12 781 läst ·
150 svar
13k läst
150 svar
Elavbrott i stora delar av Spanien och Portugal
Nu fattar jag inte riktigt vad insättning har med betalningar vid strömavbrott att göra - som privatperson använder man väl i första hand sina eventuella kontanter till köp(?)Alfredo skrev:
Men annars verkar bankomat vara ett av de "bästa" sätten att sätta in pengar. Vid "min" bankomat står det iallafall ofta lite ljusskygga typer och matar in stora mängder sedlar.
Det tycker jag inte alls.M Martin Lundmark skrev:
Det är bara det att min kunskap är begränsad till att jag tidigare har satt in vissa belopp i viss bank problemfritt. Hur andra kan göra i framtiden, i kanske annan bank, har jag egentligen ingen aning om utan spekulerar mest.
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Jag tror att det finns en del missuppfattningar här. Penningtvättslagen kräver att bankerna ska kunna bedöma om det finns misstanke för penningtvätt. Några fasta beloppsgränser finns tydligen inte.M Martin Lundmark skrev:Hej heimlaga
Det jag ännu inte sett MSB eller övriga som uppmanar att ha kontanter hemma, för att klara våra närmaste en vecka, är ”penningtvättslagen”, och dess konsekvens (krav).
Om vi, av någon anledning, får ändrade sedlar då gäller det att vi får växla in de kontanter vi har.
Det är då lämpligt att ha uttagskvitton kvar på de kontanter man vill växla om beloppet då överstiger det som innebär att ”penningtvättslagen” kräver att du visar varifrån du fått kontanter.
Någon här som vet vid vilka belopp som till exempel banker kräver redovisning vid inväxling?
Man får även komma ihåg att det finns begränsningar vilka belopp som täcks av hemförsäkringen.
Summan varierar säkert mellan försäkringsbolagen men rimligen ligger beloppen där på 3-5 tusen kronor.
Bankerna försöker lösa det sina "kundkännedomsaktiviteter". Min bank kräver att jag fyller i blanketter rent generellt, t ex vilka länder jag har transaktioner till och från, vilka belopp är att vänta osv.
Hur bankerna löser detta kundkännedomskrav är upp till dom. Så det kan vara olika mellan bankerna.
Men SHB betedde sig svinaktigt mot en släkting som sålde en bil för <25000, fick betalt i sedlar och ville sätta in pengarna på banken. Bankjävlarna trakasserade pojken med en massa idiotiska frågor och vägrade.
Jag förbarmade mig som familjens penningtvättare och tog sedlarna så att pojken fick sina pengar på sitt konto. Nu bär jag pengarna till matbutiken och Systemet tills dom är slut. Och dom är redan slut!
Rätta mig gärna om jag har fel.
C cpalm skrev:Nu fattar jag inte riktigt vad insättning har med betalningar vid strömavbrott att göra - som privatperson använder man väl i första hand sina eventuella kontanter till köp(?)
Men annars verkar bankomat vara ett av de "bästa" sätten att sätta in pengar. Vid "min" bankomat står det iallafall ofta lite ljusskygga typer och matar in stora mängder sedlar.
Hej cpalm
Jag skrev just i mitt senaste inlägg #105
”Men jag saknar många gånger en helhetssyn gällande viktiga samhällsfrågor.”
14 apr 2025 kunde vi läsa rubriken; ”Statsministern utesluter inte euron i Sverige”
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/statsministern-utesluter-inte-euron-i-sverige/
Sedan så stod det; ”De senaste veckorna har frågan om att Sverige bör byta valuta seglat upp. Bland annat spår PM Nilsson, vd på Timbro och tidigare statssekreterare till Ulf Kristersson, att vi har infört euron innan året är slut – med anledning av Donald Trumps agerande i USA.”
I denna tråd så har vi nyss talat om MSB:s uppmaning om att ha kontanter hemma vid till exempel ett strömavbrott så vi klarar oss själva och våra närmaste en vecka.
Vi har konstaterat att det är lämpligt att det ingår små valörer eftersom det inte är säkert att vi då (vid strömavbrott) kan räkna med att det finns växelpengar.
Har man kontanter hemma (i små valörer) och vi en dag skulle byta valuta (till exempel till euro) du blev frågan om insättning (växling) av just dessa sedlar skulle fiungera.
En insättning (växling) från mängder med privatpersoner som normalt inte betalar med kontanter, eller ens besöker banken.
Jag är medveten om att ”Penningtvättslagen kräver att bankerna ska kunna bedöma om det finns misstanke för penningtvätt.”
Men betänk att om mycket stora mängder med pengar från både ärliga och ”bovar” vid en övergång till annan valuta skulle komma till banker och andra växlingskontor.
Hur skulle man då agera?
Redigerat:
Aja, du menar så... Bra fråga.M Martin Lundmark skrev:
Liknande situationer har ju uppstått här vid sedel-/myntbyten där det t.ex. sist åtminstone teoretiskt uppstod ett lite svarte-petter-scenario där den som satt på de gamla pengarna när klockan klämtade var förvisad till riksbanken för inlösen, med tillhörande villkor. Blev väl i praktiken inte ett jätteproblem, men har nog fortfarande själv en hyfsad summa ogiltiga pengar i byrålådorna.
Det finns data om oscillerande transmissionsnät både timmar innan och vid kollapsen. Kan bero på olika saker men att det berodde på atmosfäriska fenomen eller cyberattack har TSO avfärdat. Att det skulle bero på att turbiner/generatorer på stora kraftverk skulle orsaka det helt orimligt. Då har det orsakats av något annat. Jag tror det är en komplex kombination av regulatorer och reläskydd som som istället för att dämpa det här snarare ökade oscillerandet. Där kan HVDC frequency control (FC) felfungerat. Att nätet saknade tröghetsmoment är mycket sannolikt en starkt bidragande orsak. Det gör nätet väldigt oroligt och snabbreglerat.T Thomas_Blekinge skrev:
Dom tar emot, men det är osäkert om du får något betalt.Alfredo skrev:
https://www.expressen.se/ekonomi/sp...halv-miljon-i-gamla-sedlar-riksbanken-vagrar/
https://www.dagensjuridik.se/nyhete...in-ogiltiga-miljoner-fran-70-arings-lagenhet/
https://www.corren.se/nyheter/ostergotland/artikel/hittade-gamla-sedlar-i-bankfack-/pr59pdgl
Hej TMattT TMatt skrev:Det finns data om oscillerande transmissionsnät både timmar innan och vid kollapsen. Kan bero på olika saker men att det berodde på atmosfäriska fenomen eller cyberattack har TSO avfärdat. Att det skulle bero på att turbiner/generatorer på stora kraftverk skulle orsaka det helt orimligt. Då har det orsakats av något annat. Jag tror det är en komplex kombination av regulatorer och reläskydd som som istället för att dämpa det här snarare ökade oscillerandet. Där kan HVDC frequency control (FC) felfungerat. Att nätet saknade tröghetsmoment är mycket sannolikt en starkt bidragande orsak. Det gör nätet väldigt oroligt och snabbreglerat.
Det du beskriver påminner om det vi predikterade och sedan hittade i samband med forskning för ca 10 år sedan.
Starkt förenklat handlar det om att stabilitetsvillkor i reglerkretsar testas var för sig. Men vid drift så kopplas mänger av dylika reglerkretsar samman, vars stabilitetsvillkor då är oprövat (okänt).
Vi skrev 2014 en artikel om detta; ”Converter induced resonances in microgrids due to high harmonic distortion” utifrån en testanläggning i ett mikronät som byggts upp.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1903019/FULLTEXT01.pdf
Du kan kortfattat i sammanfattningen, se vad det handlar om.
Jag säger inte att det är detta som hänt vid strömavbrottet i Spanien och Portugal, men forskningen och den praktiska tillämpningen visade att denna instabilitet kunde förekomma i praktiken.
Det är inget problem alls. Jag betalar i princip bara med kontanter. Femhundring från automaten blir snart växel efter första köpet. Men skall man börja från noll tr det naturligtvis en stund men enkelt, det är det.M Martin Lundmark skrev:
Själv har jag nog 30.000. i snitt hemma.
Självklart i olika valörer inklusive en minder spann med mynt.
Med tanke på den nyfunna ryssnojan är det förvånande att inte alla dessa redan försett sig med det självklara medlet för att kunna köpa mat vid ett tekniskt fel.
Själv satsar jag mer på att solen ställer till det för oss. Det är ju inte första gången.
2003
Inledande pendlingar
Sekunderna efter felet uppstod kraftiga pendlingar som gav djupa spänningsfall i söder: i Simpevarp ner till ca 300 kV och i Söderåsen ca 320kV. Efter ca 10 sekunder var dessa initiala pendlingar på väg att dämpas ut.Då inträffade frånkopplingar i 220 kV och 130 kV näten som startade nya pendlingar. Även dessa pendlingar dämpades ut varefter spänningarna temporärt stabiliserades kring 360 - 370 kV i ett område från Söderåsen iSkåne via Sege till Hall och Åker i Södermanland.
....
Anledningen till de sjunkande spänningarna var i första hand den dynamiska spänningskänsligheten i belastningen. Inledningsvis minskade belastningen när spänningen sjönk samtidigt på alla nätnivåer. Emellertid skedde sedan återgång till högre spänningar på de lokala näten i och med att lindningskopplare i transformatorerna justerade spänningen på nedsidan mot elkonsumenterna. När belastningen således ökade kom den ökade överföringen att anstränga stamnätet ytterligare.Eftersom södra Sverige saknade betydande produktion som kunde stötta spänningen i stamnätet så sjönk den i sydöstra Sverige mycket snabbt. När spänningarna hade nått dessa låga nivåer, kunde stamnätet inte längre föra över önskad effekt mot södra Sverige. Resultatet blev att spänningarna under några sekunder sjönk ytterligare mot extremt låga nivåer samtidigt som spänningsvinklarna ökade mellan norr och söder. Hela detta fenomen med fallande spänningar brukar benämnas ”spänningskollaps”.
Spänningssänkningen i kombination med den höga överföringen på de två kvarvarande 400 kV ledningarna gör att ledningsskydden uppfattar förhållandet mellan spänningar och strömmar som en kortslutning. Effektbrytare kopplar bort ledningarna mellan Mellansverige och Sydsverige ungefär samtidigt.
Mycket intressant information finns i detta dokument
Inledande pendlingar
Sekunderna efter felet uppstod kraftiga pendlingar som gav djupa spänningsfall i söder: i Simpevarp ner till ca 300 kV och i Söderåsen ca 320kV. Efter ca 10 sekunder var dessa initiala pendlingar på väg att dämpas ut.Då inträffade frånkopplingar i 220 kV och 130 kV näten som startade nya pendlingar. Även dessa pendlingar dämpades ut varefter spänningarna temporärt stabiliserades kring 360 - 370 kV i ett område från Söderåsen iSkåne via Sege till Hall och Åker i Södermanland.
....
Anledningen till de sjunkande spänningarna var i första hand den dynamiska spänningskänsligheten i belastningen. Inledningsvis minskade belastningen när spänningen sjönk samtidigt på alla nätnivåer. Emellertid skedde sedan återgång till högre spänningar på de lokala näten i och med att lindningskopplare i transformatorerna justerade spänningen på nedsidan mot elkonsumenterna. När belastningen således ökade kom den ökade överföringen att anstränga stamnätet ytterligare.Eftersom södra Sverige saknade betydande produktion som kunde stötta spänningen i stamnätet så sjönk den i sydöstra Sverige mycket snabbt. När spänningarna hade nått dessa låga nivåer, kunde stamnätet inte längre föra över önskad effekt mot södra Sverige. Resultatet blev att spänningarna under några sekunder sjönk ytterligare mot extremt låga nivåer samtidigt som spänningsvinklarna ökade mellan norr och söder. Hela detta fenomen med fallande spänningar brukar benämnas ”spänningskollaps”.
Spänningssänkningen i kombination med den höga överföringen på de två kvarvarande 400 kV ledningarna gör att ledningsskydden uppfattar förhållandet mellan spänningar och strömmar som en kortslutning. Effektbrytare kopplar bort ledningarna mellan Mellansverige och Sydsverige ungefär samtidigt.
Mycket intressant information finns i detta dokument