Storleksmässigt är väl de där plintarna som en dvärgbrytare, men en 70kv är inte så smidig att installera i en för liten kapsling, räkna med att det kan funka med en halvmeter hög kapsling, kabelskor kanske inte är en sån dum idé ändå? 10kvmm koppar räcker ju i undercentralen om du dosar, eller framtidssäkra med 16kvmm kanske?

Redigerat:
Borde väl kosta runt hundringen tror jag. Har för mig att Ahlsell säljer dom i trepack för inta alltför stor summa.

:eek: halvmeter? Vi elektriker brukar få hålla tillgodo med betydligt mindre utrymmen än så för att fullfölja våra uppgifter. Är ju ändock bara AL. Mjuk och smidig ;)

Tusan vad snabba ni alla var ikväll!!! Hinner ju inte ens formulera nästa omgång frågor innan ni svarat på dem! Tack tack allihop!

Mikael_L skrev:
Har han BB1-behörighet (eller BB2, BB3), så har han inte behörighet för ett sådant här jobb.
(BB = begränsad behörighet, AB = allmän behörighet)

Däremot kan han givetvis ha tillräcklig kunskap trots bristen på behörighet... :o
Nja, det där med BB var ett slarvigt uttryck av en lekman (jag). Den förra som gärna ville blåsa mig på bytesjobb och sälja kabel till ockerpriser har ingen som helst behörighet, trots att han påstod sig ha rätt behörighet för denna typ av jobb på en direkt fråga från mig. Han jobbar inte som elektriker men påstod sig ha gjort det. Ännu en lögn jag upptäckt idag. Han har ingen som helst utbildning vilket tom jag har! Iofs bara El-programmet på gymnasial nivå men det är snart 15 år sedan och idag efter nästan obefintlig yrkeserfarenhet på området så duger den mest till att jag förstår att vissa saker gör man ordentligt och andra riktigt riktigt ordentligt! Som detta. Visst hempular jag, kanske mer än Svensson, men ett jobb av den här kalibern? Nä tack... Måste vara åtalbart att bete sig på det viset som han gjort? Tom innan något börjat brinna? Det blir inget julkort till honom. :mad:

Schyssta priser får jag av min nya (äkta) installatör och är det heller inte alltför konstiga prylar så går det att kanala om faktureringen lite bort från mig. Ensto-plintar faller nog lätt under denna kategorin. Har faktiskt lärt känna killen genom jobbet... :rolleyes:

Redigerat:
Hur vet man att man dragit rätt moment med Ensto-plinten? Har bara använta sådana med brytskruv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.