Jag såg ärligt talat inte den vita alls.

2.5 mm var ju ok enligt de regler som gällde när den där kabeln drogs och därmed år den ok om jag tolkar reglerna rätt. Huvudregeln är ju att en installation enligt gamla regler är ok även om man inte får göra en ny på samma sätt.

Bästa lösningen är ju att byta till en femledare på en gång

Är det röd fas i gamla kabeln?

-MH- skrev:
Är det röd fas i gamla kabeln?
ja och det är ju så det brukar vara i EKKJ före -71 då använde man de 3 ledarna som faser och flätan som PEN, tror inte det fanns 5-ledare då? för färgstandarden var ju röd, vit, svart på all lågspänningskabel. sen tillkom väl blå och grön i en del kablar..

Känns som att installationskabeln är felkopplad då han gått från PEN till gul/grön, denna kan iofs också agera PEN med en blå tilläggsmarkering men PEN i installationskabel finns inte, du har fem ledare och blå ska agera nolla och gul/grön jord.
Röd, vit och svart var tidigare standard för R, S och T som Elektrokuto skriver, innan dess var det röd, gul och grön i papperskablarna, antar gul och grön ändrades för att inte blekas av UV.

Gul och grön ändrades därför att de slogs ihop till nånting annat som väl de flesta känner till vid det här laget :rolleyes:

Slugge skrev:
Känns som att installationskabeln är felkopplad då han gått från PEN till gul/grön, denna kan iofs också agera PEN med en blå tilläggsmarkering men PEN i installationskabel finns inte, du har fem ledare och blå ska agera nolla och gul/grön jord.
Röd, vit och svart var tidigare standard för R, S och T som Elektrokuto skriver, innan dess var det röd, gul och grön i papperskablarna, antar gul och grön ändrades för att inte blekas av UV.
Nu är du nog ute och cyklar lite.
PEN existerar i allra högsta grad i kabel och är där gulgrön med blå tilläggsmärkning om allt är korrekt. Den blå tejpsnutten eller märkhylsan i änden saknas ofta dock.
Det man missat lite i dosan på bilden är att den blå inte ska ligga lös och slafsa runt, klipp eller parkera med plint. Biledaren hade jag klippt och lagt på jord i matande ände och bara där för att det inte ska börja gå en svag ström i den pga att det är PEN.
Det som kan diskuteras är att PEN är klen, 2,5 mm2, vilket var tillåtet förr. Det som finns får sitta men om det som gjorts här är tillåtet dvs att skarva i en gammal huvudledning en bit kan nog luftas åsikter om i det oändliga men som f.d. elmontör vet jag att det är så man gör vid tex centralbyte eller ombyggnad.
Färger i gamla installationer är en liten föreställning för sig.
Rikigt gamla kablar, typ före kriget, har ofta svarta ledare. Fram med summern...från 50-talet nångång började man använda plastisolerat och då är oftast färgerna i en jordkabel svart-röd-vit eller grå, på 60-talet verkar det ha kommit kablar med gul och grön också. 1971 standardiserades det hela till svart blå gulgrön och brun och vit i en femledare men tex EKKJ har svart svart svart med nummermärkning. Svart har för ett par år sedan ersatts av brun som förstafas. Gul och grön försvann runt -90 pga av förväxlingsrisk med gulgrön.

Vem cyklar egentligen.. =)
Har jag sagt att PEN inte finns eller?
Skrev att PEN i installationkabel inte finns. Det du skriver om "förr" stämmer inte då installationskabeln har färger efter senaste EU-standard.

Detta är ingen orginalinstallation skulle jag tro, utan något har försvunnit och ersatts av dosan och därmed grenats av till en installationskabel på felaktigt sätt.

Snaggeltooth, menar du att gul/grön kom i samband med plastkablar som standard för jord eller?

Du cyklar, själv äger jag ingen cykel.
Du skrev att PEN inte existerar i installationskabel men det har vi ju bildbevis på, eller hur...:p å det jag skrev om "förr" gäller gamla kablar och dimension på PEN, inte den moderna kabeln, läs ordentligt.
Något har helt rikigt försvunnit och ändrats och man har använt en EKLK 5*2,5 att mata en gammal jordkabel, de e så man gör.
Gulgrönrandig infördes officiellt 1971 som jord och bara jord, den röda som ofta men inte alltid agerat jord innan användes även som fas, tändtråd, PEN och lite allt möjligt. Inte helt ovanligt att olika röda tåtar är både jord och tändtråd i samma dosa, ine lyckat...
I kabel verkar gul och grön ha försvunnit 1971 och som FK försvann dom runt -90 pga förväxlingsrisk som jag skrev ovan.

" Det e så man gör" , man kan göra så och det funkar, visst, men det är inte tillåtet och det var vad jag skrev, men visst skiter hemmapularen i det och kör på.. Men tänk då vad som händer då du får glapp i PEN-anslutningen, du får överspänning i hela huset samt spänning på jordade delar, då lär de kolla installationen ifall det händer något såsom brand eller elchock.

Som sagt, om det är tillåtet att skarva en gammal huvudledning med 2,5 PEN ett par meter kan vi diskutera till döddagar.

Jag har inte pratat om hempul.

Hur gör du i följade situation:
Du står hemma hos en privatperson och ska av nån anledning flytta en central två meter, en 2,5 matning som den på bilden blir för kort. Den går till ett uthus tretti meter bort och slutar i en central med ett par grupper, uthusets elanläggnig består av några ljuspunkter och ett uttag.
Observera att vi även har en konsumenttjänstlag som förbjuder yrkesmän att göra onödigt dyra jobb hos privatpersoner.
Hur gör du? Tvingar du Agda och Birger att gräva ner en ny fin 5*6 tvärs genom blomrabatter, stenläggningar, potatisland och faen vet allt folk har i sina trädgårdar?
Eller tar du en EKK 5*2,5, klipper den blå och skarvar i med en dosa?
Eller får dom veta att hädanefter gäller ficklampa i uthuset och frysen får ni kåka iväg nånannanstans?
Jag vet då vad JAG gjorde, som anställd under behörig bla bla.
Det är inte farligare än vad förekomsten av PEN redan är.
Att man sedan inte nyförlägger en 2,5 PEN är liksom en annan sak.

Fotografen skrev:
Som sagt, om det är tillåtet att skarva en gammal huvudledning med 2,5 PEN ett par meter kan vi diskutera till döddagar.
Det kan du fortsätta diskutera med dig själv, PEN och installationskabel finns inte i mina ögon. Du har blå, använd den som neutralledare, du har gul/grön, använd den som jord.

Vet ej vilka förutsättningar som finns i ditt exempel med agda, men vanligen sätter man en säkringslåda vid ändring till klenare kabel, dra kabel av samma area i så fall.

Får man fråga vad du jobbar med?
Exemplet ovan var något man ofta ställdes inför när jag härjade i elmicklarbranchen, varför vill du inte ge ett svar?

Redigerat:
i Agda-fallet skulle jag tagit både blå och gulgrön som PEN...
för övrigt så finns ju PEX-kabel som 4G10, och där måste ju den gulgröna agera PEN, ellerhur? för nog är även det en installationskabel!

Det börjar bli lite tjatigt här så jag ska avsluta i denna tråden med detta inlägget.

Jag jobbar som elektriker.

Konsumenttjänstlag betyder inte att man ska fuska eller slarva med säkerheten för att få det billigt.

I ditt exempel med Agda så skulle jag inte vilja gräva ny kabel i onödan, däremot skulle jag inte minska PEN-ledaren mer än vad den redan är. Och jag fuskar inte med elen för att kunden vill detta, då får de ta dit någon annan som gör det. Men det brukar alltid gå att komma fram till någon lösning.

Han som startade tråden undrade ifall bilden var ok, men där har hemmapularen minskat PEN från 4-6 mm² till 2,5 så han har försämrat ett system som redan med dagens mått inte var godkänt. Han kunde dragit samma area på kabeln i alla fall och kört 4-ledare vidare, eller delat upp det till TN-S.

electrocuted skrev:
i Agda-fallet skulle jag tagit både blå och gulgrön som PEN...
för övrigt så finns ju PEX-kabel som 4G10, och där måste ju den gulgröna agera PEN, ellerhur? för nog är även det en installationskabel!
Installationskabel finns upp till 2,5mm² vanligtvis, vilken kabel menar du? Är den märkt 300/500 V eller 450/750 V tvivlar jag på att den finnssom 4G10, då skulle den varit märkt 0,6/1kV.

En annan sak jag inte fattar heller, varför ska han ändra till 2-fas, som jag ser det är det 5 ledare i installationskabeln, dvs 3 faser, nolla+jord (samt biledare), ändra till 2 faser hjälper ingenting.

Redigerat:
Slugge skrev:
En annan sak jag inte fattar heller, varför ska han ändra till 2-fas, som jag ser det är det 5 ledare i installationskabeln, dvs 3 faser, nolla+jord (samt biledare), ändra till 2 faser hjälper ingenting.
Du slipper PEN, blir 2 faser+nolla+skärmen som jord i den svarta men 2-fasmatning är väl, ska vi säga lite o-ortodoxt. Hittas nog inte i Svensk Standard direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.