701 läst ·
5 svar
701 läst
5 svar
Ingen värme till 2 element, vattenmantlad kökspanna. Vad är problemet?
Har monterat in en ny vattenmantlad kökspanna som ger värme till 6 st element i vårt 2 våningshus, 3 på nedervåningen, 3 på övervåningen, gamla tjockare rör som ska klara av självcirkulation men får ingen värme till 2 element däruppe. Systemet är tätt och har vatten i alla element och trycket håller sig bra, vad kan man göra för att få det att cirkulera bättre och att alla element får värme? Vill helst slippa att sätta in cirkulationspump.
Är bara pannan ny eller är elementen också nyinstallerade? Om det fungerat tidigare borde ju något ha förändrats om det inte längre fungerar. Jag tror inte att det finns en enkel standardlösning förutom att sätta dit en cirkulationspump.
Har 2 nya element varav det på nedervåningen blir varmt men det andra är uppe & blir ej varmt tillsammans med ett äldre, vet ej säkert att det fungerat tidigare då vi köpte huset nyligen & inte kunnat använda systemet med gamla pannan som var trasig. Men det måste ju fungerat någon gång då det är väldigt gammaltA Avemo skrev:
Har testat som du säger att reglera och helt strypa elementen där nere utan resultat tyvärr
Är de nya elementen även på nya platser eller har de ersatt gamla element? Är de nya elementen gjorda för att gå med självcirkulation? Kanske några bilder?
Det är ju inte bara så att nya värmesystem byggts med cirkulationspump i över 50 år. Gamla system har kompletterats med det vid renovering. Jag tror att det inte är helt enkelt att få självcirkulation att fungera. Och även när det fungerar har det nackdelar jämfört med system med pump.
Här beskrivs en del om självcirkulation.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=120&t=224051&p=3434761
Det är ju inte bara så att nya värmesystem byggts med cirkulationspump i över 50 år. Gamla system har kompletterats med det vid renovering. Jag tror att det inte är helt enkelt att få självcirkulation att fungera. Och även när det fungerar har det nackdelar jämfört med system med pump.
Här beskrivs en del om självcirkulation.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=120&t=224051&p=3434761
Redigerat:
Klicka här för att svara