3 889 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
El till ugn och häll
Hej.
Jag håller på och förbereder med rördragning för elen i nya köket. I köket skall jag ha en induktionshäll(2-fas 16A) ovanför en inbyggnadsugn (1-fas 16A). Frågan är vilken/vilka dosor jag skall installera. Räcker det med att dra fram ett 20mm rör för en trefasmatning (2 till häll och en till ugn) eller skall jag dra 2 separata rör? Skall jag sätta upp apparatdosor eller kopplingsdosor? Jag vet som sagt inte om man ansluter hällar och ugnar med stickkontakt eller med kabel direkt in i en dosa.
Mvh Tommy
Jag håller på och förbereder med rördragning för elen i nya köket. I köket skall jag ha en induktionshäll(2-fas 16A) ovanför en inbyggnadsugn (1-fas 16A). Frågan är vilken/vilka dosor jag skall installera. Räcker det med att dra fram ett 20mm rör för en trefasmatning (2 till häll och en till ugn) eller skall jag dra 2 separata rör? Skall jag sätta upp apparatdosor eller kopplingsdosor? Jag vet som sagt inte om man ansluter hällar och ugnar med stickkontakt eller med kabel direkt in i en dosa.
Mvh Tommy
Ingen som vet? Det enklaste är om en vanlig 5 X 2,5 kan dras i ett 20mm rör. Är det så man gör vid nyinstallationer? Kopplar man kabel från häll/ugn direkt in i en utanpåliggande dosa eller har enheterna stickproppar. HJÄLP, jag vill ha besked så ja kommer vidare.
/ Tommy
/ Tommy
Se denna tråd, men du har nog rätt att man drar fram 2*2,5. Ett spisuttag för tre faser (man använder två) och ett vanligt jordat uttag till ugnen. Jag säkrade ner ugnen till 10A.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1116306792
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1116306792
Klicka här för att svara