tesla modell Y får dra 1600kg, väldigt bra men kommer kräva utökat B el. BE.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Många elbilar får dra 750-1000kg, dessa kommer inte klara hästtransporten gissningsvis. En Tesla modell Y får dra 1600kg, väldigt bra men kommer kräva utökat B el. BE.
Hur långt och ofta du brukar köra med hästsläp, är nog den viktigaste frågan att ställa.

För att behöva ladda med häst i släpet kan bli väldigt påfrestande, om hästen (hästarna) blir oroliga och sparkar och trampar när släpet står still.

Går det att ladda bilen på de vanliga destinationerna med häst?

Räckvidden sjunker också dramatiskt när mer energi går åt för att dra det tunga släpet. Lägg till vinterförhållanden med kyla, så minskar räckvidden på elbil än mer.

Välj bil; elbil, elhybrid eller bränsledrivet efter det scenario som kräver mest räckviddsmässigt.

Och räkna med att listan på bilar (oavsett drivmedel) blir betydligt kortare om man ska dra tungt.

Att ta ett B96 kort för att få möjlighet till högre dragvikt är inte speciellt svårt, BE kortet kräver mera ansträngning eftersom man i princip måste "ta om" B-kortet också.

Många som har häst(ar) och transporterar dessa ofta till träning och tävling, väljer bort renodlade elbilar till förmån för hybrider eller bränslebil bl.a. för att det finns få elbilar med bra dragvikt och rimligt pris, men också för att det ofta är mycket dålig tillgång till laddmöjlighet vid målet, och, eftersom en hel del hästverksamhet sker "på landet", så är det ofta snålt med snabba laddplatser längs vägen.

Ofta har man i sådana familjer en lite mindre elbil, och så en "tungdragare" som är fyrhjulsdriven, för bästa egenskaper med släpet, och som är laddhybrid eller en dieselbil.

Jag har valt bil efter den dragvikt jag behöver för att kunna köra två vuxna hästar i transporten (2 x 700 kg = 1400 kg + transportens egenvikt ca 900 kg = 2300 kg + "lite marginal" ger minsta dragvikt 2500 kg för just mig).

Då blir listan med möjliga dragbilar som jag dessutom anser mig ha råd att köpa nya ganska kort.

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Så länge det finns motorbränsle att köpa och så länge det finns vägar att köra på kommer folk att fråga efter bilar med manuell växellåda.
Att utbudet på nya sådana minskar leder troligen till att efterfrågan på gamla ökar.

Skulle jag få bestämma så skulle alla automatväxlade bilar vara belagda med körförbud mellan 15 oktober och 15 april varje år. Av säkerhetsskäl. Förutom vissa förare som på grund av handikapp inte kan köra med manuell växellåda och som därför kunde beviljas dispens förutsatt att de kör högst 60 km i timmen under vinterperioden.

Automatväxlade bilar i vinterföre är ett elände.

• Gilla
  • Haha
Holmspel och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Automatväxlade bilar i vinterföre är ett elände.
Varför ??
Jag har aldrig haft problem med automatväxel i vinterföre, varken med 2wd eller 4wd.

Nu är det för det mesta dubbelkopplingslådor jag har haft, men även den enda jag hade med en "vanlig" automat funkade fin fint (var iofs en 4wd Subaru 2005a)

Tycker det är mycket värre med manuella äldre bilar som folk varvar upp för att komma iväg som blankslipar snön vid korsningar. Modernare bilar har för det mesta antispinn som iaf inte ger den effekten...

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför ??
Jag har aldrig haft problem med automatväxel i vinterföre, varken med 2wd eller 4wd.
Jag gissar att han syftar på att en automatlåda lätt tolkar avsaknad av grepp som att bilen rullar fort och växlar upp, och därmed förlorar ännu mer grepp. Klassiskt när det släpper i en kurva.

Gäller mest äldre bilar utan elektroniska system förstås.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu är det för det mesta dubbelkopplingslådor jag har haft, men även den enda jag hade med en "vanlig" automat funkade fin fint (var iofs en 4wd Subaru 2005a)

Tycker det är mycket värre med manuella äldre bilar som folk varvar upp för att komma iväg som blankslipar snön vid korsningar. Modernare bilar har för det mesta antispinn som iaf inte ger den effekten...
Inkompetenta förare kör såväl manuell som automat, jag skulle säga att problemet är större med automat där då föraren har sämre kontroll över bilens grepp och hjulens varv.

Men bilar nyare än ca 2005 har ju mycket riktigt i normalfallet nån form av antispinn och antisladd. som underlättar, i synnerhet för dåliga/ovana förare.
(Äldre bilar kan också ha det men då oftast tillval alt de dyrare modellerna.)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.