6 334 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Elbil, får många olika val?
Dags att släppa forntiden kanske?H heimlaga skrev:Så länge det finns motorbränsle att köpa och så länge det finns vägar att köra på kommer folk att fråga efter bilar med manuell växellåda.
Att utbudet på nya sådana minskar leder troligen till att efterfrågan på gamla ökar.
Skulle jag få bestämma så skulle alla automatväxlade bilar vara belagda med körförbud mellan 15 oktober och 15 april varje år. Av säkerhetsskäl. Förutom vissa förare som på grund av handikapp inte kan köra med manuell växellåda och som därför kunde beviljas dispens förutsatt att de kör högst 60 km i timmen under vinterperioden.
Automatväxlade bilar i vinterföre är ett elände.
Är nog snarare vem som sitter bakom ratten som det beror på.
Förbjud istället alla gamla stofiler som inte kan köra bil.
Det är väl en smaksak, men för mej är det det.S skogaliten skrev:
En av anledningarna att jag valde just en tesla (trots att elon är en idiot och det är ett skitföretag) är just att det var hyfsade prestanda, det viktigaste var dock att dom är mycket snabbare på att ladda vid vägen än de flesta andra elbilar, i synnerhet dom jag tittade på. (tex MG5, kia e-niro och huyndai kona)
Jag har mestadels haft motorstarka bilar, köper man en bil väljer man ett exemplar med stor motor, innan teslan hade jag en SAAB 9-5 aero, just därför, trots att den är dyrare i inköp och försäkring.
Sen är ju det där med accelerationssnabba elbilar inte riktigt sant, jo, elbilar som har 400hk+ och 4wd accar såklart snabbt, iaf från noll, min tesla ska göra det på 4,4s, saaben tar 6,9s på sig.. Men säg 100-200km/h är jag inte så säker på att teslan vinner, skulle nästan gissa att saaben är snabbare där trots "bara" 260hk.
Men "vanliga" elbilar är inte alls speciellt snabba på acceleratio - även om folk gärna tror det.. de allra flesta elbilar bortsett från teslor är tex långsammare 0-100 än min 17 år gamla saab.
Topphastigeheten är också generellt sett låg på elbilar, vissa gör bara 130 (tex fiat 500e), väldigt många gör bara 160 (tex VW ID.3) , medans teslorna gör dryga 200km/h (min dualmotor gör 234km/h tex).
Man får väl avgöra själv om man tycker det är ett problem, att teslan är långsammare än saaben (toppfartsspärrad på 250km/h) gör mej inget, så fort kör man aldrig, men en topphastighet på 130 är oacceptabelt för mej personligen, och 160 är störande.
Anledningen är förstås att elbilar saknar växellåda (med nåt enstaka undantag), det gör att om utväxlingen ska räcka till hög topphastighet måste utväxlingen vara hög, då blir den högt växlad även vid låg hastighet (till skillnad från en vanlig bil som kan lägga i en lägre växel), och då måste motorn(/erna) orka mycket, alltså ha hög effekr, det är därför teslorna har såpass bra topphastighet ändå, dom har väl minst ca 340hk och upp till 1000 nånstans, min har 440hk. Det är samma sak med andra bilar, ovan nämda ID.3 som gör 160 finns i GTX-utförande med mer effekt, då är även topphastigheten högre.
Fast ska man dra lite tyngre släp (t.ex. med häst i), så är accelerationsförmåga ointressant, medan segdragningsförmåga hyperintressant.GlennB skrev:
Det är väl en smaksak, men för mej är det det.
En av anledningarna att jag valde just en tesla (trots att elon är en idiot och det är ett skitföretag) är just att det var hyfsade prestanda, det viktigaste var dock att dom är mycket snabbare på att ladda vid vägen än de flesta andra elbilar, i synnerhet dom jag tittade på. (tex MG5, kia e-niro och huyndai kona)
Jag har mestadels haft motorstarka bilar, köper man en bil väljer man ett exemplar med stor motor, innan teslan hade jag en SAAB 9-5 aero, just därför, trots att den är dyrare i inköp och försäkring.
Sen är ju det där med accelerationssnabba elbilar inte riktigt sant, jo, elbilar som har 400hk+ och 4wd accar såklart snabbt, iaf från noll, min tesla ska göra det på 4,4s, saaben tar 6,9s på sig.. Men säg 100-200km/h är jag inte så säker på att teslan vinner, skulle nästan gissa att saaben är snabbare där trots "bara" 260hk.
Men "vanliga" elbilar är inte alls speciellt snabba på acceleratio - även om folk gärna tror det.. de allra flesta elbilar bortsett från teslor är tex långsammare 0-100 än min 17 år gamla saab.
Topphastigeheten är också generellt sett låg på elbilar, vissa gör bara 130 (tex fiat 500e), väldigt många gör bara 160 (tex VW ID.3) , medans teslorna gör dryga 200km/h (min dualmotor gör 234km/h tex).
Man får väl avgöra själv om man tycker det är ett problem, att teslan är långsammare än saaben (toppfartsspärrad på 250km/h) gör mej inget, så fort kör man aldrig, men en topphastighet på 130 är oacceptabelt för mej personligen, och 160 är störande.
Anledningen är förstås att elbilar saknar växellåda (med nåt enstaka undantag), det gör att om utväxlingen ska räcka till hög topphastighet måste utväxlingen vara hög, då blir den högt växlad även vid låg hastighet (till skillnad från en vanlig bil som kan lägga i en lägre växel), och då måste motorn(/erna) orka mycket, alltså ha hög effekr, det är därför teslorna har såpass bra topphastighet ändå, dom har väl minst ca 340hk och upp till 1000 nånstans, min har 440hk. Det är samma sak med andra bilar, ovan nämda ID.3 som gör 160 finns i GTX-utförande med mer effekt, då är även topphastigheten högre.
När man kör häst, så handlar det förenklat om att "inte gasa och inte bromsa, och svänga så lite som möjligt och branta svängar i låg fart", för att resan ska bli så bekväm som möjligt för hästen i transporten.
"Hackig" körning med häst, skapar en stressad häst, även om hästen är van att åka transport. En stressad häst kommer inte att kunna prestera eller fungera normalt när den väl kommer fram till travbanan, dressyrträningen eller vart den nu ska.
Dessutom så är det vanligt att man ska köra in/ut med transporten på åker som fungerar som tillfällig p-plats, så bra markfrigång är önskvärt.
TS hade ju som kriterium att kunna dra hästsläp med bilen.
Då är snabb acceleration irrelevant och dessutom en nackdel, om fordonet så att säga reagerar för lätt (mycket) på gasen.
Har inte elbilar en fantastisk segdragnings förmåga? Bromsa slipper man också med one pedal drive.S skogaliten skrev:Fast ska man dra lite tyngre släp (t.ex. med häst i), så är accelerationsförmåga ointressant, medan segdragningsförmåga hyperintressant.
När man kör häst, så handlar det förenklat om att "inte gasa och inte bromsa, och svänga så lite som möjligt och branta svängar i låg fart", för att resan ska bli så bekväm som möjligt för hästen i transporten.
"Hackig" körning med häst, skapar en stressad häst, även om hästen är van att åka transport. En stressad häst kommer inte att kunna prestera eller fungera normalt när den väl kommer fram till travbanan, dressyrträningen eller vart den nu ska.
Dessutom så är det vanligt att man ska köra in/ut med transporten på åker som fungerar som tillfällig p-plats, så bra markfrigång är önskvärt.
TS hade ju som kriterium att kunna dra hästsläp med bilen.
Då är snabb acceleration irrelevant och dessutom en nackdel, om fordonet så att säga reagerar för lätt (mycket) på gasen.
Så du tycker att en genomsnittlig familj ska ha en vanlig bil för vanliga transporter/resor, en hästlastbil (som tyvärr har dålig lastvikt om man inte har C-kort), och kanske en bil till?P Peter_Ker skrev:
Det blir dyrt, mycket dyrt.
Och hur är det med markfrigången då?P Pin skrev:
Och max dragvikt?
Kliv ur det "läckert med ny teknik" träsket, och titta på faktisk körbarhet istället, t.ex. förmågan att fungera på dåliga vägar, och behovet att ladda någonstans långt ifrån riksvägar.
Det är än så länge väldigt ont om elbilar som är välfungerande för att regelbundet dra hästtransporter med tillräcklig lastvikt. samt längre sträckor än några få mil.
Var kör du 160 eller 200+ km/t för någonstans?GlennB skrev:
Det är väl ändå ett icke-behov för den som inte kör på på en motorbana?
Egentligen borde alla fordon (utom utryckningsfordon) som får framföras på allmän väg vara spärrade till max 130 km/t ungefär.
Drar ni mycket släp så skulle jag satsa på en laddhybrid med bra räckvidd. Jag har haft både BMW x5 45e och Mercedes Benz GLE 350de, båda starka dragare och klarar runt 80-90 mil på el på sommarhalvåret och 60-70 mil när det är som kallast.
Ett hästsläp kommer troligtvis att halvera räckvidden på vilken elbil som helst...
Min nuvarande bil, en Xpeng G9 Performance har väldigt bra räckvidd och laddar snabbt med 300kW så man slipper stå så länge och ladda (om man hittar en 300kW laddare). Det är ju också en aspekt, vad finns för snabbladdare på vägen?
Ett hästsläp kommer troligtvis att halvera räckvidden på vilken elbil som helst...
Min nuvarande bil, en Xpeng G9 Performance har väldigt bra räckvidd och laddar snabbt med 300kW så man slipper stå så länge och ladda (om man hittar en 300kW laddare). Det är ju också en aspekt, vad finns för snabbladdare på vägen?
Rekommenderar att du läser inlägg #10.S skogaliten skrev:Och hur är det med markfrigången då?
Och max dragvikt?
Kliv ur det "läckert med ny teknik" träsket, och titta på faktisk körbarhet istället, t.ex. förmågan att fungera på dåliga vägar, och behovet att ladda någonstans långt ifrån riksvägar.
Det är än så länge väldigt ont om elbilar som är välfungerande för att regelbundet dra hästtransporter med tillräcklig lastvikt. samt längre sträckor än några få mil.
Något sådant träsk befinner jag mig inte i.
Markfrigången har ingenting med vad det är för motor att göra. Sedan är många bilar även elbilar designade som SUV/SAV utan att ha någon vidare markfrigång eller terrängkörningsförmåga. Men jag minns inte att TS efterfrågat detta.
Jag håller alltså med dig i sak, men skulle önska en trevligare ton samt att du lyssnar på det jag redan sagt i början av diskussionen
Jag har dragit hästsläp både med Audi 100 med 90hk och Saab 9000 utan turbo. Gick hur bra som helst, de fick dra 1600kg, iaf Saaben. Visst, 4wd hade varit bra om man ska ut på sliriga gräsytor...
Men nej, man behöver ingen tung SUV eller massor med hk för att dra ett sådant släp.
Men nej, man behöver ingen tung SUV eller massor med hk för att dra ett sådant släp.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Hög effekt är möjligen kul. Och många som tycker det är kul försöker ofta rättfärdiga det med lite irrelevanta argument.
Med hästsläp vill man inte köra fort ändå så då är 150hk tillräckligt. Tesla har ett chill mode som är riktigt trevligt med oerhört mjuk körning. Perfekt för hästsläp men som sagt blir räckvidden kass med så stora släp så man vill ha ett riktigt stort batteri. Det finns ju ett gäng elbilar med dragvikt över 2000kg
Model X, iX, EX90, EV6, EQS Suv iallafall.
Men, med det sagt hade jag siktat på en diesel. Kanske plug in. Eller en skåpbil.
Mercedes har diesel plug in, annars har både BMW, Audi, VW, Skoda, Cupra nu mer plug in hybrider med 20kWh netto kapacitet
Med hästsläp vill man inte köra fort ändå så då är 150hk tillräckligt. Tesla har ett chill mode som är riktigt trevligt med oerhört mjuk körning. Perfekt för hästsläp men som sagt blir räckvidden kass med så stora släp så man vill ha ett riktigt stort batteri. Det finns ju ett gäng elbilar med dragvikt över 2000kg
Model X, iX, EX90, EV6, EQS Suv iallafall.
Men, med det sagt hade jag siktat på en diesel. Kanske plug in. Eller en skåpbil.
Mercedes har diesel plug in, annars har både BMW, Audi, VW, Skoda, Cupra nu mer plug in hybrider med 20kWh netto kapacitet
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det gjorde jag förut, hade en 9-5 med 280+ hk, 900 Turbo med 230+hk osv. Men jag har sedan insett att även om det är "kul" att trycka på någon gång så köper jag inte bil efter vad jag tycker är kul "någon gång". Därefter har det blivit ett antal "motorsvagare" bilar.GlennB skrev:
Just nu har jag en bl.a. el-Berlingo med 135hk som har en maxhastighet om 135km/h vilket jag aldrig upplevt som "störande". Accelerationen är fullt tillräcklig för hyfsat rapp omkörning av lastbil på motorväg och bilen gick väldigt bra att dra släp med också (dock max 750kg).
Stark bil är också inte automatisk lika med kul bil. Andrabilen jag har är en Suzuki Swift Sport med ynka 134hk. Dock väger den runt 1000kg, har trevlig väghållning och en varvvillig sugmotor. Troligtvis den absolut roligast bil jag ägt körmässigt. Och så kan man ibland ha kul utan att det går i "goddag konstapel här har du körtkortet"-hastigheter.
Det du beskriver är inte acceleration utan den tid det tar att uppnå en viss hastighet. Acceleration är hur mycket hastigheten ökar per tidsenhet.GlennB skrev: