1 676 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
El problem till spis?
Bakgrunden är denna:
Nydragen el i sommartorpet. Beg elspis ansluten. Värmde plattor lite dåligt och ugnen kom inte igång förrän vi drog på en platta. Spisen kopplades ur. Idag var jag dit och mätte lite i uttaget för spisen. Dit är det draget nolla, skyddsjord och tre faser.
Spänning mellan nolla och alla tre faser var ca 234V, spänning mellan skyddsjord och två av faserna också 234, men till den tredje 170V. Spänning mellan skyddsjord och nolla ca 49 V. Tittade lite på spisens kabel och anslutning i spisen. Den hade bara två faser och skyddsjord inkopplat. Ett kopplingschema visade att den kunde kopplas in med 3 faser och skyddsjord. Har jag ett eller flera problem?
Nydragen el i sommartorpet. Beg elspis ansluten. Värmde plattor lite dåligt och ugnen kom inte igång förrän vi drog på en platta. Spisen kopplades ur. Idag var jag dit och mätte lite i uttaget för spisen. Dit är det draget nolla, skyddsjord och tre faser.
Spänning mellan nolla och alla tre faser var ca 234V, spänning mellan skyddsjord och två av faserna också 234, men till den tredje 170V. Spänning mellan skyddsjord och nolla ca 49 V. Tittade lite på spisens kabel och anslutning i spisen. Den hade bara två faser och skyddsjord inkopplat. Ett kopplingschema visade att den kunde kopplas in med 3 faser och skyddsjord. Har jag ett eller flera problem?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Har du 49 volt mellan nollan och skyddsjorden så har du problem , endera är det avbrott på nollan vilket ugn+platta tyder på eller skyddsjorden vilket 170 voltsmätningen pekar på.
Att spisen är 2-faskopplad är väl inget problem men det ger en jämnare belastning och mer krut i spisen om man kopplar den för 3 faser.
Titta även på vad det ska vara för spänning till spisen (230/400V)
Protte
Att spisen är 2-faskopplad är väl inget problem men det ger en jämnare belastning och mer krut i spisen om man kopplar den för 3 faser.
Titta även på vad det ska vara för spänning till spisen (230/400V)
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Att ugnen inte fungerade utan att en platta samtidigt var inkopplad låter som om nollan inte är inkopplad i spisen (och att det är en 230V-spis), eller att en fas är borta (t.ex i kabeln). Har denna spis fungerat tidigare? Den kanske tidigare har suttit i ett felkopplat uttag!!
Spänning mellan noll och jord tyder på avbrott i jorden.
Finns det något annat inkopplat på gruppledningen till spisen?
Har du 400V mellan alla tre faser?
Försök mäta med en riktigt spänningsprovade (som lägger på en liten belastning). En DMM kan ge falska värden pga inducerad spänning mellan ledarna. Det kan va avbrott/dålig kontakt i nollan i matningen som DMM'en inte upptäcker.
Spänning mellan noll och jord tyder på avbrott i jorden.
Finns det något annat inkopplat på gruppledningen till spisen?
Har du 400V mellan alla tre faser?
Försök mäta med en riktigt spänningsprovade (som lägger på en liten belastning). En DMM kan ge falska värden pga inducerad spänning mellan ledarna. Det kan va avbrott/dålig kontakt i nollan i matningen som DMM'en inte upptäcker.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovade"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jag gjorde ingen mätning mellan faserna.
Inget annat är inkopplat efter spisens säkringar.
Spisen är begagnad, men i en lägenhet, vid en hastig titt i kopplingplinten i den såg jag bara L1, L2 och jord som var inkopplade.
Jag får ta och mäta lite mera nästa gång jag är på plats.
Inget annat är inkopplat efter spisens säkringar.
Spisen är begagnad, men i en lägenhet, vid en hastig titt i kopplingplinten i den såg jag bara L1, L2 och jord som var inkopplade.
Jag får ta och mäta lite mera nästa gång jag är på plats.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden