S
M Martin Lundmark skrev:
Hej steffo_b

Du skriver; ”Om betalsystemen ligger nere så ligger betalsystemen nere.
Det betyder att kassasystemet i butiken inte fungerar och då kan dom inte hantera betalningar. I någon form.”

Det jag har skrivit om är att man man arbetar med att lösa den frågan nu, så att detta skall fungera framöver vid kriser och strömavbrott.
På myndigheten för civilt försvars hemsida, under en av punkterna under rubriken ”Se till att kunna betala på flera olika sätt” så kan vi bl.a. läsa om; ”Betalningar och kontanter i kris”
Där står bl.a. " Från och med den 1 juli 2026 ska man kunna handla med betalkort offline, det vill säga även vid störningar i datakommunikationen. Det gäller för inköp av livsnödvändiga varor som mat, medicin och drivmedel. Även här är det viktigt att kunna sin PIN-kod.
[länk]

Det finns redan kassasystem som är förberedda för detta, läs exempelvis här; ”Använda Shopify kassasystem offline”

"Om du förlorar din internetanslutning eller säljer från en plats utan internetåtkomst kan du fortfarande genomföra försäljningar med hjälp av offline-funktioner i Shopify kassasystem:
Ta emot kontanter och manuella betalningar offline: Offline-kassa låter dig ta emot kontanter och manuella betalningar utan internetanslutning. Denna funktion är tillgänglig för alla användare av Shopify kassasystem.”
[länk]
Dvs det du skriver är alltså samma sak som jag.

IDAG. finns inget sätt att hantera betalningar om elen är borta och internet är nere i de flesta fall.
Vad gäller att kunna hantera betalningar offline så går det i viss mån men problemet är att det finns en hel del krav som ställer till det när det är betalsystem som är kopplade till centrala servrar som lagrar informationen.
Se exempelvis vad som hände med COOP när någon hackade ett system på ett annat företag. Samtliga deras butiker fick sina kassasystem utslagna.

Att tro att du ska kunna betala med kontanter om det är strömavbrott är inget annat än naivt.
Och fram tills dess det finns en sådan lösning på plats så kommer vare sig du eller jag att ha någon som helst nytta av kontanter hemma i händelse av ett långt strömavbrott och då kommer jag inte att ha en massa kontanter liggande hemma som bara lockar inbrottstjuvar och blir ogiltiga med tiden.

I händelse av ett strömavbrott så kommer det i alla fall inte att gå att vare sig ladda elbilen eller tanka dieselbilen så det kommer ändå att vara lite svårt att ta sig till affären för att handla.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
sysmali
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:

IDAG. finns inget sätt att hantera betalningar om elen är borta och internet är nere i de flesta fall.
Vad gäller att kunna hantera betalningar offline så går det i viss mån men problemet är att det finns en hel del krav som ställer till det när det är betalsystem som är kopplade till centrala servrar som lagrar informationen.
Se exempelvis vad som hände med COOP när någon hackade ett system på ett annat företag. Samtliga deras butiker fick sina kassasystem utslagna.

Att tro att du ska kunna betala med kontanter om det är strömavbrott är inget annat än naivt.
Och fram tills dess det finns en sådan lösning på plats så kommer vare sig du eller jag att ha någon som helst nytta av kontanter hemma i händelse av ett långt strömavbrott och då kommer jag inte att ha en massa kontanter liggande hemma som bara lockar inbrottstjuvar och blir ogiltiga med tiden.

I händelse av ett strömavbrott så kommer det i alla fall inte att gå att vare sig ladda elbilen eller tanka dieselbilen så det kommer ändå att vara lite svårt att ta sig till affären för att handla.
steffo_b

Det är väl lämpligt att du då kontaktar Myndigheten för civilt försvar och undrar om det stämmer det dom t.ex. skriver om kontanter.

Har du helt missat att man nu arbetar för att det skall fungera bättre vid ett allvarligt läge?

Varför tar du inte upp det i dina inlägg?

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:

KassaRegister

sysmali sysmali skrev:
Skatteverket skriver:
[bild]

vilket jag tolkar som att man inte bryter mot lagen?

[länk]
Hej sysmali

Utmärkt att du förtydligar det

Detta skrev jag om i tråden i inlägg #802 för ca 4 år sedan.
Vi ska ju arbeta för att se till att vi kan hantera allvarliga samhällsstörningar.

• Gilla
_Magnus L
  • Laddar…
S steffo_b skrev:

Och dessutom kommer hela logistikkedjan kapitulera om kommunikationen är utslagen.
Så hyllorna är ändå tomma på några dagar i det ”just in time” samhälle som vi lever i.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Och dessutom kommer hela logistikkedjan kapitulera om kommunikationen är utslagen.
Så hyllorna är ändå tomma på några dagar i det ”just in time” samhälle som vi lever i.
Hej Hannuse

Det du skriver förstod man redan, för ett antal år sedan

Sedan dess arbetar Myndigheten för civilt försvar med bl.a. beredskapslager

”Beredskapslager kan vara förråd av produkter, till exempel livsmedel eller reservdelar, som lagras för att kunna användas vid nationella kriser eller krigssituationer.
Ofta när man talar om beredskapslager så menas den typen av stora statliga lager som byggdes upp i Sverige under andra världskriget: en byggnad eller ett bergrum fullt med saker som kan plockas fram om något händer.
Denna typ av beredskapslager avvecklades efter en rad politiska beslut i början av 2000-talet. Besluten togs bland annat mot bakgrund av en förändrad hotbild på 90-talet efter kalla krigets slut samt Sveriges inträde i EU:s inre marknad.
Lagren med livsmedel, råvaror och andra produkter avvecklades, liksom andra beredskapsförberedelser som inte längre ansågs meningsfulla. Vissa beredskapsförmågor har dock upprätthållits, till exempel vad gäller skyddsrum, reservfunktioner inom radio och tv, elförsörjningen och inom elektroniska kommunikationer.”
https://www.mcf.se/sv/amnesomraden/...dskap/verktygslador-och-stod/beredskapslager/

Beredskap för att klara ett allvarligt läge, gäller idag både samhället och privatpersoner.

Beredskapsveckan som just nu pågår, vill bl.a. uppmärksamma att det ”just in time” samhälle som vi lever i idag, inte är tillräckligt robust vid allvarliga samhällsstörningar.

I* tredje världen* är varje mobiloperatör även betalningsförmedlare, man kan via valfri sådan skicka pengar, betala i butik, betala avgifter som vattenräkning, köpa el, alla statliga och kommunala avgifter m.m.

Man kan även sätta in och ta ut kontanter via hundratusentals agenter, "Wakala" som finns överallt.

Så länge mobiltelefonen fungerar kan du betala, alla som har ett mobilnummer kan ta emot och skicka pengar till vem som helst.

I *tredje världen* har i stort sett varenda "business" en egen reservströmsgenerator, så det ska mycket till innan det blir problem på riktigt.

Lista över mobila penningoperatörer i Tanzania med tillhörande mobilnätleverantörer, inklusive M-Pesa och Airtel Money.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men, det är ju långt ifrån svenska förhållanden, ingen fryser ihjäl om det inte finns ström ( däremot kan man svettas rejält när fläkten stannar 🫢).
I princip ingen har en elbil, det finns drivmedelsstationer överallt.

I stadsområden och längs huvudvägarna: Här ligger bensinstationerna mycket tätt. Den tanzaniska regeringen har till och med diskuterat regler för att tvinga fram ett minsta avstånd på 500 meter mellan stationer av säkerhetsskäl.

Men visst..😇
Längs safarirutter och i glesbygd: Om du kör genom eller mellan de stora nationalparkerna och naturreservaten (som Serengeti eller Ruaha) kan avstånden utan bränslepåfyllning bli betydligt längre. Exempelvis kan sträckor på landsbygden i de södra och västra regionerna samt vildmarksrutter innebära avstånd på mellan 100 och upp till närmare 300 kilometer utan en modern eller pålitlig bensinstation.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Hannuse

Det du skriver förstod man redan, för ett antal år sedan

Sedan dess arbetar Myndigheten för civilt försvar med bl.a. beredskapslager
Ja, vi fattade detta redan i slutet av 90-talet när man påbörjade avvecklingen, tyvärr fanns det folk i bestämmande position som inte hade den förmågan.
Så idag måste vi som enskilda skaffa oss vårat egna beredskapslager, och även där kommer praktiska övningar in i bilden.
Vad ska jag ha hemma, vad kan jag tillreda, hur ska jag tillreda det, hur mycket ska jag ha osv.
Beredskapsveckan borde uppmana oss till att öva, öva, öva....när vi kan göra det under lugna förhållanden.
Min uppfattning är att det ger den överlägset bästa effekten för mig som individ och hela samhället.
MCF har ju skapat ett antal filmnsnuttar, men jag anser att det är stor skillnad om man övar - på riktigt!
Lobba in det hos arbetsgivaren/politiken så får vi se hur viktigt man tycker att det är, skulle vara intressant.

• Gilla
Martin Lundmark och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.