12 781 läst ·
150 svar
13k läst
150 svar
Elavbrott i stora delar av Spanien och Portugal
Hej cpalmC cpalm skrev:Visst, vissa myndigheter rekommenderar ju kontanter på fickan, men jag tror det är många som inte följer det rådet. Dessutom är ju den delen av kontantförsörjningen som går via allmänheten koncentrerad till större valörer (så som uttagsmekanismerna funkar), så gissar att det snabbt blir brist på växelpenga
Utmärkt påpekande, som många förbisett
Att, gällande sina förberedelser, ”ha kontanter” vid ett strömavbrott innebär att man förberett detta i god tid innan strömavbrottet.
Tar man ut ”större sedlar” i en kontantautomat då skall dessa naturligtvis växlas i mindre sedlar.
Eftersom detta. inte alltid är helt enkelt att genomföra. kan det ta viss tid att lösa, man får därför starta i god tid.
Det finns uppgifter om att spänningen varierade mer och mer under timmarna innan kollapsen, med en period på några sekunder. 1,5s har jag sett uppgifter om, men om det var hel eller halvperiod är jag osäker på.
Någonting tycks ha haft olämpliga reglerparametrar.
Någonting tycks ha haft olämpliga reglerparametrar.
HejAlfredo skrev:
Halvt OT men jag har handlat i en butik tillhörande en av Thailands största livsmedelskedjor under ett strömavbrott. Belysningen i lokalen skyttes av batteridriven nödbelysning av typen nedan, här och där i lokalen. Lite halvskumt kändes det på mer än ett sätt men det fungerade. Kassorna verkade fungera precis som vanligt. Vet inte om även kortbetalning fungerade.
Här skriver DN idag (25-05-02) om ämnet; ”Två av fem svenskar saknar kontanter för en kris” I ingressen kan vi sedan läsa; ”Trots myndigheternas rekommendationer saknar två av fem svenska hushåll kontanter hemma för att klara en veckas nödvändiga utgifter om de digitala betalsystemen skulle slås ut. Det visar en ny undersökning från Finansinspektionen. – Vi behöver sprida våra risker bättre, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.”
https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-fem-svenskar-saknar-kontanter-for-en-kris/
Frågan är hur många varningar i form av incidenter vi behöver innan vi börjar agera?
Om 60 % inte har nödvändiga betalningsmedel vid en kris, då ökar belastningen allvarligt på de som förberett sig.
Vid krig och krig är grannsamverkan otroligt viktig. Men det måste då vara i form av ett samarbete där många (helst alla) deltar.
Ja, det får nog antas vara nödvändigt om man skall komma någon vart med sina sedlar.M Martin Lundmark skrev:
Men lättare sagt än gjort. Det är och har alltid varit lite knepigt att "knäcka" en femhundring.
Hej cpalmC cpalm skrev:
I min egen förberedelse, så har jag till exempel under årens lopp haft större sedlar i plånboken och vid lämpliga tillfällen betalat (eller växlat) dessa.
Din totala ovilja att citera gör det svårt att veta vad/vem du riktar dig mot/till. Om det nu är mitt inlägg ovanför så är det inte just i detta fall OL3 jag tänker på. Det kan vara ett exempel i vår närhet men är inte direkt så starkt kopplat att det ger sannolik kollaps i SE.D Daniel 109 skrev:
Jag föreslår att du tittar på nätets huvuddelar i Spanien eller som det skrevs Iberiska halvön. Lägg sen på de olika större parker som finns och börja se till stabilitet sett till effektflöde vid lite olika fall. Tyvärr är det inte ett helt trivialt problem även stött via Gemini, gammaldags googling mm trots att allt verkar vara så numera. Du får uppförsbacke redan när du ska sätta in realistiska modeller att använda för de olika delarna i en första simulering eller ska vi kanske säga digital tvilling i dag.
Martin Lundmark brukar ju avsluta sina poster med att det nog krävs mer elkraftteknisk kompetens. Jag kan i mycket hålla med honom efter ganska många decennier på frihjul eller tomgång i återväxt eller intresse för den sektorn.
Om man verkligen vill och ids är det väl ganska enkelt att handla en tablettask eller något liknande på närmaste normala livsmedelsbutik eller bensinstation?C cpalm skrev:
Jag är inte bättre än andra på denna typ av beredskap men ville man prioritera det finns det väl egentligen inga stora hinder?
Jo, men max 1 st hundring + 1 st tvåhundring alt. 2 st tvåhundringar per uttag.H HenrikHuslöse skrev:
Visst kan man stå där som ett fån och mata in kortet gång på gång, men min poäng är att så som uttagen fungerar idag är man mer än någonsin beroende av att handeln tillför de mindre valörerna.
Det är precis det jag menar. Förvisso mycket enklare sedan tvåhundringen kom, men brukar inte vara jättepopulärt att handla småsaker och betala med en femhundring. Man möts ofta av "Du har inte mindre?" Undantaget större butiker möjligen.Alfredo skrev:
Jag brukar inte ha något problem att ta ut ett par tusen kronor i gången i Sverige. Senast gjorde jag det i förra höstas.C cpalm skrev:
Då jag är i Sverige betalar jag det mesta kontant. Tar de inte emot kontant betalning så betalar jag kontant endå. När man lägger pengarna på disken och går mot dörren brukar de ge upp och sluta kräva Swish.
Som finländsk medborgare bosatt i Finland får jag inte använda Swish.
Vilket enkelt löses med "Nej tyvärr inte." 😂 Men nu är jag teoretisk. I min plånbok finns heller ingen bra mix av svenska sedlar.C cpalm skrev:
Fast tro't eller ej, kollade nyss, där finns ett antal femhundringar, en tvåhundring, två hundringar och en tjuga. Gissar att jag är mer redo än de flesta även om det egentligen inte är mycket att komma med i skarpt läge.