Hej,
Tillsammans med grannen har vi en gemensam bevattningspump.
Idag är den kopplad till en av fastigheterna, men vi skulle vilja ha möjlighet att växla anslutningen beroende på användare.

Pumpen är en 1 fas 230 V med stickpropp, och den sitter nere i en brunn. Befintlig elanslutning kommer in genom ett hål i brunnsringen under jord.

Några förslag på lösning?

Dra bara upp en vanlig gummikabel från pumpen med en stickpropp i änden. den som vill använda pumpen får då ansluta sin egen skarvsladd till stickproppen. Det går ju att lösa med ett par kontaktorer eller en 2läges brytare, men detta känns inte 100% säkert.

du tror inte att det är enklare att bara kontrollera hur mycket ström pumpen förbrukar och så betalar du lite till grannen?

(jag och min granne har löst det så att han gör allt arbete, tar upp på hösten, sätter ner på våren, köper ny pump om den pajjar. Och jag betalar för strömmen)

Låter som en MYCKET bra deal för dig.

Ja en pump dra ju inte mycket ström.
räkneexempel
En 1 fasare borde väl dra ca 16Ampere skulle jag tro.

230V*16A =3680W Avrundat till ca 3,7kW

Hur många timmar går den om året? Jag skulle gissa på ca 100 timmar om det är för lite bevatnning och så.

3,7kW *100h = 370kWh

Säg att el kostar en krona per kWh så blir det ca 400spänn om året, är det värt att börja gör andra konstiga lösningar för detta?

har du andra driftider eller andra effekter på motorn än vad jag har antagit så är det klart att då blir det kanske lite annorlunda.

En ganska STOR pump drar typiskt 500-1000W, men då levererar den ca 100-200l/min. och det var väl inte risodling den var tänkt för.

Tack för svaren,

Pumpen drar bara 1200 W (och ger då 60 liter).

Vi har också löst det på det sätt som dennis_f beskriver. I vårt fall så betalar grannen elen, och vi köper ny pump när det blir aktuellt. Så i princip så är det svårt att säga att den ena eller andra parten tjänar på det.

Nu planerar vi dock att använda pumpen lite mer frekvent, och då känner jag att man lätt hamnar i den här moraliska diskussionen igen. Pumpen är som sagt vår, och brunnen ligger dessutom på vår tomt. Nyttjanderätten till den är inte reglerad på något sätt, typ servitut.

Idag går det kanske att leva med situationen, men om vi så småningom kanske får nya grannar, så skulle jag gärna vilja lösa/reglera detta på ett bättre sätt.

Ok då räknade jag lite för högt :)

Är kanske van vid lite större grejer, men det är väl en yrkesskada....

GoForIt skrev:
Tack för svaren,

Pumpen drar bara 1200 W (och ger då 60 liter).

Vi har också löst det på det sätt som dennis_f beskriver. I vårt fall så betalar grannen elen, och vi köper ny pump när det blir aktuellt. Så i princip så är det svårt att säga att den ena eller andra parten tjänar på det.

Nu planerar vi dock att använda pumpen lite mer frekvent, och då känner jag att man lätt hamnar i den här moraliska diskussionen igen. Pumpen är som sagt vår, och brunnen ligger dessutom på vår tomt. Nyttjanderätten till den är inte reglerad på något sätt, typ servitut.

Idag går det kanske att leva med situationen, men om vi så småningom kanske får nya grannar, så skulle jag gärna vilja lösa/reglera detta på ett bättre sätt.
Varför inte skaffa en begagnad elmätare för nån hundring så kan ni se att elen är försumbar och dela på den?

Pumpar ni upp 3 kubikmeter vatten, och det är en hel del, kostar elen 1 krona. Om pumpen under 4 månader om året går 2 timmar/dag (och pumpar upp dryga sju kubikmeter/dag) handlar det om knappt trehundra kronor om året i elkostnader (1kr/kWh).

Jag respekterar ditt resonemang, men tycker att det är så typiskt svenskt med denna millimeterrättvisa att allt skall delas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.