Byggahus.se

Laddboxar & Elbilar

1. K
    5h

För-säkring laddbox

KjellTimell: Skall installera en Garo GTB Twin och klurar lite på topologin, hur resonerar ni kring för-säkringar till laddboxar? Min personliga preferens är att laddboxen bör ha egen för-säkring i matande central, men för att uppnå god selektivitet så blir det på bekostnad av hur hög effekt man kan ta ut från boxen. Åtminstone jag vill ju ha möjlighet till att maximera laddströmmen till det
    0 svar · 60 läst
  2. W
    1d

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

witten: Ja väntetid på upp till 6 månader i USA nu. Gigafactory Texas och Berlin avlastar förhoppningsvis ordertrycket.
    6,2k svar · 366,1k läst
    ·
  3. Jonas Jonasson1
    5d

Bidrag laddbox elbil

Jonas Jonasson1: Bygger hus och ska installera laddbox. En kollega sa att man inte får bidrag under husbygget utan man ska efterinstallera för att få Maxbidrag. Stämmer detta?
    0 svar · 209 läst
  4. V
    5d

Tibber + Easee laddbox

Vortex: Har du den som offlinebil så vet inte tibber om hur mycket som måste laddas utan gissar på 50% har jag för mig att jag läst. Du ställer in i tibber när på dygnet du vill att bilen ska vara klar så aktiverar tibber easeeboxen vid lämplig tid innan med tanke på elpris + hur många kwh som (den gissar) ska laddas. Du kan förstås aktivera laddningen manuellt om du behöver ladda direkt.
    11 svar · 1,4k läst
    ·
  5. Arjansbrur
    7d

Ta bort laddbox från fasad

Arjansbrur: det blir så att jag målar en liten plätt där laddboxen ska sitta, tack för svaren tecknade precis tibber så det blir eease boxen genom dom använd värvningslänken så får både ni och jag 500kr att handla för i tibbershoppen https://invite.tibber.com/9563a68d
    4 svar · 425 läst
  6. 13th Marine
    8d

Tjuvladdar bil

13th Marine: [citat] Jag är glad iaf, Garo har lagat buggen som gjorde att min bil inte kunde påbörja avreseladdning efter den gått i viloläge =)
    41 svar · 15,3k läst
  7. T
    9d

Val av 3-fas Laddbox elbil

Texan: [citat] Suck! Du vill uppenbarligen inte förstå. Jag tror de som läser detta och är ute efter att göra ett bra val av laddbox förstår. Därmed lägger jag ner mina försök att övertyga dig om att en Eassee laddbox kopplad till Tibber inte behöver någon molntjänst för att få till en "forcerad" laddning om så skulle behövas. Och som jag skrev i inlägg #36 så skulle jag bli
    37 svar · 2,5k läst
    ·
  8. Murkla1949
    9d

Kodiaq eller Outlander hybrid?

Murkla1949: Har länge funderat på att byta bort vår Octavia 2013 och var helt inne på en Kodiaq. Sedan föll tankarna på en Outlander Phev av den senaste modellen. Ja den är gammal, jag vet... Men eftersom jag tycker att de flesta bilar nyare än 1970 är rätt trista så spelar det ingen större roll :-) Vi ska ha en fyrhjulsdriven bil och helst med lite markfrigång. Behöver inget monster dock.
    0 svar · 153 läst
  9. R
    11d

Ladda elbil via rött cee-uttag

Robert-san01: [citat] Det normala är att använda sladden med adapter och ett 316 eller 332 uttag. Specialkontakten tog man fram för att uppfylla Tysklands krav för att få deras investeringsstöd likt den Grön teknik ROT vi har på 50%.
    226 svar · 19,8k läst
    ·
  10. Z
    11d

eBox Smart

zombi: Hej. Hur fungerar ljuset runt boxen?Boxen laddar som den ska lyser blått under laddning och grönt vid färdiglattat.Jag menar ljuset runt boxen,inte i mitten.Jag vet att den har ljussensor som tänder upp när man passerar.Jag När man inte laddar går jag dit står framför boxen skulle inte VITT ljus tändas runt ytterkanten?Jag stod där framför täckte hela boxen med jackan i 3 sekunder
    0 svar · 156 läst
  11. Nötegårdsgubben
    12d

När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?

Nötegårdsgubben: Att inte svara >2025 (eller aldrig) är att förstöra oddsen för sig själv, eller hur? Ändå har jag och de flesta andra gjort det. :geek:
    3 svar · 404 läst
    ·
  12. Silly Bear
    12d

Hjälp med val av elbil!

Silly Bear: Som sagt den behöver inte kunna dra släp då jag har en annan till det
    4 svar · 356 läst
  13. L
    15d

Vilka 1-fas laddboxar har stöd för effektbegränsning

largab: [citat] Inte direkt svar på din fråga. Men det är nog som vanligt. Man måste bygga själv för att få det man vill ha. Du har sett denna tråd av pacman42 ? https://www.byggahus.se/forum/threads/projektide-bygga-egen-laddbox-till-elbilen-laddhybriden.325257/
    1 svar · 270 läst
  14. P
    16d

Vinst eller förlust att byta till elbil?

Pernhult: [citat] Även detta löser sig köp när rätt setupp finns den kommer! Snart kan våran om några år köra iväg och ladda själv Det blir bra. Vi betalade för FSD level 5 som nu kommer. Laddare är på gång som ansluter sig självt.. Detta blir kanonbra. Sen åker den och ställer sig nånstans själv där du finns eller kommer och möter dig när du kommer ut. Summon har vi redan på vår
    422 svar · 29,6k läst
    ·
  15. Ingenjören
    19d

Vad drar era elbilar? (kWh/mil)

Ingenjören: Så är det nog, tänkte inte på att laddaren sitter i bilen och den svindyra prylen på väggen bara är en strömbrytare… :D
    25 svar · 2,0k läst
  16. JLyck
    21d

Behov av att säkra upp?

JLyck: Ja, alltså vardagligt behövs väl inte super mycket kräm i laddaren. Men mer kanske dagar där frun jobbat natt, och ska se iväg på en längre färd runt lunchtid där man känner att man vill kunna ladda fullt. Mig veterligen har de ingen möjlighet att ladda på jobbet. L/L-pumpen är en Hero LN25. Märkeffekt hittar jag inte (vill inte gå ut i regnet :cool:). Ja, laddaren får vi med i
    13 svar · 715 läst
  17. S
    24d

Laddbox, möjligt?

sinclairhacker: [citat] Tyvärr har även de senaste Leaf vad jag vet enfasladdning, eller chademo som är på väg ut, så köper man en beg Leaf så måste man ha koll. Knepigt för mig men 16A huvudsäkring och en bergvärme som vid -15 går igång för ofta , och leafen skall visst inte ladda så bra om den blir avbruten stup i kvarten. (Leaf även nyare beg har gått ned lite i pris, gissar att den saknar
    124 svar · 11,8k läst
    ·
  18. GK100
    26 sep

Laddbox elbil

GK100: [citat] Gör dig inte fånig. Det jag skrev var menat som en hjälp till dig att komma framåt om du nu är intresserad. Att ha annan/olika uppfattning om du så vill väl underbyggd mot ESV kräver ibland inte så mycket.
    113 svar · 20,4k läst
    ·
  19. berisen
    24 sep

Easee laddbox, koppla till undercentral i garage eller ej?

berisen: [citat] Tack för bra svar! Jag tror den är översatt från norska och då har det säkert blivit något fel längs vägen.
    53 svar · 3,5k läst
    ·
  20. M
    17 sep

Ladda två bilar, dubbeluttag?

merbanan: [citat] 40km -> ca 8kWh. 6A -> 1,4kW med 230V. 8/1,4 ger att du behöver ca 6 timmar med 6A för att ladda laddhybriden. Så ställ in laddhybriden att ladda minst 6 timmar varje natt med 6A via reseladdaren i ett ordentligt schukouttag. Använd sedan en laddbox med lastbalansering och koppla Leafen till den. Se till att de hamnar på olika faser så ska detta fungera bra tills du vet om det
    5 svar · 789 läst
  21. K
    17 sep

Dimension på varmvatten

Käradu: Fråga till dem kunniga. Vilken Dimension in på varmvatten beredare? Vvb är på r15. Finns det då mening att gå upp i dimension innan den? Ut från den kommer endå va r15 och och in i fördelare. Följdfråga.. Vad är bäst, montera fördelaren (grenröret) Direkt ut av vvb eller först slang och sen montera grenrör på vägg?
    0 svar · 289 läst
  22. S
    16 sep

Berätta om hur mötet med elbil var.

Styrman_jansson: [citat] Nja, Formel 1 bilar har ett väldigt snävt effektspann men trots det skulle jag tillmäta dem egenskapen att vara "verkligt snabba" bilar. [citat] Återigen en definitionsfråga. Detta har det ju jobbats rätt hårt med på senare år och jag skulle faktiskt anse att en modern överladdad diesel och till viss del bensinmotor är ganska pigga på lågvarv. Detta beror förstås vad man
    114 svar · 7,5k läst
    ·
  23. H
    15 aug

Ersätta trasig laddbox

hempularen: Jag tror att enl. konsumentköplagens, så har du rätt att få även installationskostnader, från inköpsstället.
    8 svar · 908 läst
    ·
  24. lilytwig
    4 aug

Ni som har installerat laddboxar.

lilytwig: [citat] Ja så är det litet förenklat. Det finns en bättre/korrektare förklaring hos https://blogg.sundhult.com om hur styrsignalerna PP och CP fungerar
    40 svar · 4,6k läst
    ·
  25. M
    29 jun

Tips på laddbox

Müssli: [citat] Garos boxar klarar samtliga dina krav. Max laddström ställer du in med dipswitchar i boxen och sen kan du begränsa laddströmmen i appen med 1 amperes steg. Dock kan du inte höja strömmen mer än vad switcharna är inställda på, å andra sidan kan du ställa upp strömmen till 32A (på 22 kW-versionen) med switcharna om du vill.
    3 svar · 749 läst
  26. N
    23 jun

Laddbox?!

@ndreas: [citat] Garo är nog ett av alternativen. Det andra är DEFA IQ HOME 22 KW. Någon som har erfarenhet av den?
    9 svar · 1,1k läst
  27. NICHOLAS J
    28 apr

Varför laddbox?

NICHOLAS J: [citat] Det står ju klart och tydligt att den sitter i styrboxen? Jag har tom visat dig bilden på texten som beskriver det?
    47 svar · 5,2k läst
    ·
  28. S
    27 apr

Funderingar laddbox

Svanteson: Tror det får bli en Easee. * 3-fas, dvs. jag behöver inte byta laddbox till nästa bil. * Kan mjukvarumässigt byta mellan faser vid enfasladdning. Vet inte om denna möjlighet finns i Easee-appen men de har ett API också som går att använda. Python library: https://github.com/fondberg/pyeasee https://github.com/fondberg/pyeasee/issues/35 "I have now tested and it looks like it works just
    60 svar · 5,8k läst
  29. pacman42
    8 apr

Tips på laddbox till elbil

pacman42: [citat] Den största nackdelen (troligen för andra, inte för mig dock) är att inte allt är integrerat direkt mot boxen utan att vissa delar går omvägen via min hemautomatisering. Detta gäller dock enbart sådant som jag inte har sett något behov av om jag inte är hemma. En del kanske tycker att det är en nackdel att den inte går att låsa. Den har fast kabel idag, men så länge den
    52 svar · 8,4k läst
    ·
  30. F
    28 jan

Regler inkoppling laddbox

fsn: [citat] förstår du inte vad jag skriver? Det är inget som loggas separat, det finns inget krav på laddkort eller separering. Har du installerat nån laddbox enligt de gamla reglerna, har du kollat vilka boxar som med gamla reglerna var godkända att installera och hur ”låsta” dessa är? Inte..... gör det då innan domedagstramset blir en belastning för dig. Det handlar om att laddboxen
    59 svar · 7,7k läst
    ·
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.