Hej, jag håller på och bygger om ett kök. Den gamla spisen gick på 3-fas. Nu ersätter jag den med en häll (som går på 2-fas) och en ugn som går på 230V. Det är lockande att använda den fasen som blev över från spisen till ett 230V-uttag till ugnen och sätta 10 eller 13A säkring i centralen på den fasen men jag undrar om man får göra så ? Jag har lärt mig en gång att det får bara finnas ström från en säkring i en kopplingsdosa (men det stämmer ju inte när det är 2- eller 3-fas. Det blir ju inte så bra att ta ström från något annat i köket till ugnen, då är det ju risk att säkringen går, ugnen drar ju ganska mycket. Att dra nytt från elcentralen är ett jättejobb, gjutet bjälklag. Jag behöver inte rådet att ta dit en elektriker.
 
BirgitS
Det är normalt att låta en elektriker (eller en själv) ta en av faserna som tidigare gick till spisen och dra den till ett nytt uttag för ugnen. Vanligen är spisar avsäkrade med 3 x 16 A och då låter man ugnen få 16 A, vilket många ugnar vill ha.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
O Ole E skrev:
Jag har lärt mig en gång att det får bara finnas ström från en säkring i en kopplingsdosa (men det stämmer ju inte när det är 2- eller 3-fas.
Det är en god regel som går att uppfylla med en trepolig säkring. Men om du har en gammal elcentral med smältsäkringar så går det ju inte, inte utan att byta elcentral.

En trefasgrupp ska också vara väl uppmärkt på gruppförteckningen, så det är meningen att man ska förstå att man behöver alla tre säkringar. För just spis, häll och ugn är det väl känt att man använder trefas så det finns nog ingen som missar det.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en god regel som går att uppfylla med en trepolig säkring. Men om du har en gammal elcentral med smältsäkringar så går det ju inte, inte utan att byta elcentral.

En trefasgrupp ska också vara väl uppmärkt på gruppförteckningen, så det är meningen att man ska förstå att man behöver alla tre säkringar. För just spis, häll och ugn är det väl känt att man använder trefas så det finns nog ingen som missar det.
Tack för svar. Jag kommer låta byta elcentral en och då sätta 3-polig 16A säkring
QUOTE="BirgitS, post: 5044111, member: 155688 är normalt att låta en elektriker (eller en själv) ta en av faserna som tidigare gick till spisen och dra den till ett nytt uttag för ugnen. Vanligen är spisar avsäkrade med 3 x 16 A och då låter man ugnen få 16 A, vilket många ugnar vill ha.[/QUOTE]
BirgitS BirgitS skrev:
Det är normalt att låta en elektriker (eller en själv) ta en av faserna som tidigare gick till spisen och dra den till ett nytt uttag för ugnen. Vanligen är spisar avsäkrade med 3 x 16 A och då låter man ugnen få 16 A, vilket många ugnar vill ha.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.