8 216 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Elbesikting på radhus, dolt fel?
Jaja, vissa saker får man göra själv, det beror på vilken behörighet man har:S SueCia skrev:
Nödig kännedom/erforderlig kunskap/tillräckligt påläst eller erfaren:
Byta glödlampa, propp eller vägguttag - inga extravaganser.
B-auktoriserad: bygga vidare på befintliga grupper, sätta nya armaturer och uttag mm.
A-auktoriserad: övrigt
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...Vaw1k9D4GU6X_tiDzFTpeyDYF&cshid=1604342998537
Jag kanske tar för lätt på elsäkerheten, fast det tror jag egentligen inte.
Men att ringa in en elektriker för att besiktiga elen på grund av en lös ledare o att ett par kablar var för mycket skalade, är inte det att överreagera?
Klart att man åtgärdar det när man ändå håller på med att fixa i huset, men om det inte är något som är direkt farligt så känns det som en överilad åtgärd.
Om det hade varit gröngul som fas eller som saknas eller annat som tyder på absoluta felaktigheter hade jag kanske förstått det bättre.
TS verkar ju tillräckligt händig för att gå igenom det mest uppenbara själv. Så låt svägerskan bjuda dig på middag mot att du lossar uttagen o drar åt skruvarna så blir alla nöjda.
Men att ringa in en elektriker för att besiktiga elen på grund av en lös ledare o att ett par kablar var för mycket skalade, är inte det att överreagera?
Klart att man åtgärdar det när man ändå håller på med att fixa i huset, men om det inte är något som är direkt farligt så känns det som en överilad åtgärd.
Om det hade varit gröngul som fas eller som saknas eller annat som tyder på absoluta felaktigheter hade jag kanske förstått det bättre.
TS verkar ju tillräckligt händig för att gå igenom det mest uppenbara själv. Så låt svägerskan bjuda dig på middag mot att du lossar uttagen o drar åt skruvarna så blir alla nöjda.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Jag har AL auktorisation så jag är väl medveten om det, det förändrar ingenting av vad jag sagt. Det finns egendragna kablar, hemfixade "trappkopplingar", spotlights och alla möjliga elinstallationer i merparten av alla villor i Sverige.E El-Löken66 skrev:Jaja, vissa saker får man göra själv, det beror på vilken behörighet man har:
Nödig kännedom/erforderlig kunskap/tillräckligt påläst eller erfaren:
Byta glödlampa, propp eller vägguttag - inga extravaganser.
B-auktoriserad: bygga vidare på befintliga grupper, sätta nya armaturer och uttag mm.
A-auktoriserad: övrigt
[länk]
Köper man hus kan man räkna med hempulad el, att försöka få det som dolt fel blir bara löjligt.
Det är den som äger/brukar anläggningen som har ansvaret. Alltså inte längre säljaren utan köparen, dvs nuvarande ägaren.T Tareson skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/ansvaret-for-elanlaggningen/
Om man nu vill åberopa ”dolt fel” så bör man tänka på att jurister och rättegångar kostar en del, så kostnaden för att åtgärda det eventuella felet bör överstiga eventuella juridiska kostnader för att det ska vara lönt/värt risken. I detta fall tvivlar jag på att så är fallet.
Som tillägg till det som sägs ovan så kommer en domstol att avvisa krav som är små i förhållande till försäljningspriset, vilket det troligen blir i detta fall. Så att öppna en process har liten chans att lyckas. Det bästa är väl att ta in en kompetent elektriker och fixa till elsystemet på egen bekostnad och sedan kunna känna sig trygga med detta
Klicka här för att svara