6 334 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Elbil, får många olika val?
GlennB har förklarat den viktigaste orsakenklaskarlsson skrev:
Varför ??
Jag har aldrig haft problem med automatväxel i vinterföre, varken med 2wd eller 4wd.
Nu är det för det mesta dubbelkopplingslådor jag har haft, men även den enda jag hade med en "vanlig" automat funkade fin fint (var iofs en 4wd Subaru 2005a)
Tycker det är mycket värre med manuella äldre bilar som folk varvar upp för att komma iväg som blankslipar snön vid korsningar. Modernare bilar har för det mesta antispinn som iaf inte ger den effekten...
De två andra är att man inte kan trycka in kopplingen för att behålla väggreppet i kurvor så som man ofta gör med framhjulsdrift i i vinterföre, och att man inte kan gunga loss bilen med kopplingen på normalt sätt när man har kört fast i snön.
Fundera på hur länge du ska behålla bilen. Kolla premien för helförsäkring!
Många men inte alla elbilar har extremt dyr helförsäkring eftersom de har många hk och är dyra att reparera.
Räknade på att byta min E-klass mot el model S och premien skulle gå från 8kkr till 24kkr. (45år och "Stockholm") skadefri).
Jag tankarna för 20kkr per år.... (1800mil).
Elbilar med mindre effekt hade betydligt lägre försäkring.
Kör du mestadels till och från jobbet och har 4mil dit kan en laddhybrid vara väldigt ekonomiskt, flera på jobbet tankar i princip aldrig förutom vid lov, semester etc. Dvs när "alla" är ute och åker.
Många men inte alla elbilar har extremt dyr helförsäkring eftersom de har många hk och är dyra att reparera.
Räknade på att byta min E-klass mot el model S och premien skulle gå från 8kkr till 24kkr. (45år och "Stockholm") skadefri).
Kör du mestadels till och från jobbet och har 4mil dit kan en laddhybrid vara väldigt ekonomiskt, flera på jobbet tankar i princip aldrig förutom vid lov, semester etc. Dvs när "alla" är ute och åker.
Med en manuell låda har du som förare total kontroll, men det ställer också krav på din förmåga och skicklighet för att det skall vara någon vinning med det hela.
Någon som har kunskaperna och erfarenheten att faktiskt på riktigt köra bil och har kunskaperna att förstå fysikens grundlagar och hur bilen fungerar rent tekniskt finns det ganska uppenbara fördelar med att ha full kontroll över vad bilen gör och inte gör.
De som inte tillhör kategorin ovan brukar föredra automatisk växling och automatiskt allting annat också, ju mindre kontroll de har över saker o ting desto lägre krav ställs på dem att faktiskt kunna eller göra något.
Då behöver man inte ta ansvar för något o det finns alltid något att skylla på när det går åt skogen....
Ja, det är fredag.
Någon som har kunskaperna och erfarenheten att faktiskt på riktigt köra bil och har kunskaperna att förstå fysikens grundlagar och hur bilen fungerar rent tekniskt finns det ganska uppenbara fördelar med att ha full kontroll över vad bilen gör och inte gör.
De som inte tillhör kategorin ovan brukar föredra automatisk växling och automatiskt allting annat också, ju mindre kontroll de har över saker o ting desto lägre krav ställs på dem att faktiskt kunna eller göra något.
Då behöver man inte ta ansvar för något o det finns alltid något att skylla på när det går åt skogen....
Ja, det är fredag.
Det är som du skriver plus att du nog får jämföra mot S klass även hos Mercedes. Eller någon AMG variant av E klass.Huddingebo skrev:
Fundera på hur länge du ska behålla bilen. Kolla premien för helförsäkring!
Min gamla BMW 7 serie kostar också så mycket och då är jag ännu äldre än dig.
Ja rent prestandamässigt, definitivt. Om man då är intresserad av det. Då är den svårsalgen rent ekonomiskt mot jämförbar prestanda.P Pin skrev:
Svagare S-klass hade jag funderingar på ett tag...
Men S-klass är en ren lyxbil med väldigt påkostad inredning, stolar o komfort, byggkvalitt etc.
Hästlängder ifrån ganska enkla amerikanska Teslor. Trots att model S har luftfjädring.
Tom min E-klass skulle jag säga har märkbart lägre ljudnivå när jag åker på E4 i 110 på väg till jobbet, jfm S. Model 3/Y rullar mer som en BMW treserie från 1998.
Mycket beror antagligen på vikten som kräver jättestora breda hjul.
Ja håller helt med om byggkvalitet och inredning. Vad gäller finesser så är det nog likvärdigt eller till Teslas fördel (finns elektronisk pruttkudde i S klass?). Prismässigt är eller var de i samma härad. Nu kanske Tesla blivit billigare och Mercedes dyrare.Huddingebo skrev:
Ja rent prestandamässigt, definitivt. Om man då är intresserad av det. Då är den svårsalgen rent ekonomiskt mot jämförbar prestanda.
Svagare S-klass hade jag funderingar på ett tag...
Men S-klass är en ren lyxbil med väldigt påkostad inredning, stolar o komfort, byggkvalitt etc.
Hästlängder ifrån ganska enkla amerikanska Teslor. Trots att model S har luftfjädring.
Tom min E-klass skulle jag säga har märkbart lägre ljudnivå när jag åker på E4 i 110 på väg till jobbet, jfm S. Model 3/Y rullar mer som en BMW treserie från 1998.
Mycket beror antagligen på vikten som kräver jättestora breda hjul.
Just kvaliteten på inredningen tycker jag är generellt låg på elbilarna, även EQE. Har inte provat EQS.
Är generellt extremt ointresserad av elprylar. Det första jag stänger av är skärmen innan jag åker.P Pin skrev:Ja håller helt med om byggkvalitet och inredning. Vad gäller finesser så är det nog likvärdigt eller till Teslas fördel (finns elektronisk pruttkudde i S klass?). Prismässigt är eller var de i samma härad. Nu kanske Tesla blivit billigare och Mercedes dyrare.
Just kvaliteten på inredningen tycker jag är generellt låg på elbilarna, även EQE. Har inte provat EQS.
Men måste medge att Model S är extremt lättkörd/smidig, smidig laddning, inredningen är helt ok, komforten är ok, prestandan är grym.
Dock blir den otroligt dyr för mig, galet dyr försäkring för en några år gammal, däck och många reservdelar är dyra och de verkar inte vara så felfria.
Model3/Y har en fjädringskomfort och en ljudnivå på motorväg som inte känns modern. Och amerikansk plåtkaross och lack, undrar hur de ser ut om 10år...
En S hade annars varit lagom stor för mig som kan ladda hemma.
Men den bil som har imponerat mest på mig de sista åren är annars Skoda Enyac.
Inte tokdyr och med riktigt bra komfort.
En fördel med Teslan är att den accelerationsmässigt är bra mkt vassare än andra bilar, i alla fall dem jag testat
Tidningen Vi Bilägare har just haft en test.
De körde en KIA EV9 Stockholm- Karlskrona, 54 mil (80 km/h) med båt och släp på 2 ton, enligt tidningen den enda elbil som får dra 2500 kg.
Bilen ska kunna komma dryg 50 mil med en förbrukning på 22,8 utan släp.
De laddar efter 18 mil första gången, 65 min till 95%
Andra gången efter 20 mil, 60 min till 95%
Kommer fram med 29%
Totalt laddade de ca 248 kWh, snittet blev 45,8 kWh/100 km.
De körde en KIA EV9 Stockholm- Karlskrona, 54 mil (80 km/h) med båt och släp på 2 ton, enligt tidningen den enda elbil som får dra 2500 kg.
Kommer fram med 29%
Kommer osökt att tänka på den finska(?) rallyföraren som efter att dammat runt i skogarna på nåt vinterrally i typ 200 km/h sa att vägarna var "very slippery, no grip at all"!K Kasken skrev:Med en manuell låda har du som förare total kontroll, men det ställer också krav på din förmåga och skicklighet för att det skall vara någon vinning med det hela.
Ja, det är fredag.
Försökt hitta nåt youtubeklipp utan resultat.
Ja, det blir en del laddstopp med tunga släp.Isakare skrev:
Tidningen Vi Bilägare har just haft en test.
Kommer fram med 29%
Båtar och husvagnar har fördelen att de inte blir oroliga och börjar "bete sig" vid stopp, och att det för det transporterades skull egentligen inte spelar någon roll om resan tar lite mer tid än ett minimum.
När man transporterar djur, inklusive hästar, så finns det dels djurskyddsregler om hur länge de får stå i transporten alls, men inte minst så kan hästar bli oroliga och börjar trampa och småsparka, och skada sig själva och/eller transporten.
När hästar stått ett tag i transporten, och den stannar, så förväntar de sig att de ska få komma ut, och blir oroliga.
Så när man kör hästar (eller andra djur), så vill man ha så korta tider som möjligt i transporten.