Laddboxar & Elbilar
Bo.Siltberg: [citat] Vad elbilen kostar är ingen faktor här. TS väljer helt oberoende av det, och valet är ens eget. [citat] Detta är vad jag röstar på. Det kräver bara att man har lite koll på sin belastning.
kisumisu: [citat] Haha okej nu förstår jag hur vissa laddstolpar överlever då! Där man tar runt 10kr kwh. Nyrika som inte bryr sig alls om ekonomi eller vad allt kostar som föder dessa! Sedan drar man av till sitt företag allt från bensin kostnader till elbilsladdningskostnader! En begagnad elbil kostar heller inte så mycket att köpa. Men jag antar att det här kommer jämna ut sig ju mer
Claes Sörmland: [citat] Den lösning man kan sätta upp är en gemensamhetsanläggning för parkeringen och en annan för laddinfrastrukturen. Och en enda samfällighetsförening som förvaltar båda gemensamhetsanläggningarna. Ekonomierna hålls då separerade. Men det gäller att få med en förrättningslantmätare på det upplägget.
Beida: [citat] Vi är väldigt nöjda med vår ABB TAC-22 laddare. Kopplad med modbus till elmätare vid inkopplingspunkt för sekundsnabb lastbalansering. Går att använda bluetooth för att koppla upp sig mot laddaren om man inte har internet på laddpunkten och använder då telefonens internet vid t ex uppdatering, har annars LAN/wifi/4G, Rfid och framförallt bra display med den laddinfo som
Elajomannen: [citat] Ja flera laddkedjor har ju autocharge. Man behöver bara registrera bilen en gång så är det bara att stoppa i sladden nästa gång. Det är ju en bit på vägen mot Teslas unika laddning. Det går att lösa för alla, det är bara viljan som krävs. Ja att plugga in laddhybrider i ett eluttag när man handlar det håller jag med om är ganska meningslöst. Vill man köra på el så
Attitudeswe: 3 elbilar har ägts och laddats via min Easee som laddboxkillarna installerade med dold kabeldragning jag förberett. Mycket nöjd med fina APIer till boxen som gör att jag kan få ut laddkostnad och kontrollera effektbehovet: [bild]
Millox: Jag använder evcc, dock inte med HA men det finns en HA-integration. Den har möjlighet för att ställa planer, maximal laddstatus, ladda endast billig el/sol/egen osv. https://evcc.io
anders07: Beror ju på hur fasaden ser ut, och om du kan gå från elcentralen inomhus istället, som @Strinde föreslår. Sen är ju ett alternativ att kombinera något av förslagen, alltså gräva en bit och gå på fasaden, eller inifrån centralen en bit...
mickelindkvist: [citat] Ja men vad bra 👍🏻 Sant, den tål mer än 16, men är det mer belastning under längre tid då smäller den så inte att rekommendera 😊
returen: en kompis gör leveransservice av begagnade volvo och hans viktigaste uppgift är att se till att dessa kablar finn i bilen innan kunden upptäcker att de är borta
hans.andreasson: Jag har precis installerat firmware 1.3.8 till min GTBDCMW-T211FC-A men hittar ingen dokumentation på vad den innehåller. Någon som vet?
Tokslut: [citat] Alltså gamla macken är bortanför pumparn "mitt" i bild (kl11) långt upp. Cirkel Ks affär är också deras största om jag fattat rätt, med Pizza Hut mm.
Avemo: [citat] ID4 kan ladda med 6A. Varför skulle enfas vara dåligt för bilen? Det är ju mest i Europa som trefas är aktuellt.
Tokslut: Jag har iaf. aldrig sett 4 vattenstrålar på en ICEbil och de räckte inte till [bild] [bild] [MEDIA=instagram]DGR9npVJzCM[/MEDIA]
Syra Bas1: Hallå där, ville bara informera att problemet är tillslut löst. Min installatör hade inte skannat licensen för Enegic lastbalanseraren och Zaptec go laddaren. Nu har jag gjort det och allt fungerar nu som det ska. Något lite skrämmande och tråkigt är att de senaste två åren som jag har haft enegic har den inte kommunicerat med min laddare och därmed inte lastbalanserat. Roligt också
AroH: [citat] Förstår. Tror den funktionen finns i Perific appen men är inte säker. Annars kan du sätta laddaren i fristående läge och välja vilken ström du vill ladda med, då kommer den ignorera Perific. Men då tar man ju oxå bort effektvaktens funktion. Dock är den inte lika viktig om man vill ladda långsamt.
JohanLun: [citat] Trist att vi som har den gamla inte fick någon uppdatering Bra att de verkar överleva.
he-peter: [citat] Jag köpte Zaptec Go med Enegic lastbalancering. Är helt nöjd med Zaptec. Men tycker att lastbalancering är inte värt det för oss. Förutom laddningen på 11kw har ingen hög förbrukning, så det är aldrig risk för att det blir tajt. På Zaptecs nya/ uppdaterad app kan man ställa max laddningsström manuellt. Jättelätt. Sen skall man inte ladda av och på så mycket ändå. Jag
13th Marine: Spontant så stämmer nog VWs räckviddsberäknare hyfsat. Jag har närmat mig 50mil med ID4an, men då var det lagom varmt vårväder och jag körde landsväg (mest 70/80väg). Tydligen ska VWs nollställning av BMSens uppskattade batterikapacitet ske när man laddar ur till under 10% , laddar till över 90% och låter bilen stå en stund så att cellerna blir balanserade. Vår ID4 (1st Pro
pmd: [citat] Finns det något färsk, tillförlitlig opinionsundersökning om det? [citat] Det är helt OK om folk vill ta risker med sina egna liv. Det är däremot inte OK om de vill ta risker med andras liv.
Anaste: [citat] Tack, vi ska kolla med företaget vi beställde boxen hos om dem kan fixa det.. annars får vi försöka lösa det med en lokal elektriker.
Alxxx: Är lite kluven om jag ska slå av vår Garo GLB laddbox vid säkring då vi har sålt vår elbil och inte kommer att använda den på ett bra tag. Vad är rekommendationer angående detta? Kondens i boxen om den är av? Styrningen görs med en raspberry pi i boxen och kanske inte så bra om den är av en längre tid under vintertid? För övrigt har boxen fungerat galant =)!!
Lundstroem1: [citat] Varför inte både och. Sätt upp cee uttag, ett ute och ett inne, sen en flyttbar laddare som tex ctek Njord
anders07: [citat] Ja, jag använder inte app alls. Man trycker på A knappen bara. Jag har dock den med display...
A.G: [citat] Fick du Easee att ladda med 2st faser. Enligt deras support så laddar den antingen 1-fas eller 3-fas när lastbalanseraren är installerad. Laddeffekten blev kass när vi installerade lastbalanseraren. Nu Max 3,6 kW och utan 7,2 kW (hybridbil).
Hannuse: Mätvärdena kan ju ligga i osynk med varandra. Vet inte hur din lastbalansering får sina mätvärden, men min får det via elmätarens HAN port, var 10:e sekund. Laddaren rapporterar med ett kortare intervall, så det kan alltså vara svårt att se verkliga realtidsvärden att jämföra.
PFO: Finns bra video om en konvertering till låg kostnad av Leaf batteri för batterilager: [MEDIA=youtube]XHZWGLzT7gg[/MEDIA]