Jag kommer gjuta en platta för att bygga ett varmförråd på ca 20 kvadrat. Jag har beställt jobbet att göra markarbete och gjuta plattan men bygger förrådet själv.

Plattan gjuts med Finja L300 kantelement som har 100 mm cellplastisolering enligt bild.

Jag ska bygga regelverket av 145mm reglar och syllen kommer alltså vara 145mm. Hur nära kanten vågar jag ställa syllen? Om jag skulle ställa den kant-i-kant med kantelementets yttersida blir det enbart 45mm som står helt på kantbalken så att säga. Men samtidigt är ju kantelementet fasat från 40 mm, så 105 mm står då på betong. Är detta tillräckligt lastmässigt? Jag kan ju skruva närmre innerkanten i syllen.

Ett alternativ är ju att dra in syllen något även om jag då förlorar golvyta. Hur mycket bör jag dra in den? Jag hade tänkt ha liggande panel monterat på 28mm glespanel. Räcker det att dra in den dessa ca 3 cm? Eller måste jag gå upp till 45 mm som läkt så att hela syllen sår på betong?

Mvh,
Mattias

• Byggnadsritning av hörndetalj för kantelement Finja L300 med måttangivelser, 100 mm cellplastisolering, och ett antal diagonala förstärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra in syllen 25 mm, då kommer du ju några mm utanför grunden med glespanelen och kan sätta den liggande panelen utanför grunden.

Tomture61
Tycker jäms med utsida blir perfekt .
Varför , ytterpanelen ska ha luftning baktill så gles ska spikas upp , typ 28 mm gles .
Ytterpanelen kommer ut en bit från kantelement och skyddar lite bättre från nederbörd .
Enklare att måla kanten på ytterpanelen (den nedersta)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.