J
Hej!

Jag har ett par stycken fast installerade elelement som håller ett källarförråd i rimlig temperatur, vi håller dock på att uppgradera huset till att kunna följa spotpriser. Hur kan man bära sig åt för att få dessa att inte elda på under skyhöga elpriser?

I en gäststuga sitter även en luft-luft VP med ett flyttbart elelement som stödvärme, båda med stickpropp. Hur kan dessa på bästa vis göras lite smartare?

En bonus är att ett badrum har eldriven golvvärme samt "handdukstork". Golvvärmen går med termostat, torken är bara dum av/på.

Resten av huset värms av en uråldrig BVP, IVT Greenline, tillsammans med en Ngenic Tune så den biten är löst.

Attitudeswe
  • Gilla
JohnS2
  • Laddar…
J
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
LLVP kan man göra smartare med en Sensibo för under tusenlappen. Den har App och API...

Jag styr min LLVP mot spotpris:

[länk]

Dom fast installerade elementen delar säkrings grupp? Skulle nog bett elektriker sätta relä och Shelly. Borde kosta max 3000kr.
Tack för svar!

Jag har ett par Shelly pluggar redan så jag är bekant med systemet. Men hur gör man för att Shelly-prylar ska följa spotpris? Har även sett Sensibo men jag hittar inget om att den kan köra mot spotpriser utan integration hos e.x Tibber (och dem har jag inte som leverantör.)

Jag kan noll och nada om programmering och letar snarare färdiga lösningar. :)

Attitudeswe
Utmärkt tillfälle att lära sig lite om programmering?

Du behöver inte programmera något själv. Bara ställa in konfigurationen som den passar dig. Dock behöver du någon form av dator att köra scriptet ifrån. För en friggebod/attefallare är det nog enklare att bara sätta 13 grader när den inte nyttjas och 21 grader en timme innan den skall användas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.