Har ett utespa på ingång och blir inte klok på hur jag ska förbereda för elanslutning, har försökt prata med leverantören men blir inte riktigt klok på vad han menar och hittar inget dokument som beskriver hur det ser ut. Förstår att detta kanske är lite specifikt för just Nordpool Sarek, men tänker att det borde funka ungefär lika på olika spabad.

Jag tänkte placera utespa:et på stenplattor, och har dragit fram ett rör för el som jag hade tänkte skulle komma upp på genom stenarna på undersidan av badet (vet inte om det är klokt).

Frågan är då _var_ röret ska komma upp. Pratade med leverantören och han hävdade att utespa:et har en heltäckande glasfiberbotten och att jag alltså måste borra hål för att gå upp underifrån. Är det så utespa:n ser ut rent generellt underifrån, att det är en helt platt botten? (kanske skiljer sig mellan olika märken)

Det betyder ju att jag måste pricka exakt var röret kommer upp ur markstenen och borra hål på rätt ställe innan jag lyfter dit poolen och sen pricka in hålet med millimeterprecísion (med kranbil!!).

Sen fattar jag inte om jag kan gå upp var som helst på undersidan, vet ju ungefär var elanslutningen sitter men har ingen ritning att gå på. Brukar det vara "fritt" under så att man kan dra kabeln fram till själva anslutningepunkten? Hittar inga bilder på hur utespa ser ut underifrån. Jag vill ju inte råka få upp röret på ett ställe varifrån jag inte kommer kunna dra kabeln vidare.

Jag tänker att många måste ju ha haft denna utmaning? Eller drar alla kabeln in från sidan? (blir väl inte så snyggt)
 
Sitter säkert en låda med el-grejer bakom servicelucken. det är säkert ett hål in i den för en kabel. Du bör hamna i den delen som är bakom luckan. Vet inte vad för rör som du har lagt, är det en guling så blir hålet stort. du kan på sista biten ta en PEM-slang som är tunnare och gå upp i badet. Baden brukar vara törstiga, vill ha 16 amp.
 
J jonaserik skrev:
Sitter säkert en låda med el-grejer bakom servicelucken. det är säkert ett hål in i den för en kabel. Du bör hamna i den delen som är bakom luckan. Vet inte vad för rör som du har lagt, är det en guling så blir hålet stort. du kan på sista biten ta en PEM-slang som är tunnare och gå upp i badet. Baden brukar vara törstiga, vill ha 16 amp.
Ja, jag har förberett med ett gult kabelrör, men du menar att det troligtvis finns en öppning underfrån till området bakom serviceluckan?
 
Om drt finns rn öppning kan jag inte svara på. I bland får man borra själv. Det med gul slang 30 eller 50 mm ?. Det går bra att sluts med gulingen ca 0,5 m utanför badet och fortsätta in med kanske 22 mm PEM sista biten. och den ska då gå in i badet. Om du ska borra, väljer du själv plats för, där det går att komma åt rör/kabel på ett bra sätt. Mellan PEM och hålet ( botten ) kan du med fördel täta till med silikon. Tänk även på var kranen för avtappningen är. NU är det väl så att det är en omöjlighet på dom flesta SPA/Minipool att kunna tömma allt, så det inte finns mer än droppar kvar i slangar och pumpar. Fattar inte varför det inte ska gå att tömma helt ( kallställa på vintern om man vill ) Men det är en fluga från USA och mest i södern som dom finns och där fryser det inte.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Ja nu har jag ju dragit 50mm rör... jobbigt om man måste borra, då det är stenplattor under så måste jag isåfall lyfta in badet och passa in röret med hålet precis, inte helt lätt när badet väger 300kg :surprised:

Är det så folk gör alltså?
 
B
Jag har min anslutning i hörnet av spabadet, går liksom upp mer eller mindre från sidan, kanske 3cm ovan mark in i badet, sedan bort till elanslutningen.

Har inte samma modell, men de ser ju mer eller mindre likadana ut.

Ser man spabadet så ger det sig. Har du tittat på samma modell hur det ser ut på t ex. Försäljningsstället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.