13 529 läst ·
123 svar
14k läst
123 svar
EL problem i Arga Snickarn.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Denna diskussion är intressant men vad säger att alla "elektriker" gör rätt? 1973 gjorde en elkille med firma elinstallationen i vårt hus. Många år senare började det lukta lite underligt från proppskåpet. Jag tog mig friheten att ta bort plåten och kunde raskt konstatera att en förskruvningen mellan en fasledare och fasdistributionsskenan före säkringarna hade varit för löst ådragen att hög värme uppstått. Om vi nu antagit att trådens plasmaterieal börjat brinna och orsakat brand i huset. Skulle han då tagit på sig det hela med sin försäkring? Firman hade vid upptäkten upphört.
Det här med garantier verkar ju lite tunnt minst sagt. Det förutsätter att firmor aldrig går i konkurs. Så sanningen är väl närmast att det är försäkringsbolagen, som får betala. De går ju aldrig i konkurs och om så vore kan man ju alltid byta. En elinstallation får nog betraktas som en engångsföreteelse.
Det här med garantier verkar ju lite tunnt minst sagt. Det förutsätter att firmor aldrig går i konkurs. Så sanningen är väl närmast att det är försäkringsbolagen, som får betala. De går ju aldrig i konkurs och om så vore kan man ju alltid byta. En elinstallation får nog betraktas som en engångsföreteelse.
Är det inte så att "alla" använder sig av kompisar, bekanta och andra knotakter om de har möjligheten, oavsett om det är "vit" eller "svart" arbetskraft, referenser alltså? Skillnaden mellan svenskar och invandrare är då att få invandrare faktiskt har några direkta kontakter med hantverkare som klarar svenska förhållanden och regler. Dålig integration ger felbyggda hus. Rätt naturligt och svårt att göra nåt åt, man kan ju inte tvinga invandrare och hantverkare att umgås.
Kan å kan... hur ska jag som lekman kunna veta att det inte finns motsvarande elektriker idag?Patrik_Hed skrev:
Ett mer aktuellt exempel är att en bekant råkade ut för dålig kontakt (på grund av tidigare gnistbildning) på en av proppbottnarna på säkringarna före mätaren. Nätägarens elektriker anslöt en kabel förbi säkringen istället för att byta den trasiga proppbottnen (eller hela säkringshållaren, bottnen hade kanske brännt fast).
Förvisso kanske det formellt sett inte är någon fara med detta, kablarna kanske var grova nog att klara de säkringar som sitter i nätbolagets skåp ute vid gatan, men det är ändå fel...
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Jag har inget fall jag kan påvisa, ärenden är ju sekretss för förs.bol. å ingen vill vara offentlig så -än.
Men jag jobbar ju åt å med de som har hand om ärenden......
Står det i lagen att du måste ha med dig körkort för bil?
men det går att `bevisa´ man har via personnummer tex...
Men jag jobbar ju åt å med de som har hand om ärenden......
Står det i lagen att du måste ha med dig körkort för bil?
men det går att `bevisa´ man har via personnummer tex...
Körkortslagen säger:
Skyldighet att medföra körkort
15 § Den som kör ett fordon som avses i 1 § Personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).
Skyldighet att medföra körkort
15 § Den som kör ett fordon som avses i 1 § Personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).
Redigerat:
Det är väl bara att hoppas att i framtiden så finns det säkerhetssystem som möjliggör att även en hemmapulare kan få installera tex ett nytt eluttag, ny takkontakt etc etc och att kontakter och kablar är utformade så att det inte går att koppla fel.
Det är väl nåt som är bättre att sträva åt, än att sätta ett ajabajafinger på allt du inte får göra i elektrisk väg i en villa, folk kommer ju alltid att ge sig på att koppla själv, så länge elektrikerna inte jobbar gratis, å det är det ju ingen som vill.
Det är väl nåt som är bättre att sträva åt, än att sätta ett ajabajafinger på allt du inte får göra i elektrisk väg i en villa, folk kommer ju alltid att ge sig på att koppla själv, så länge elektrikerna inte jobbar gratis, å det är det ju ingen som vill.
Redigerat av moderator:
Så här sa mitt f-bolags expert på elsäkerhetsfrågor när jag pratade med honom nyligen.Elinstallatören skrev:
Vid en brand/personskada så kommer det att bli polisutredning, polisen tar nästan alltid hjälp av honom som sakkunnig för att utreda branden om de misstänker elfel.
Han brukar i 90% av fallen kunna härleda bränderna till felaktiga installationer (ofta felaktigt installerade spotlights/trafos).
Om felaktigheter kan bevisas så kan ersättningen minska och det blir även polisutredning om ansvarsbiten.
Han sa inget om att fastighetsägaren var skyldig att kunna uppvisa papper på vem som utfört installationen, dock är ägaren ansvarig för anläggningen.
OK, då fortsätter vi andra som vanligt då, till dess du har nåt att komma med.Elinstallatören skrev:
Det där var inget svar på min fråga. Om du vill börja prata om andra saker kan du lika gärna göra en utläggning om hur man tränar tryffelsvin.
Så länge som du håller på och upprepar det hälften av dina inlägg här på byggahus.se handlar om kommer iaf jag fortsätta att "kräva" att du verifierar din ståndpunkt på något vettigt vis.
Du har liksom inte riktigt lyckats föra denna diskussion framåt direkt.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Gabbe.
Tror Du att förs.bol. betalar ut ersättningar för skador som el startat om fast.äg säger det är rätt å riktigt gjort?
hur kan man bevisa det är rätt gjort efter en brand? -på annat sätt än att visa papper på firman?
vilket bolag har du?
Immobil:
Bra då vet vi att vi skyldiga ha med körkort -jag visste iaf inte i vilken pragraf iaf.
Men jag menar mer att de kan ta reda på om firman kalles el gjort jobbte, vet man inte vilken firma riskerar man få nedsättningar. vill man kunna få ut vad det är värt -efteråldersavdrag .m.m- så är det väl i egen intresse man vet vem eller har papper på vilken firma som varit där å monterat.............
Tror Du att förs.bol. betalar ut ersättningar för skador som el startat om fast.äg säger det är rätt å riktigt gjort?
hur kan man bevisa det är rätt gjort efter en brand? -på annat sätt än att visa papper på firman?
vilket bolag har du?
Immobil:
Bra då vet vi att vi skyldiga ha med körkort -jag visste iaf inte i vilken pragraf iaf.
Men jag menar mer att de kan ta reda på om firman kalles el gjort jobbte, vet man inte vilken firma riskerar man få nedsättningar. vill man kunna få ut vad det är värt -efteråldersavdrag .m.m- så är det väl i egen intresse man vet vem eller har papper på vilken firma som varit där å monterat.............
Det finns inget sådant krav att fastighetsägaren måste kunna bevisa att anläggningen är/var felfri.Elinstallatören skrev:
Det är ju f-bolaget som ska bevisa att installationen har/hade brister för att kunna minska ersättningen till ägaren.
Dvs. fastighetsägaren är oskyldig och installationen riktig tills motsatsen bevisats.
Men enligt experten jag talade med så kan han alltså oftast utan problem avgöra och bevisa om det funnits felaktigheter.
Undrar hur ofta den typen av papper finns kvar. I teorin kan man (borde) förvara allt sånt i bankfack men jag gissar att alla papper från elfirmor mm i 99 procent av fallen brinner upp tillsammans med huset...Elinstallatören skrev:
Sen tillkommer det också att bevisa att fastighetsägaren kände till, eller bort känna till bristerna.Gabbe1 skrev:Det finns inget sådant krav att fastighetsägaren måste kunna bevisa att anläggningen är/var felfri.
Det är ju f-bolaget som ska bevisa att installationen har/hade brister för att kunna minska ersättningen till ägaren.
Dvs. fastighetsägaren är oskyldig och installationen riktig tills motsatsen bevisats.
Men enligt experten jag talade med så kan han alltså oftast utan problem avgöra och bevisa om det funnits felaktigheter.