6 276 läst ·
49 svar
6k läst
49 svar
El till garage
Sida 1 av 4
Hej alla!
Tänkte förbereda så mycket som möjligt för elektriken som ska koppla in el till mitt nya garage.
Den står ca 15 meter från elcentralen till huset och därifrån har jag grävt ner rör som går till garaget.
Så nu vill jag ha tips om vad för grejer jag behöver...
Vilken matarkabel? El central inne i garaget? osv...tänkte att jag kan ju dra fram och skruva upp så mycket som möjligt själv och sen får elektrikern komma och koppla in allt bara för ekonomins skull.
Tacksam för hjälp!
Tänkte förbereda så mycket som möjligt för elektriken som ska koppla in el till mitt nya garage.
Den står ca 15 meter från elcentralen till huset och därifrån har jag grävt ner rör som går till garaget.
Så nu vill jag ha tips om vad för grejer jag behöver...
Vilken matarkabel? El central inne i garaget? osv...tänkte att jag kan ju dra fram och skruva upp så mycket som möjligt själv och sen får elektrikern komma och koppla in allt bara för ekonomins skull.
Tacksam för hjälp!
Det du först bör göra är att fundera på hur mycket elinstallation du ska ha i garaget.
Ska du enbart ha belysning och ett eluttag för tex motorvärmare så finns det väl ingen anledning till separat central, utan då räcker en vanlig 10A matning bra.
Ska du däremot ha trefasutrustning eller annat konstigt så är det väl en annan sak.
Ska du enbart ha belysning och ett eluttag för tex motorvärmare så finns det väl ingen anledning till separat central, utan då räcker en vanlig 10A matning bra.
Ska du däremot ha trefasutrustning eller annat konstigt så är det väl en annan sak.
Och fundera som sagt på behovet. Att bygga ett garage utan möjlighet till ett trefasuttag är att begränsa sig lite. Man kanske ine behöver det idag men för eller senare så brukar det behovet komma. Ett motorvärmaruttag bör ligga på en egen Jordfelsbrytare så att en fuktig motorvärmarkabel inte släcker hela huset mitt i matlagning och barnens favoritprogram tex ....
Jag rekommenderar absolut att lägga en kabel i röret så snart som möjligt, söla inte med sånt. Det kan bli stopp i rör med tiden av olika orsaker. Det kan t ex bli en ispropp, någon skarv kan åka isär eller röret kan klämmas ihop. Det tar mycket tid/kostar pengar och dyr utrustning att fixa sådana problem. Se naturligtvis till att det är rätt kabel först.
Som Linnex säger så ta gärna dit någon innan du gör för mycket och förklara din situation och att du vill veta hur och vad du ska/kan göra.
Det är inte säkert att en elektriker som kommer dit godtar det arbete du utför (man vet ju aldrig vad folk har för kunskaper).
Det finns regler för vilken markslang du ska ha, vilket djup, höjder och typer av central, kabelskydd osv.
Det är inte säkert att en elektriker som kommer dit godtar det arbete du utför (man vet ju aldrig vad folk har för kunskaper).
Det finns regler för vilken markslang du ska ha, vilket djup, höjder och typer av central, kabelskydd osv.
Hej jag är inget froffs på detta men det funkar väll med en sådan här kabel eller.http://www.jula.se/e-Sales/esa/defa...re.ItemID@EQ;=403010&mainpage=ItemDetails.jsp
Bara att koppla på "friskt kopplat hälften brunett"
Bara att koppla på "friskt kopplat hälften brunett"
matarkabel: EKLK får förläggas under mari i rör, men en PEX-kabel är ju att rekomendera.
Central i garaget: Är ju inte fel rätt skönt att slippa springa in och slå upp dvärgbrytaren tex.
I praktiken får du göra i princip allt själv om du har en Elektriker som kan stå för jobbet sen. Det är väl någon stans här man får ställa sig frågan vilken elektriker som vill så för någon annans jobb?
Ett litet tips om du ska köpa materialet själv: Snåla inte in och köp billigaste billiga dom har på bauhaus. Köp lite bättre doser, slangar, rör, brytare också vidare. Visste lite dyrare i inköp men mycket mer lätt jobbat så elektrikern kommer vara där mindre timmer och så ledes blir det inte så dyrt i slut endan.
Central i garaget: Är ju inte fel rätt skönt att slippa springa in och slå upp dvärgbrytaren tex.
I praktiken får du göra i princip allt själv om du har en Elektriker som kan stå för jobbet sen. Det är väl någon stans här man får ställa sig frågan vilken elektriker som vill så för någon annans jobb?
Ett litet tips om du ska köpa materialet själv: Snåla inte in och köp billigaste billiga dom har på bauhaus. Köp lite bättre doser, slangar, rör, brytare också vidare. Visste lite dyrare i inköp men mycket mer lätt jobbat så elektrikern kommer vara där mindre timmer och så ledes blir det inte så dyrt i slut endan.
Och bara som upplysning till Klon, som ej behörig får man i princip INTE göra någon elinstallation (inte ens lägga tomrör) och att på efterhand få en anläggning "godkänd" av en behörig är ytterst tveksamt.
Vad man sedan gör och inte gör är ju upp till var och en, men jag tycker att man ska vara klar med vad som är tillåtet och otillåtet.
Vad man sedan gör och inte gör är ju upp till var och en, men jag tycker att man ska vara klar med vad som är tillåtet och otillåtet.
Att man inte får förbereda en elinstallation har jag aldrig påstått, men tex. rördragning är inte en förberedande del utan en del av installationen.
Men bila upp ett spår, borra hål, köpa matr. osv. kan ju vara att förbereda och det är helt ok.
Orsaken till mitt inlägg var och fortfarande är att många inte vet vad man får och inte får och helt felaktigt påstår saker som inte stämmer och dom kan på det viset "lura" omedvetna att göra fel. Jag vill att folk ska vara medvetna om vad man får och inte får, om dom sedan i alla fall väljer att göra "fel" är upp till var och en
Men bila upp ett spår, borra hål, köpa matr. osv. kan ju vara att förbereda och det är helt ok.
Orsaken till mitt inlägg var och fortfarande är att många inte vet vad man får och inte får och helt felaktigt påstår saker som inte stämmer och dom kan på det viset "lura" omedvetna att göra fel. Jag vill att folk ska vara medvetna om vad man får och inte får, om dom sedan i alla fall väljer att göra "fel" är upp till var och en
Varför slår vi så mycket på Klon?
Han har väl inte skrivit något så väldigt fel, endast den väldigt vanliga missuppfattningen att man får koppla själv, bara en elektriker gör det sista.
Klon har tom rekomenderat att inte välja halvdåliga komponenter.
Men till TS då. Jag skulle lägga en modern kabel jämfört med EKKJ, t.ex FR-N1XV-U.
Men sen hur många ledare och grovlek beror ju på.
Vill du ha ut en, två eller tre faser till garaget?
Vill du ha en egen undercentral till garaget?
Ska garaget ha egen jordfelsbrytare?
Har du plats för garagets säkringar och ev JFB i befintlig central?
Infälld eller utanpåliggande inst, eller både och.
Är några av frågorna som måste klargöras innan material börjar införskaffas
Ska du förbereda för en elektriker så tycker jag att du ska kontakta honom och komma överens om material och omfattning av ditt jobb innan.
För olika elektriker vill ha det på olika vis.
Som exempel finns det elektriker som vägrar att ansluta en UC med mindre än 6mm2 kabel medan för andra är det OK med 2,5mm2. Anledningen beror till stor del på om han läser SS4364000 som djävulen läser bibeln eller inte.
Han har väl inte skrivit något så väldigt fel, endast den väldigt vanliga missuppfattningen att man får koppla själv, bara en elektriker gör det sista.
Klon har tom rekomenderat att inte välja halvdåliga komponenter.
Men till TS då. Jag skulle lägga en modern kabel jämfört med EKKJ, t.ex FR-N1XV-U.
Men sen hur många ledare och grovlek beror ju på.
Vill du ha ut en, två eller tre faser till garaget?
Vill du ha en egen undercentral till garaget?
Ska garaget ha egen jordfelsbrytare?
Har du plats för garagets säkringar och ev JFB i befintlig central?
Infälld eller utanpåliggande inst, eller både och.
Är några av frågorna som måste klargöras innan material börjar införskaffas
Ska du förbereda för en elektriker så tycker jag att du ska kontakta honom och komma överens om material och omfattning av ditt jobb innan.
För olika elektriker vill ha det på olika vis.
Som exempel finns det elektriker som vägrar att ansluta en UC med mindre än 6mm2 kabel medan för andra är det OK med 2,5mm2. Anledningen beror till stor del på om han läser SS4364000 som djävulen läser bibeln eller inte.
Men ändå ser jag inte vad som är så upprörande att det förtjänar inläggen som sedan kom:
Smile.75 : Varför skall en elektriker stå för jobbet? Det känns ju onödigt när det ändå är gjort på ett perfekt sätt från början av ett riktigt "proffs". Nej kör på bara vi har väl iaf minst 9 liv som katterna så fega nu inte.....
Japp, det var väl klokt skrivet, eller?Klon skrev:
En åsikt, lika god som någon annan ...
En vanlig missuppfattning, men förtjänar inte kommentarer typ:
Smile.75 : Varför skall en elektriker stå för jobbet? Det känns ju onödigt när det ändå är gjort på ett perfekt sätt från början av ett riktigt "proffs". Nej kör på bara vi har väl iaf minst 9 liv som katterna så fega nu inte.....
Och ytterligare ett helt OK råd, eller ?Ett litet tips om du ska köpa materialet själv: Snåla inte in och köp billigaste billiga dom har på bauhaus. Köp lite bättre doser, slangar, rör, brytare också vidare. Visste lite dyrare i inköp men mycket mer lätt jobbat så elektrikern kommer vara där mindre timmer och så ledes blir det inte så dyrt i slut endan.