3 438 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
el till golvvärme och bubbelbad
Jag kommer att ha elslingor i golvet i badrummet på ca 700W, behöver denna gå på en egen propp? Ska även ha bubbelbad som förbrukar 1500W, ska denna ha en egen propp? Jag kommer såklart att anlita en fackman för installationen men tänkte förbereda med elrör för att hålla ner kostnaden.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag tror att man ofta drar en egen grupp till golvvärmen, men det behövs igentligen inte om den bara är på 700w. Bubbeöpbadet på 1500 är lite mer gränsfall, du kan nog ha ex. bedrumsbelysningen på den också, men om du tänker ha ett väggutag någonstan i badrummet så skulle jag inte vilja ha det på samma som bubbelbadet, i så fall så kan du få problem med ex. en hårfön om du kopplar in den (proppen går). Du bör under alla omständigheter inte ha golvvärme och bubbelbad på samma propp, på en 10 A propp kan du ta ut 2300W totalt, ditt bubbelbad och golvvärme drar tillsammans 2200W, så teoretiskt går det men marginalen kan vara lite tunn. En rimlig balansering tycker jag skulle kunna vara en propp till bubbelbadet, en till govvärme och ev elutag. Och ev koppla belysningen på samma som bubbelbadet. Sedan beror det ju på om du kan låta något gå på samma propp som ex. belysningen i ett annat rum.
Bör tillägga att jag är inte behörig elektriker.
Bör tillägga att jag är inte behörig elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Förresten en kommentar till.
Om du menar allvar med att du skall låta en elektriker göra inkopplingen, men att du drar elrören själv: DÅ bör du kontakta elektrikern innan du gör något. Du får igentligen inte själv dra rörern heller, så många elektriker vägrar befatta sig med egendragna rör. Du bör gå igenom med elektrikern vad du tänker göra själv och inte, annars är risken stor att han vägrar koppla in det åt dig senare.
Om du menar allvar med att du skall låta en elektriker göra inkopplingen, men att du drar elrören själv: DÅ bör du kontakta elektrikern innan du gör något. Du får igentligen inte själv dra rörern heller, så många elektriker vägrar befatta sig med egendragna rör. Du bör gå igenom med elektrikern vad du tänker göra själv och inte, annars är risken stor att han vägrar koppla in det åt dig senare.
Klicka här för att svara