Status
Inte öppen för fler kommentarer.
ABL-Elektrikern skrev:
Är själv yrkesverksam elektriker och häpnar ofta över vad en del kan komma på att göra själva.Skulle vara bra med vissa kontroller när ett hus säljs. Tex obligatorisk besikning av el och vvs. Skulle vara väldigt skönt att en del hemmapulare på så sätt kunde åka dit!
Om jag nu köper mig ett nytt vägguttag och byter ut det själv, då har jag 3 kablar som jag skall koppla in (om det är jordat). Och i några av uttagen så är där beskrivet hur jag skall koppla, fasen, nollan och jorden, i andra så är bara jorden definerad och nollan och fasen får kopplas i vilket av de andra uttagen. Om jag kopplar in det och du sedan kommer och besiktigar hur skall du kunna se om jag har kopplat in det själv, eller om det är en elektriker som gjort det? Eller åker man bara till om man kopplat fel?

Såfall vad händer med alla de installationer som är gjorda av klåpare till elektriker och så helt plötsligt så skall det göras en besiktning och om det inte ser rätt ut, så skall hemmapularen åka dit, fast det är en elektriker som gjort det till tidigare ägare, eller så har man bara tappat bort kvittot...

Nej, det är inte raketforskning att koppla in el i ett hus, och det borde kunna finnas ett test eller något sådant som vanliga "hemmapulare" skulle kunna göra och sedan så får de koppla runt på elen i huset efter huvudsäkringarna. Får så förbannat svårt är det inte, det svåra blir att hålla sig uppdaterade med alla nya regler som kommer inte koppla in 3 trådar i ett vägguttag.

Redigerat:
Gladh skrev:
Om jag nu köper mig ett nytt vägguttag och byter ut det själv, då har jag 3 kablar som jag skall koppla in (om det är jordat). Och i några av uttagen så är där beskrivet hur jag skall koppla, fasen, nollan och jorden, i andra så är bara jorden definerad och nollan och fasen får kopplas i vilket av de andra uttagen. Om jag kopplar in det och du sedan kommer och besiktigar hur skall du kunna se om jag har kopplat in det själv, eller om det är en elektriker som gjort det? Eller åker man bara till om man kopplat fel?

Såfall vad händer med alla de installationer som är gjorda av klåpare till elektriker och så helt plötsligt så skall det göras en besiktning och om det inte ser rätt ut, så skall hemmapularen åka dit, fast det är en elektriker som gjort det till tidigare ägare, eller så har man bara tappat bort kvittot...

Nej, det är inte raketforskning att koppla in el i ett hus, och det borde kunna finnas ett test eller något sådant som vanliga "hemmapulare" skulle kunna göra och sedan så får de koppla runt på elen i huset efter huvudsäkringarna. Får så förbannat svårt är det inte, det svåra blir att hålla sig uppdaterade med alla nya regler som kommer inte koppla in 3 trådar i ett vägguttag.
Många gånger syns det ifall det är elektriker eller amatör som gjort jobbet men det finns naturligtvis undantag, duktiga amatörer liksom dåliga elektriker. Skillnaden här är att elektrikern gör detta varje dag så han har förhoppningsvis redan lärt av sina misstag eller så har han väldigt dåligt rykte om sig..
Att byta uttag är ett jobb du får utföra själv OM du vet hur det går till.

Skillnaden här är att elektrikern gör detta varje dag så han har förhoppningsvis redan lärt av sina misstag
Hoppas bara han inte gör sina misstag i mitt hus så fall, det får han göra inågonannans, annars kan ju lika bra jag göra misstagen och spara en massa pengar på kuppen ;)

Det är bara olagligt med fortkörning om man åker fast.

Eller hur var det nu..

Gladh skrev:
Om jag kopplar in det och du sedan kommer och besiktigar hur skall du kunna se om jag har kopplat in det själv, eller om det är en elektriker som gjort det? Eller åker man bara till om man kopplat fel?
För långt skalade ledare.

//Patrik

Visst säljs det mycket skit nu för tiden som inte hade hamnat på marknaden förr, men har ni verkligen glömt hur svindyra elprylar var för för mindre än 20 år sen och vad mycket gammalt tejplagat skit folk fortsatte använda år ut och år in fast dagens billigaste skit hade varit en bra ersättare?

Exempel: för mindre än 20 år sen kostade en grendosa med 6 jordade uttag och belyst strömbrytare ungefär 150 spänn plus moms. Hur ofta tror ni folk ersatte en lite skadad sådan grendosa med en ny då jämfört med idag?

För övrigt så tycker jag verkligen att det är att kasta sten i glashus att påstå att alla elektriker är bättre än hempularna. Jag har sett kvitto från elinstallatör på en installation utförd för knappt 40 år sen där man dragit kabel från central till spis och spisfläkt. Till spisen har man dragit en fyraledars kulo fram till en dosa i skåpet ovanför fläkten. Samma 1.5-kvadratare använd både som nolla och jord. Har man någonsin fått ha 1.5-kvadrat PEN-ledare sista biten från centralen? Från denna dosa var det sedan draget fyra gröna FK-ledare i rör fram till dosan invid golvet bakom spisen, och där var spisens nolla och jord anslutna till samma ledare. Långt senare har en elektriker som endast hade begränsad behörighet ändrat installationen så att skyddsjord "lånades" från matningen till fläkten, inte bra det heller men antagligen åtminstone bättre.

Samma elektriker har gjort sig skyldig till sådana fantastiska saker som brun skyddsjord, en något skalad brun ledare lös i luften invid en utelampa som var kopplad till fas o.s.v...

Är jag plötsligt en skurk om jag - trots avsaknad av behörighet - ser till att den där strömförande halvt avskalade bruna ledaren inte längre är ansluten till fas i andra änden?

(Både elektrikern som utfört dessa installationer och den som då ägde fastigheten är bortgångna sen ett antal år, så det tjänar inget till att processa åt varken det ena eller andra hållet).

yxis skrev:
Visst säljs det mycket skit nu för tiden som inte hade hamnat på marknaden förr, men har ni verkligen glömt hur svindyra elprylar var för för mindre än 20 år sen och vad mycket gammalt tejplagat skit folk fortsatte använda år ut och år in fast dagens billigaste skit hade varit en bra ersättare?

Exempel: för mindre än 20 år sen kostade en grendosa med 6 jordade uttag och belyst strömbrytare ungefär 150 spänn plus moms. Hur ofta tror ni folk ersatte en lite skadad sådan grendosa med en ny då jämfört med idag?

För övrigt så tycker jag verkligen att det är att kasta sten i glashus att påstå att alla elektriker är bättre än hempularna. Jag har sett kvitto från elinstallatör på en installation utförd för knappt 40 år sen där man dragit kabel från central till spis och spisfläkt. Till spisen har man dragit en fyraledars kulo fram till en dosa i skåpet ovanför fläkten. Samma 1.5-kvadratare använd både som nolla och jord. Har man någonsin fått ha 1.5-kvadrat PEN-ledare sista biten från centralen? Från denna dosa var det sedan draget fyra gröna FK-ledare i rör fram till dosan invid golvet bakom spisen, och där var spisens nolla och jord anslutna till samma ledare. Långt senare har en elektriker som endast hade begränsad behörighet ändrat installationen så att skyddsjord "lånades" från matningen till fläkten, inte bra det heller men antagligen åtminstone bättre.

Samma elektriker har gjort sig skyldig till sådana fantastiska saker som brun skyddsjord, en något skalad brun ledare lös i luften invid en utelampa som var kopplad till fas o.s.v...

Är jag plötsligt en skurk om jag - trots avsaknad av behörighet - ser till att den där strömförande halvt avskalade bruna ledaren inte längre är ansluten till fas i andra änden?

(Både elektrikern som utfört dessa installationer och den som då ägde fastigheten är bortgångna sen ett antal år, så det tjänar inget till att processa åt varken det ena eller andra hållet).
Jämförde du just precis det en elektriker gjort för 40 år sedan och dagens duktiga hempulare? Jag skulle vilja påstå att man inte kan göra så.

//PAtrik

E
Problemet är vad som det står i lagen.
Dvs lagkravet på behörighet att göra el installationer.
Problemet för privat personer är att OM det uppdagas kan bli ersättnings problem för de skador som uppstått. Sen åtalet om att man brutit mot lagen.
Det är som att köra buss utan bus kort -ok om det inte händer nått eller vid kontroll.

Jag skulle inte våga riskera bli utan ersättning för att spara några tusen lappar, då mitt hus är värt så pass mkt.
Om det blir skada å försäkrings bol vill se paper på vem som instalerat å man saknar det.
Vad tror ni det blir med ersättningen då?

Sen det med vvs grejjor å elprylar.
Det är INTE lag på vem som gör ett vvs jobb...............

Om jag krockar med bilen så kräver inte mitt försäkringsbolag bevis för att det inte var min 4 årige son som egentligen körde....

Patrik_Hed skrev:
För långt skalade ledare.
Du menar längre än 11 mm?

Gladh skrev:
Du menar längre än 11 mm?
Ja.

//Patrik

Elinstallatören skrev:
Om det blir skada å försäkrings bol vill se paper på vem som instalerat å man saknar det.
Vad tror ni det blir med ersättningen då?
Det finns inget krav på att du som fastighetsägare ska kunna visa upp papper på vem som dragit elen.
Men om f-bolaget kan bevisa att installationen inte var fackmannamässigt utförd så kan det möjligen bli tal om ersättningen.
Men man behöver inte vara behörig elektriker för att utföra en fackmannamässig installation.

Jag såg en kopplingsdosa där ledarna nog var skalade 50 mm och böjda så att de inte skulle vidröra varandra.

stilofunk skrev:
Kan du utveckla vilket "läge" du menar att jag missuppfattat?

Om jag entydigt specificerat ett uppdrag så väljer jag den som åtar sig att göra exakt enligt specifikation till bästa pris!
Med det antal parmetrar som finns i ett byggprojekt så är jag MYCKET imponerad om du klarar av att specifiera alla dessa och avgöra vem som gett det bästa priset. Har alltid anlitat svenska hantverkare och har aldrig haft problem. De tänker som oss och förstår vad man är ute efter. Nu är jag själv byggkonstruktör och skulle fixa att arbetsleda ett gäng glada polacker, men de som inte är proffs kan räkna med att bli besvikna efter att man släppt loss polackerna hemma. Det går dessutom åt ganska mycket mer latexfog när polackerna härjar runt...

Har dessutom aldrig betalt en enda krona svart, något jag är mycket stolt över.

Och så är jag lite präktig. ;)

bruschen skrev:
Med det antal parmetrar som finns i ett byggprojekt så är jag MYCKET imponerad om du klarar av att specifiera alla dessa och avgöra vem som gett det bästa priset. Har alltid anlitat svenska hantverkare och har aldrig haft problem. De tänker som oss och förstår vad man är ute efter. Nu är jag själv byggkonstruktör och skulle fixa att arbetsleda ett gäng glada polacker, men de som inte är proffs kan räkna med att bli besvikna efter att man släppt loss polackerna hemma. Det går dessutom åt ganska mycket mer latexfog när polackerna härjar runt...

Har dessutom aldrig betalt en enda krona svart, något jag är mycket stolt över.

Och så är jag lite präktig. ;)
Är du och WATTisPOWER samma person? Konstigt ? Hur som helst så faller du på tröskeln.
Om jag inte med en aldrig så detaljerad specifikation kan avgöra vems om levererar mest värde då är det ännu viktigare att välja en med lågt pris så jag kan kompensera för det oförutsedda. Med din logik så är det bara för de oseriösa ett offerera med det högsta priset för att verka seriösa! :Dd^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.