13 959 läst ·
165 svar
14k läst
165 svar
Elavbrott i stora delar av Spanien och Portugal
Tyskland har ju haft en händelse med självsvängning. Där var det solkraften som hade en fix frekvensgräns där den slog ifrån. Då återgick nätet och all solkraft kopplades in igen.M Martin Lundmark skrev:Hej TMatt
Det du beskriver påminner om det vi predikterade och sedan hittade i samband med forskning för ca 10 år sedan.
Starkt förenklat handlar det om att stabilitetsvillkor i reglerkretsar testas var för sig. Men vid drift så kopplas mänger av dylika reglerkretsar samman, vars stabilitetsvillkor då är oprövat (okänt).
Vi skrev 2014 en artikel om detta; ”Converter induced resonances in microgrids due to high harmonic distortion” utifrån en testanläggning i ett mikronät som byggts upp.
[länk]
Du kan kortfattat i sammanfattningen, se vad det handlar om.
Jag säger inte att det är detta som hänt vid strömavbrottet i Spanien och Portugal, men forskningen och den praktiska tillämpningen visade att denna instabilitet kunde förekomma i praktiken.
Det var en skyddsfunktion som fungerade med lite solkraft i systemet, men inte med mycket. Kraven på växelriktare ändrades, så nu rullar effekten av försiktigt och om den kopplar bort helt så återansluter den långsamt.
Jag har skickat in ogiltiga sedlar och fått betalt utan några problem. Har skrivit om det i någon tråd för kanske några år sedan. Varför skulle man inte göra det?C cpalm skrev:
Edit: https://www.byggahus.se/forum/threa...ora-transaktioner.411755/page-19#post-4200435
Angående hur mycket pengar man får sätta in, så har det för mig funnits en gräns på < 10000 per insättning på Nordea via insättningsautomat. Der var i och för sig ett par år sedan nu, men satte kanske in typ 10000 i halvåret/året under en period. De gånger jag råkade hamna precis på 10000 eller mer vid ett insättningstillfälle, triggades en ny kundkännedom. Tror jag ignorerade den vid ett tillfälle under några veckor, och då stängdes min Internetbank ner, och jag behövde ringa dem. När jag förklarat var pengarna kom ifrån och varför, öppnades kontot igen. Men som flera varit inne på, så beror det nog på om man vanligen hanterar kontanter, typ har butik eller så. Då får man säkert sätta in mera, då de känner till varför man gör det.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
I fredags blev hela Bali strömlös. För mycket solkraft och för lite kärnkraft? Eller alla drinkmixare startades samtidigt?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Drivankare
Det var inte riktigt vad du menade va?
Det var inte riktigt vad du menade va?
Hobbyelektriker
· E
· 15 411 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Nu är ju elen tillbaka. Om en sjökabel skulle ha gått sönder skulle det inte gå att reparera på några dagar. Men det kan ju varit så att ett kabelbrott har fått öns elsystem att stänga av sig själv och att man sedan har byggt upp det igen. Bara en mindre del a Balis elbehov täcks av import via kabel.
Strait of Bali är f ö en förödande plats för sjökablar. En mycket stark strömnng och hårda klippor går hårt åt kablar. Många har skadats sedan 1987 helt utan kinesiska ankare. Inte ens kraftig dubbel armering har hjälpt.
De flesta kablar var ju oljekablar och felställen gick lätt att hitta genom oljefläckarna på havsytan. Oljekablar är svåra att reparera, speciellt om fartyget måste ligga stabilt i vattenströmningen.
Strait of Bali är f ö en förödande plats för sjökablar. En mycket stark strömnng och hårda klippor går hårt åt kablar. Många har skadats sedan 1987 helt utan kinesiska ankare. Inte ens kraftig dubbel armering har hjälpt.
De flesta kablar var ju oljekablar och felställen gick lätt att hitta genom oljefläckarna på havsytan. Oljekablar är svåra att reparera, speciellt om fartyget måste ligga stabilt i vattenströmningen.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Jag har länge tänkt över denna bild. Är det bara jag som ser att brottsytan är målad i samma kulör som hela ankaret? Det skulle betyda att ankaret har målats efter att flyet har gått av. Med tanke på slitaget på ankaret borde det ha skett för ett bra tag sedan.useless skrev:
Saknandet av ankarflyet kan då inte hänga ihop med kabelskadan.
Hobbyelektriker
· E
· 15 411 inlägg
Är det målat med någon färg, det är inte bara rostbrunt alltihopa?
Det kallas rost. Eventuell färg försvann nog när det släpades på botten.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Det tror jag inte alls på. Den gula färgen är så jämt fördelad över ankaret så det knappast vara resultat av bortslipande av färg på havsbotten. Däremot finns det enstaka bruna fläcakr i det gula där det börjat rosta.
Som jämförelse finns ju rost på klyset med en hel annan brun kulör.
Det gula är färg som har målats efter att ankaret tappade ena flyet.
Som jämförelse finns ju rost på klyset med en hel annan brun kulör.
Det gula är färg som har målats efter att ankaret tappade ena flyet.