Vi har en friggebod på tomten och har nu tröttnat på att det inte finns någon lyse där, ingen el är överhuvudtaget framdraget dit.

Friggeboden står ca 13-15 meter från huset. Vi har en lyktstolpe (det är vår egen) som står ca 3 meter från friggeboden. Min fundering är, skulle man kunna plocka el vidare till friggeboden från lyktstolpen? Dvs gräva ned kabel från friggeboden till lyktstolen och sen koppla in sig på lyktstolpens elkabel. Skulle ett sånt arrangemang vara tillåtet (givet att behörig elektriker installerar osv osv)?

I princip borde det ju vara OK (fast bör påpeka att jag är inte behörig). Om du kan stå ut med att bara ha el i friggeboden när lyktstolpen är tänd, för du har sannolikt bara "bruten" el fram till stolpen.

En sak som ev. skulle kunna strula till det är om stolpen skulle råka sitta på en altför stor säkring (typ mer än 10A), fast om det är en vanlig trädgårdsbelsyning så vore det mycket osannolikt, även om det är en "riktig" lyktstolpe så skulle den i värsta fall kunna gå på 400V istället för 230, och ingen nolla framdragen (spänning mellan 2 faser är 400V spänning mellan någon fas och nolla är 230V).

Just de 2 punkterna kanske man skall kontrollera innan man betalar för att få ut en elektriker som tittar på det hela.

Hur menar du att det skulle kunna bli problem om säkringen är för stor?

Nu har jag inte kollat upp vad det är för säkring än (och om det är mer som går på den än lyktstolpen), men det vore väl konstigt om den vore säkrad till mer än 10A. Ska kolla upp hur det är upplagt i helgen.

Däremot vet jag att det är 230V (skruvade upp luckan på stolpen och kikade in häromdagen). Vad jag kunde se så verkar det vara EKLK-kabel som är lagd i ett gult plaströr. Tyvärr är det ganska liten diameter på röret så det verkar kört att dra ytterligare en kabel där (annars kanske det också kunde varit ett alternativ, dvs dragit den extra kabeln vidare till "friggan"?)

Håller med om att få bruten el till friggeboden inte är helt idealt men vi vill minimera jobbet för att ordna detta eftersom det är en ynka glödlampa (eller lysrör) det handlar om.

Ett alternativ skulle ju kunna va att (om det går) byta ut kabeln ut till stolpen från huset mot en 4 ledare och köra på två olika faser samt en separat säkring med permanetström till boden.

Har nu grävt upp lite kring lyktstolpen och tittat närmare på röret som kabeln är dragen i (gult plaströr ca 32 mm diameter). Det ser ut som det nog ändå skulle gå att få in ytterligare en EKLK i det, men det blir ganska tight.

Frågan jag har är om det är för tight eller skulle det vara tillåtet att dra 2 st EKLK 3x1.5 alt 4x1.5 i ett 32 mm rör?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.