12 781 läst ·
150 svar
13k läst
150 svar
Elavbrott i stora delar av Spanien och Portugal
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Nej uttag i bankomat är väl helt problemfritt, även för betydligt större belopp än tvåtusen? Det som kan vara problem, och som diskuteras här som jag förstår det, är att få till en bra mix av kontanter även i låga valörer som funkar rent praktiskt i en "kris".H heimlaga skrev:
Om alla bara har stora sedlar blir det praktiskt svårt med handel då ingen växel finns.
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Om du sitter på förklaringen så föreslår jag att du genast ringer REE och talar om för dom. Det skulle spara dem hundratals timmar ingenjörsarbete när dom själva försöka hitta orsaken.T TMatt skrev:Spekulation men jag är helt övertygad att blackouten till orsakades av avsaknad av svängmassa/tröghetsmoment i kombination med felaktig skyddskonfiguration och felfungerande kraftelektronik.
Spanien hade innan blackouten en kraftig överproduktion, mer än 130% jämfört med konsumtion. Det hanterades av export (till primärt Frankrike), lagring och pumpkraft. När exporten till Frankrike försvann (brand under ledningsgata i Frankrike) behövde produktion kopplas ifrån för att undvika över-frekvens. Av någon anledning blev bortkopplingen ett korthus som fick oanade kedjeeffekter, sannolikt pga avsaknad av tröghetsmoment som gjorde elsystemet instabilt (snabbt stor påverkan av mindre bortkopplingar). Tidskonstanterna och reläskydden var inte anpassad till den nya verkligheten med lite tröghetsmoment.
En spekulation men en kvalificerad sådan.
Vilken kraftelektronik menar du?
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Inga problem med att ta ut några tusen så klart, poängen är att du i första hand får dem i femhundringar.H heimlaga skrev:
Vilket så klart underförstått riskerar att besvaras med "Jag har tyvärr inte växel på en femhundring" eller "Du har inte kort?". Gissar att din plånbok är rätt representativ för allmänheten.Alfredo skrev:
Hej heimlagaH heimlaga skrev:Jag brukar inte ha något problem att ta ut ett par tusen kronor i gången i Sverige. Senast gjorde jag det i förra höstas.
Då jag är i Sverige betalar jag det mesta kontant. Tar de inte emot kontant betalning så betalar jag kontant endå. När man lägger pengarna på disken och går mot dörren brukar de ge upp och sluta kräva Swish.
Som finländsk medborgare bosatt i Finland får jag inte använda Swish.
Det jag ännu inte sett MSB eller övriga som uppmanar att ha kontanter hemma, för att klara våra närmaste en vecka, är ”penningtvättslagen”, och dess konsekvens (krav).
Om vi, av någon anledning, får ändrade sedlar då gäller det att vi får växla in de kontanter vi har.
Det är då lämpligt att ha uttagskvitton kvar på de kontanter man vill växla om beloppet då överstiger det som innebär att ”penningtvättslagen” kräver att du visar varifrån du fått kontanter.
Någon här som vet vid vilka belopp som till exempel banker kräver redovisning vid inväxling?
Man får även komma ihåg att det finns begränsningar vilka belopp som täcks av hemförsäkringen.
Summan varierar säkert mellan försäkringsbolagen men rimligen ligger beloppen där på 3-5 tusen kronor.
Redigerat:
Jag gissar att väldigt många faktiskt inte har i princip några kontanter alls. Men jag hoppas egentligen att jag har fel.C cpalm skrev:
Jag har skrivit här tidigare om ett kassahaveri på City Gross för något år sedan och då fick jag uppfattningen att väldigt få valde att betala kontant trots att det fungerade normalt. Antar att det oftast berodde på att de helt enkelt inte hade tillräckligt med kontanter för en normal varukorg.
Det är mycket enkelt om man frekventerar statliga Systembolaget, det går utmärkt att betala med en femhundring även om man bara köper en enkel flaska rött såhär på fredagseftermiddagen.M Martin Lundmark skrev:
Man kan sätta in kontanter i bankomat. Där har bankerna lite olika (tekniska) gränser. Två exempel:M Martin Lundmark skrev:
Swedbank:
Handelsbanken:
Och varje fall hos Swedbank har en enskild insättning på 10 tkr inte lett till några frågor. Jag har ingen aning om hur de skulle reagera om man började sätta in 10 tkr varje vecka.
Det behövs inte. Det räcker att läsa REE's årsredovisning för 2024.T Thomas_Blekinge skrev:
Före spanska kraschen: operatören varnade för ”andelen förnybar el”
Redeia, som kontrollerar Red Electrica, Spaniens motsvarighet till Svenska Kraftnät, varnade i sin årsredovisningen 2024 för frånkopplingar på grund av den höga andelen förnybar energi.…
Redeia, som är moderbolaget till Red Electrica, Spaniens motsvarighet till Svenska Kraftnät, påtalade så sent som i februari i år riskerna för frånkopplingar och relaterade problem. Det framgår av organisationens årsredovisning för 2024 där man anger följande som en potentiell risk:
“Den höga andelen förnybar elproduktion utan att nödvändiga tekniska förutsättningar finns på plats för att hålla dem i drift vid störningar kan orsaka avbrott i elproduktionen, vilket i vissa fall kan bli allvarligt och därmed rubba balansen mellan produktion och efterfrågan samt påverka elförsörjningen avsevärt och, indirekt, företagets anseende.”
😳🫣
https://www.affarsvarlden.se/artike...en-operatoren-varnade-for-andelen-fornybar-el
M Martin Lundmark skrev:
Hej AlfredoAlfredo skrev:
Man kan sätta in kontanter i bankomat. Där har bankerna lite olika (tekniska) gränser. Två exempel:
Swedbank:
[bild]
Handelsbanken:
[bild]
Och varje fall hos Swedbank har en enskild insättning på 10 tkr inte lett till några frågor. Jag har ingen aning om hur de skulle reagera om man började sätta in 10 tkr varje vecka.
Låter utmärkt
Kan jag då utgå att det inte finns någon begränsning att växla in, upp till 10 tkr, där det mesta är i sedlar med låga belopp, till exempel ”20 kronorssedlar"
Här räknar jag då med att man har kontanter, med valörer som innebär att man kan betala varor, även om man inte kan få växel tillbaka.
Ingen här kan nog besvara detta med säkerhet. Max antal sedlar per gång i bankomat verkar vara 100 och det borde rimligen inte vara några problem med flera insättningar efter varandra så länge man inte slår i periodens tak.M Martin Lundmark skrev:
Hej AlfredoAlfredo skrev:
Jag vill inte vara provokativ eller obstinat om det låter så
Men jag saknar många gånger en helhetssyn gällande viktiga samhällsfrågor.