21 051 läst ·
42 svar
21k läst
42 svar
El till bastuaggregat
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det blir inte så himla varm nere vid golvet i en bastu.
//Patrik
//Patrik
Som elmont säger, släpp en meter slang som du sen ansluter rätt in i aggregatet, så gör jag alltid. Du kan använda vanlig grå 20 slang också, 14 025 81, den tål upp till 90 grader, en temperatur du aldrig kommer upp i under ett aggregat 
I anvisningen till det aggregat som jag planerar att köpa (Harvia på Byggmax) står att man ska använda gummi eller motsvarande. Kanske blir dessa billiga agg mycket varmare än t.ex. Tylö. Jag drar 20-rör och petar i EKK till dosa under agget, då finns alla möjligheter att välja själva anslutningskabeln.
Det finns ju redan, gäller bara att inte stå för nära högspänningsledningar 
Jag har samma problem med mitt aggregat som snart skall monteras, ett Harvia Moderna 60e. Elektrikern har dragit fram 20mm slang med 5 ledare, och den hade varit perfekt att dra ut genom väggen strax under aggregatet, och sedan rätt in i aggregatet. Men, i installationsanvisningen står det:
"Aggregatet monteras halvfast till en kopplingsdosa på bastuns vägg. Se bild 10. Anslutningskabeln skall vara gummikabel typ H07RN-F eller motsvarande.OBS! Det är förbjudet att använda anslutningskabel med PVC-isolering, eftersom PVC:n är värmeskör.
Kopplingsdosan skall vara sköljtätt och placeras högst 50 cm över golvytan."
Enligt denna beskrivning får jag inte dra flex-slangen rakt in i agget? Inte lätt att göra rätt...
Skall man strunta i Harvias beskrivning och köra enligt andras tips här på forumet, som dessutom verkar vara det sätt Tylö beskriver? Om man skall montera en lämplig väggdosa, och fortsätta med gummikalen, har något tips på en bra dosa, så jag kan komma vidare med bygget innan elektrikern kommer och kopplar in det hela?
"Aggregatet monteras halvfast till en kopplingsdosa på bastuns vägg. Se bild 10. Anslutningskabeln skall vara gummikabel typ H07RN-F eller motsvarande.OBS! Det är förbjudet att använda anslutningskabel med PVC-isolering, eftersom PVC:n är värmeskör.
Kopplingsdosan skall vara sköljtätt och placeras högst 50 cm över golvytan."
Enligt denna beskrivning får jag inte dra flex-slangen rakt in i agget? Inte lätt att göra rätt...
Skall man strunta i Harvias beskrivning och köra enligt andras tips här på forumet, som dessutom verkar vara det sätt Tylö beskriver? Om man skall montera en lämplig väggdosa, och fortsätta med gummikalen, har något tips på en bra dosa, så jag kan komma vidare med bygget innan elektrikern kommer och kopplar in det hela?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Första budordet är att följa tillverkarens anvisningar. Men om de mot förmodan skulle ha anledning till detta förbud så låter det som en felkonstruktion... Du skulle kunna ta kontakt med dem och fråga, men chansen att få ett vettigt svar är nog försvinnande liten.
Om det finns ägare av detta aggregat här på forumet kanske de kan säga ifall det finns fog för deras farhågor om skadlig värme under aggregatet och i dess anslutning.
Annars går det väl att sätta en dosa. Sköljtät innebär IP44 och det finns gott om sådana anslutningsdosor.
Om det finns ägare av detta aggregat här på forumet kanske de kan säga ifall det finns fog för deras farhågor om skadlig värme under aggregatet och i dess anslutning.
Annars går det väl att sätta en dosa. Sköljtät innebär IP44 och det finns gott om sådana anslutningsdosor.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag har kopplat ett sånt där bastuaggregat som var fristående på golvet. Satte en kapslad dosa över rörutloppet på ca. 10 cm höjd ö.g. och dragavlastade en gummikabel och kopplade in aggregatet med.
Det står att du ska göra så så gör på det viset.
//Patrik
Det står att du ska göra så så gör på det viset.
//Patrik
Hmmm...då jag personligen anser att bastuaggregat är en typisk felkälla på ett eller annat vis i en anläggning så har jag alltid installerat en kopplingsdosa och sedan kabel mellan dosan och aggregatet. Dels blir det betydligt lättare att montera dit och loss och man har alltid ett vettigt ställe att mäta om aggregatet får för sig att inte vilja funka.
En mycket vanlig variant....
Är det utanpåliggande dosor folk menar när det skrivs om IP44 dosa? Om den är utanpåliggande, hur dras flex-slangen lämpligen in i dosan, så det blir tätt? Slangen ut genom väggen strax under dosan, och sedan en böj in/upp i dosan så att installationen blir sköljtät?Bo.Siltberg skrev:

