Hej!
Jag har funderingar på att sätta lite fasadbelysning vid vår altan.
Vad gäller för IP-regler för utanpåliggande armaturer utomhus?
I vårt fall kommer de att placeras under takfoten, innanför takfotsbrädan så att säga.

Är det någon som har förslag på armatur, så tar jag gärna emot det också.
Jag tänker på små, utanpåliggande armaturer med halogenbelysning typ Maxel Kub 2 http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=8712

IPX1
Har du Elsäk 1999:5, se sidan 172, SS4364000 s. 283

MickeM skrev:
IPX1
Har du Elsäk 1999:5, se sidan 172, SS4364000 s. 283
Hur skall jag tolka X:et i IPX1?
Nej, jag innehar inga Elsäk, eller SS-dokument... ::)

GoForIt skrev:
Hur skall jag tolka X:et i IPX1?
Nej, jag innehar inga Elsäk, eller SS-dokument...  ::)
Som vad som helst. Den första siffran anger petsäkerheten (storlek på föremål) vilket i stort sett alltid är från 2 och uppåt. Andra siffran är vattentäthet. Se t.ex. http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/ipklass/

Det är med andra ord inte särskild hårda krav alls, för placering utomhus..?

Hm..
Varför väljer då Maxel att IP65-klassa den spotten jag länkade till? :-/

För att få så stort tillämpningsområde som möjligt, kommer du t.ex in i badrum område 1 är det krav på IP44.
Sätter du en armatur längre ner på väggen ute måste den hålla minst IPX3.

:)

norrbottenstorpet skrev:
Förmodligen för att ge dig valmöjlighet i din placering. Det är bara just under takfoten du får ha IP X1. Titta på bilden i [länk] som hänvisades till ovan, s 172.

Edit, sorry too late  ;)
Aha, där fanns ju vad jag sökte.
Jag visste inte att dessa föreskrifter från Elsäk fanns tilgängliga på webben.
Fast Maxel hade ju klarat kraven även med en IP44-klassning.
Men det är väl aldrig fel med extra hög IP-klassning heller..
Tack för hjälpen!

GoForIt skrev:
Jag visste inte att dessa föreskrifter från Elsäk fanns tilgängliga på webben.
Alla svenska myndigheter skall numera göra bestämmelser tillgängliga på webben. SS svensk standard däremot kostar skjortan att köpa och den hittar du normalt inte tillgänglig på webben.

Fy fan vad SS kostar, tycker nästan att dessa skall vara helt kostnadsfria... Nästan att man borde kopiera dessa på firman och lägga upp gratis, men det är ju olagligt....

www.sis.se kostar för mycket, undrar om dom igentligen får kosta så där mycket som dom anger i sin prislista........ Där kan vi snacka ocker pris...

e_richard skrev:
Fy fan vad SS kostar, tycker nästan att dessa skall vara helt kostnadsfria... Nästan att man borde kopiera dessa på firman och lägga upp gratis, men det är ju olagligt....

www.sis.se kostar för mycket, undrar om dom igentligen får kosta så där mycket som dom anger i sin prislista........ Där kan vi snacka ocker pris...

Och det finns ju ingen konkurent heller!
men gnälla hos Elsäkerhetsverket hjäkper ju inte, du behöver ju inte följa Svensk Standard, bara du gör det säkert!

10 styckna jordfelsbrytare efter varandra kanske räcker, sedan kan man göra lite som man själv känner för...

behörig elektriker skrev:
Ovan hänvisas till ELSÄK-FS 1999:5. Den är inte längre tillämplig för nya elinstallationer i byggnader efter sista juni i år. Nu gällande föreskrift är 2004:1. Däremot så är SS 4364000 närapå identisk med det som stod i gamla 1999:an
Det är jag fullt medveten om därför hänvisar jag till båda, bilden och reglerna har inte ändrat sig.
Som föreskrift är den inte tillämplig det är helt korrekt.

såvitt jag vet så klarar man sig nästan överallt om man använder ipX4, men det borde väl din elektriker veta;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.