T TMatt skrev:
En spekulation men en kvalificerad sådan.
Vad stödjer detta?

Det är ju en rimligare förklaring är de som alla trodde på tidigare. Men den tycks inte stämma. För ett par dagar sedan publicerades det information som tycks baseras på verkliga mätningar.
Här tex. https://www.thecanadianpressnews.ca...cle_ea8b41e3-638c-52f0-9630-9db000e10372.html Men samma text finns publicerad på många ställen.

Det medför förklaringen av att det skulle börjat med en bortkopplad fransk ledning verkar osannolik. Det ser snarare ut som att solproduktion stänger av och startar upp cykliskt på grund av spänningsvariationerna. Det med för denna självsvängning.

Men det är också spekulationer. Det ska bli intressant att få reda på den verkliga orsaken.

useless useless skrev:
Det räcker att stora moln driver förbi på himlen för att produktionen ska variera flera hundra MW på några sekunder.
Men hur kan några moln samtidigt påverka så många "paneler" att det blir problem? Växlande molnighet borde väl hjälpa/stjälpa ungefär likvärdigt, några "paneler" skuggas samtidigt som andra får sol, och går vädret mot gråare eller klarare borde det gå relativt långsamt. Eller tänker jag fel?

Alfredo Alfredo skrev:
Men hur kan några moln samtidigt påverka så många "paneler" att det blir problem? Växlande molnighet borde väl hjälpa/stjälpa ungefär likvärdigt, några "paneler" skuggas samtidigt som andra får sol, och går vädret mot gråare eller klarare borde det gå relativt långsamt. Eller tänker jag fel?
Bra fråga... Men det har ju som sagt var redan varit ett problem i Danmark. Rent statistiskt är det ju inte osannolikt att flera stora anläggningar går från sol till skugga samtidigt någon gång. Är det dessutom blåsigt så molnen rör sig snabbt kan det säkerligen orsaka problem även om det inte är vanligt.

useless useless skrev:
Bra fråga... Men det har ju som sagt var redan varit ett problem i Danmark. Rent statistiskt är det ju inte osannolikt att flera stora anläggningar går från sol till skugga samtidigt någon gång. Är det dessutom blåsigt så molnen rör sig snabbt kan det säkerligen orsaka problem även om det inte är vanligt.
Jag kan berätta att man i Tyskland var rädd för några år sedan att en solförmörkelse skulle paja elstabiliteten i ett land där det finns väldigt mycket solkraft. Men inget speciellt hände.
Spanien har inga kraftiga elförbindelser till utlandet (därav en av de få interkontinentala elkraftkablar) så dom får inte så mycket stöd utifrån om systemet blir instabilt.

Jo, Spanien har kopplingar till Frankrike och Portugal. Annars skulle inte näten vara synkrona.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kan berätta att man i Tyskland var rädd för några år sedan att en solförmörkelse skulle paja elstabiliteten i ett land där det finns väldigt mycket solkraft. Men inget speciellt hände.
Spanien har inga kraftiga elförbindelser till utlandet (därav en av de få interkontinentala elkraftkablar) så dom får inte så mycket stöd utifrån om systemet blir instabilt.
En solförmörkelse är ju väldigt förutsägbar, så jag har svårt att se att det skulle orsaka några större problem?

D Daniel 109 skrev:
Jo, Spanien har kopplingar till Frankrike och Portugal. Annars skulle inte näten vara synkrona.
Det vet ja. Även till Marokko. Men det är inga stora effekter som kan överföras.

C cpalm skrev:
Snarare sämre, att göra som i Spanien och gå över till traditionell manuell kontanthandel är olagligt idag i Sverige.
Jag tror du har fel.
Vi rekommenderas väl dessutom av våra svenska myndigheter att ha lite kontanter på fickan för sånna här tillfällen.

I NyTeknik diskuterade man i en artikel att man haft bortfall av 3 större producenter nästan samtidigt (med minut eller sekunder mellan) och då har man inte längre kontroll på frekvensen vilket leder till avstängningar. Ska bli intressant att se vad dessa 3 frånfall faktiskt berodde på. Lite många för att vara en slump kanske

C
F fribygg skrev:
Jag tror du har fel.
Jo, @Lillen länkade ju till Svensk Handel som säger att strömavbrott är ett undantag. Ett undantag som jag förvisso inte hittade i lagstiftningen, men som säkert döljer sig i någon förordning någonstans.

Men det ges ju då och då tillfälle att studera hur handeln reagerar på lokala strömavbrott.
Min bild är att de stora/organiserade aktörerna förvisso har UPS som klarar kortare avbrott, men att den kortsiktiga strategin är att stänga ner vid avbrott snarare än att plocka fram kontantkassa, papper och penna.
De små fristående aktörerna är nog lite mer påhittiga.

Visst, vissa myndigheter rekommenderar ju kontanter på fickan, men jag tror det är många som inte följer det rådet. Dessutom är ju den delen av kontantförsörjningen som går via allmänheten koncentrerad till större valörer (så som uttagsmekanismerna funkar), så gissar att det snabbt blir brist på växelpengar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, @Lillen länkade ju till Svensk Handel som säger att strömavbrott är ett undantag. Ett undantag som jag förvisso inte hittade i lagstiftningen, men som säkert döljer sig i någon förordning någonstans.
Hej cpalm
Här har jag tidigare skrivit om strömavbrott och länk till vad Skatteverket säger angående kassaregister; "När el inte finns eller när det är strömavbrott"
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-54#post-4919893

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Min bild är att de stora/organiserade aktörerna förvisso har UPS som klarar kortare avbrott,
Halvt OT men jag har handlat i en butik tillhörande en av Thailands största livsmedelskedjor under ett strömavbrott. Belysningen i lokalen skyttes av batteridriven nödbelysning av typen nedan, här och där i lokalen. Lite halvskumt kändes det på mer än ett sätt men det fungerade. Kassorna verkade fungera precis som vanligt. Vet inte om även kortbetalning fungerade.

Batteridriven nödbelysningsenhet med två justerbara, vita lampor monterade på en rektangulär bas, använd för vid strömavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MathiasS MathiasS skrev:
I NyTeknik diskuterade man i en artikel att man haft bortfall av 3 större producenter nästan samtidigt (med minut eller sekunder mellan) och då har man inte längre kontroll på frekvensen vilket leder till avstängningar. Ska bli intressant att se vad dessa 3 frånfall faktiskt berodde på. Lite många för att vara en slump kanske
Det räcker ju gott med ett större bortfall sen fallerifallera. Särskilt med system byggda som tändstickstorn i ivern att vara duktiga på grönfronten och kasta mycket gedigna gamla principer och skit överbord. Inte ens den välkända självklarheten om tolerans mot bortfall av största produktionsenhet eller fel i punkter av nätet där motsvarade språng i effektflödet kan ske försvaras speciellt väl alla gånger vid olika driftläggningar.

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Är det OL3 du tänker på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.