Byggahus.se
R
Robert-san01: [citat] Digital Light är lite mer än Matrix. Dessa har 1024 punkter som den lyser upp individuellt. Den kan även projicera varningar mm på vägen. Funktionaliteten är beroende på vilken version och paket du har av Digital Light. Om det är värt pengarna? Tveksamt...
20,9k svar · 1230,1k läst
·
F
fubbik1: [citat] Exakt jag har hittat max a i ett setup läge så dom ska komma tillbaka. Troligen står den på 10 a efter som jag kan sänka men inte höja. Laddar max 2200 w x 3 faser dvs ca 6.6 kw
20 svar · 604 läst
Microkatten
Microkatten: [citat] Så klart du skall installera 22 kW med en minimal extrakostnad! 😉 Med 25A säkring kan man ladda ca17 kW, dvs ca 55% snabbare än 11 kW. Halva året - när värmen är avstängd - kan det vara fint att ha lite sprutt på laddningen. Om man kommer hem och skall snabbt iväg igen, om någon oplanerad tripp dyker upp, om man får besök, om man glömt ladda...onödigt att begränsa sig
12 svar · 487 läst
W
Webban79: [citat] Vet inte om regn har något att göra med problemet men det är en Hyundai Ioniq 5.
16 svar · 1,4k läst
pacman42
pacman42: [citat] I teorin ja, i praktiken nej. När jag laddat i Schuko (ladduttag på stan) så blir stickproppen mycket varm ibland. Detta har aldrig hänt med CEE-handsken på 16A. Den har nämligen större kontaktyta än schuko...
10 svar · 406 läst
engs
engs: [citat] ABRP, eller snarare Iternio som driver och utvecklar ABRP, ägs sedan ifjol av Rivian. Så tveksamt att de skulle slås ihop. För övrigt är de båda bra på varsin sak tycker jag, men båda också usla som allmän GPS. ABRP är bra för att planera långa resor och ChargeFinder på att hitta främst lite mindre laddare. Samt inte minst se vilka kort/taggar som fungerar samt bäst pris.
55 svar · 5,5k läst
·
J
JohanLun: [citat] Jag har bara använt den till jobbet ett par tre gånger, inte smugglat in den utan ställt den i ett låst rum vid receptionen. Men sett att andra ställer i cykelställ. Dock har jag inte listat ut nåt bra lås och vet heller inte om de tål om det börjar ösregna om de inte står under tak... Det som jag använt sparken till är att ta med på tåget och åka sista biten när jag ska
2 svar · 1,2k läst
U
Ursidae: Känner inte att appen är särkilt dålig eller bra. Nu styr jag laddningen från bilen så jag använder ju inte funktionerna precis. Men inloggning funkar och de saker som finns gör vad de ska.
9 svar · 408 läst
J
JohanLun: [citat] Tyvärr så kan jag inte reklamera till installatören då jag köpte boxen själv och sen en fristående elektriker som installerade...
1,3k svar · 95,1k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Undra om det är black courant eller red courant saft man får ur den. 😉 Det brukar vara lika fascinerande att titta på roliga översättningar som på fantasifulla produkter på Alibaba.
514 svar · 63,5k läst
·
A
Achren57: Gällande Kia e-niro och vinterläge. Enligt handboken ska det förbättra körningen och likströmsladdningen. Samtidigt ska körsträckan kortas. Om jag bara laddar växelström trots att det är vinter vågar jag klicka ur vinterläget?
0 svar · 211 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Jag skulle tippa på alltid. Kärnkraft och vindkraft körs enklast alltid (vindkraften efter förmåga, men fortfarande oberoende av efterfrågan), medan vi naturligt gör mer saker som kräver elkonsumtion dagtid. Batteriladdning (och kanske vätgasproduktion) är lättreglerat och kan därför utnyttja att annan eftrrfrågan är lägre. Men så fort skillnaden blir för liten kommer
27 svar · 1,5k läst
·
Maltemullvad
Maltemullvad: [citat] När det gäller tiden, så rimligtvis max 2 veckor När det gäller kompensation, det ska jag ta och titta närmare på, tack för tipset!
19 svar · 1,8k läst
·
sunnis
sunnis: Du kan alltid häva köpet inom 14 dagar med distansköplagen. Häv och köp istället direkt från en lokal liten etablerad elfirma nog lättare att komma överens om ett pris så man vet vad det kommer att kosta.
1 svar · 557 läst
G
Greger_08: Så där ser det ut litar på vad Easee rappoterar då bilen stod pakerad på jobbet under dagen.. Har (hade) en gammal elmätare den dagen.. :) [bild] [bild]
43 svar · 10,8k läst
·
Corpes
Corpes: Mitt problem löste sig när jag bytte till en stabilare uppkoppling men ni som hade/har problem med avbruten laddning, har ni märkt någon skillnad med den nya mjukvaran?
57 svar · 7,4k läst
·
P
Peter Davidsson: [citat] Jag ansluter till min publika ip och har lägger upp 2 bilder så får du klura lite.
1 svar · 699 läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Jag har även föreslagit att skotta upp snö runt bilen. Klassisk isolering för de som bor i norra delen av landet. Man skottade upp snö ända till underkant på fönstren för att få bättre isolering. Kanske lite jobbigt att göra det varje gång man skall ladda dock.
33 svar · 3,7k läst
·
J
JohanLan: [citat] Intressant. Måste kolla lite mer på det.
28 svar · 1,7k läst
Johannes Carlsson
Johannes Carlsson: [citat] En Tesla Model 3 long range med 70% kvar har då 52kWh tillgängligt. Fortfarande mer än många andra har som nya. Om dom du går ner så mycket
569 svar · 24,8k läst
·
TRJBerg
TRJBerg: Har en VW Transporter 2006 diesel. Den startar alltid när den är hel o batteriet laddat, även när det är -25. Jag har haft problem när den stått oanvänd i några veckor under kallaste vintern (batteriet) och när en givare slutat fungera som den ska (bytte givaren). Har f ö en CTEK laddare för urladdade batterier, det fungerar alltid.
1,0k svar · 54,6k läst
·
ppoonnttuuss
ppoonnttuuss: Liten uppdatering om någon snubblar över tråden på nytt. Fenomenet återkom med nyare mjukvara men inträffar bara efter totalt strömavbrott. Antagligen har routern fel tidszon när den startar upp, innan den fått sin uppdatering av ntp-servern, sen verkar det som om laddboxen "fastnar" i fel tidszon. En ny omstart av laddboxen en stund efter routern startar verkar lösa problematiken.
3 svar · 2,0k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Ja, EV-database som jag nämnde i första inlägget gör det här bra. Men det är ju inget skäl att den av staten påtvingade deklarationen ska vara så dålig. Det finns ju om jag förstått det rätt de som har förtroende för att staten valt ett bra mått i sådana här sammanhang. [bild] Såhär ser det exempelvis ut i detalj för en äldre ID4 hos EV-database, medan den WLTP
10 svar · 806 läst
·
rampante
rampante: 2sitsig och med så kallade scissor-doors a la Lamborghini har vi kinesiska MG Cyberster [MEDIA=youtube]IzjLKz2BOTY[/MEDIA] och från Sverige (nja) den kommande 2+2-sitsiga Polestar 6 [MEDIA=youtube]4KhUr2bo3YI[/MEDIA] Vad gillar ni dem? Kommer vi se många av dem här hemma i Sverige tror ni?
0 svar · 330 läst
T
tompaah7503: Hade ingen aning om att det fortfarande såldes 1-fasladdboxar, trodde de var helt utrotade. Köp en 3-fasbox och har du lastbalasering är det inga problem. Skulle du ändå vilja ladda 1-fas så bryt av två stift i din typ-2-kabel så laddar den bara med 1-fas..
10 svar · 707 läst
S
Smirre: [citat] Ja, Det stämmer tanken var att kunna styra boxen med till ex tidpunkt för laddning, styrkan och senare se om man kan få HA att hämta spot-pris för nästa dag och själv välja bästa (billigaste) tid för laddning. Skall kika lite efter om alla GARO kort har ett möjlighet till MQTT relä. Intressant hur som!
17 svar · 6,0k läst
FredrikR
FredrikR: Är både Zaptecen och Enegicen anslutna till internet om du kollar i respektive appar? [bild] Om inte Enegicen är ansluten ser en överkryssad wifi symbol där jag rödmarkerat. Zaptecen ser du under avancerade inställningar, du måste vara inom blåtandsräckhåll med telefonen för att komma åt dessa.
1 svar · 595 läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: De måste väl rimligen veta hur många bilar det är nu. Det är ju ett år sen sista beställningsdag och alla har väl fått sina bokade bilar alternativt att leverantören sagt upp avtalet. Sen har ju staten ett ansvar att uppfylla sina löften med, så man behöver nog inte oroa sig för pengarna om ens köp uppfyller bonusvillkoren.
7 svar · 1,2k läst
·
M
Magnus Dellborg: Hej alla Köpte en Halo laddbox för 4 år sedan primärt till min laddhybrid. Laddaren har fungerat bra utan större avvikelser. I okt 2022 satte vi in 36 solpaneler med ett 5kWh batteri. Skulle få en Kia EV6 i mar 2023 och min fru en BYD Atto 3 så jag kände det var dags att installera lastbalanserare. Min instalatör frågar ChargeAmp om ett märke som heter Enegic vilket de sa OK till. Sen
0 svar · 498 läst
J
Jonas786: Senaste budet var att tillverkaren medgav och hittade en bugg i deras programvara. Först skulle kretskortet bytas men nu blev det bara en uppdatering av detsamma. Har funkat två dagar sedan dess så det verkar ha korrigerat sin bugg
2 svar · 910 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.