Hej jag undrar om man får ha så här vid vattenlås?

• Vattenlås och kopplingsplint under diskbänk med synliga slangar och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det får sitta så nära ett vattenlås. Men det sitter ev. för nära golvet.

tommib
Vad är det för utrymme? Badrum?

Tidigare ägare hade gjort liknande när denne kopplat in tvättmaskin. Avloppstratten satt precis över eluttaget. När avloppstratten satte igen och svämmade över löste jordfelsbrytaren ut då vatten kom in i det lågt IP-klassade uttaget. Ett mycket effektivt vattenlarm!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det får sitta så nära ett vattenlås. Men det sitter ev. för nära golvet.
Får det oj det trodde jag inte. Hur långt från golvet ska det va?

tommib
I ett badrum, 10 cm. Men det finns också annat att ta hänsyn till.

• Gilla
ninsal
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad är det för utrymme? Badrum?
Badrum

N ninsal skrev:
Får det oj det trodde jag inte. Hur långt från golvet ska det va?
Det man i huvudsak behöver ta hänsyn till i ett badrum, är lite kortfattat att uttag dels alltid måste vara skyddade av jordfelsbrytare, alltid, finns inga undantag. Sedan måste ett uttag vara monterat minst 120 cm från en dusch, och minst 60 cm från en badkarskant.

Och minst 10 cm över golv.

Sedan kommer det allmänna om "sunt förnuft" in. Att montera det under en tratt till tvättmaskinsavlopp gör man inte av sunt förnuft. Däremot nära ett avloppsrör som här är inget problem. Utrymmet är normalt torrt.

• Gilla
Laurentiusson och 2 till
  • Laddar…
Man kunde ju valt ett bättre uttag om man var orolig för fukt eller stänk.

• Vägguttag IP44 från Elko med skydd mot stänk och fukt, visas med skyddskåpa öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack snälla för hjälpen. Man skulle ha blivit elektriker

Plceringen är lite märklig. Om man vill sätta en komod någon gång så hamnar uttaget under komoden. då får man lägga sig platt på golvet om man skall lyckas få in en kontakt i uttaget.

H hempularen skrev:
Plceringen är lite märklig. Om man vill sätta en komod någon gång så hamnar uttaget under komoden. då får man lägga sig platt på golvet om man skall lyckas få in en kontakt i uttaget.
😅 det är just det som det är en kommod framför därför såg jag inte det på engång 🤦‍♀️

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.