Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Men i vilket fall är det allra bäst att göra ett helt korrekt jobb om man skruvar själv i elen.
Vet man inte alldeles helt säkert vad man håller på med är det ju bäst att låta bli.

Ingen som gräver bland förkolnade rester kan ju klaga på det som är korrekt gjort.

Det är nog bara att ta en toy och skruva med vad som helst här i världen

Det roligaste man kan göra är nog att koppla helt fel, dvs skifta fas och jord.
Ungefär som när en lycklig person körde in i min dragkrok, eftersom mina bromsljus plötsligt slutat att funka.ha ha ha ha ha.

Eller som när någon falsskyltade hastigheten på en väg.
Det fick många bilister att ha jätteroligt.

ABL-Elektrikern>Jag kan garantera dig att ett dåligt fastsatt hjul på en bil kan orsaka _minst_ lika stor förödelse som ditt exempel.

Kort sagt, det enda som skiljer är att det av någon konstig anledning är tillåtet att skruva med sina och andras bilar men det är i lag förbjudet att dra fram ett extra vägguttag i sin egen villa *ler roat*

Liknelsen är inte dum, det är en liknande komplexitet.

/Kent

Mikael_L skrev:
Men i vilket fall är det allra bäst att göra ett helt korrekt jobb om man skruvar själv i elen.
Givetvis är det så!
Det är ju trots allt du själv och din familj som ska bo i huset, och i alla fall jag mår inte helt bra om jag går och misstänker brister i el, vatten, värme eller vad det nu må vara.

Mikael_L skrev:
Vet man inte alldeles helt säkert vad man håller på med är det ju bäst att låta bli.

Ingen som gräver bland förkolnade rester kan ju klaga på det som är korrekt gjort.
Man inte annat är hålla med om det som du skrev, speciellt det jag markerat med fet stil! Kanske något vi alla kan vara överens om, för en gångs skull? d^_^bd^_^b

Gabbe1 skrev:
Givetvis är det så!
Det är ju trots allt du själv och din familj som ska bo i huset, och i alla fall jag mår inte helt bra om jag går och misstänker brister i el, vatten, värme eller vad det nu må vara.
Problemet är att det grundar sig på kunskap och med utlösningsvillkor, förläggningsfall mm så vet inte många fler än de med utbildning i ämnet något om risker.
Det kanske ligger något i det med att det du inte vet har du inget ont av men då med tillägget att det kan du dö av.

/Kent

Mikael_L
Och därför är det lite underligt att det är så jäkla "hemligt" med information om det här med el.

I de flesta andra mänskliga aktiviteter i vårt samhälle sprids ju glatt information för att minska diverse risker.

Mikael_L skrev:
Och därför är det lite underligt att det är så jäkla "hemligt" med information om det här med el.

I de flesta andra mänskliga aktiviteter i vårt samhälle sprids ju glatt information för att minska diverse risker.
Hemligt är det väl ändå inte? Finns massor med böcker i ämnet.

...och utbildningar! Finns hur mycket som helst! d^_^b

Mikael_L
Jag antar att du förstår vad jag menar!?

E
Mikael.
Kan Du bevisadet är rätt gjort då det bara är en kol hög kvar?
Vore det inte lätt å ha ett firma namn -vars papper inte brunnit upp. ;)

Ta fram ett fall där nångon fått ut 100% ersättning vid brand -som startats av el.

Ingen mosters kompis svåger, utan reellt med namn å hela kittet så det går att kontrolleras.
Jag har tagit upp fallet i valdemarsvik, där fängelse tiden för vedebörande råder olika meningar om. Men det ledde iaf till åtal.

W
Elinstallatören skrev:
Mikael.
Vore det inte lätt å ha ett firma namn -vars papper inte brunnit upp. ;)

Ta fram ett fall där nångon fått ut 100% ersättning vid brand -som startats av el.

Ingen mosters kompis svåger, utan reellt med namn å hela kittet så det går att kontrolleras.
Jag har tagit upp fallet i valdemarsvik, där fängelse tiden för vedebörande råder olika meningar om. Men det ledde iaf till åtal.
Du ger dig aldrig... v-viks fallet ältar du i all oändlighet, jag undrar om du inte jobbar för ngt förs.bol, el. iaf ngt som har med el-säkerhet att göra försäkr.frågor etc

bara en nyfiken fråga, inget illa menat;)

Mikael_L
Elinstallatören skrev:
Mikael.
...
Jag behöver inte bevisa nåt ! :D

Det ska försäkringsbolaget ...

... och du .... ;)

Jag har full förståelse för att det finns en poäng med att endast behöriga ska koppla el men att försöka framställa det som att man endast skulle kunna klara av att utföra ett korrekt eljobb om man är utbildad är väl att ta i. Visst det är olagligt, men man behöver inte vara raketforskare om man har rätt utbildning/förkunskap eller för den delen läshuvud för att hitta informationen för att utföra enklare elarbeten.

Att det sedan är olagligt det kan man väl diskutera och det är en annan fråga men att framhäva att det beror på att ingen annan än en behörig skulle klara av det är inte samma sak.

Ett enkelt exempel, vi byggde en bastu och skulle koppla in bastuaggregatet. Allt var fördraget och allt var framdraget och i instruktionerna till aggregatet så framgick det klart och tydligt hur det skulle göras. MEN det är olagligt så istället för att göra det själv så kontaktade vi en elfirma för att ansluta kablarna till aggregatet för att allt skulle göras enligt reglerna. Vi hade ingen brådska så efter över en vecka så hade de tid och så kom elektrikern och jag lämnade honom själv i bastun men efter att det varit tyst i en kvart så gick jag för att kolla vad som dröjde. Det visade sig att han inte klarat av att få upp aggregatet så han hade tillslut sprättat upp botten så det såg ut som en konservburk men sen gick det snabbt att koppla in kablarna. Hade han frågat mig direkt hade jag kunnat visa hur man öppnade och arbetet hade varit gjort på 1 minut. Han debiterade 1,5 timmar plus restid och bilersättning.

Är det verkligen så konstigt att vissa tvekar att ta in elektriker när många har bra koll på hur det fungerar. Oavsett om man är behörig elektriker så kan man ändå ha grundkunskapen för enklare arbeten utan att vara behörig. Jag höll mig till lagboken, men att kopplat in dessa kablar själv hade sparat en hel del och det hade troligen gått aldeles utmärkt eftersom beskrivningen var så tydlig att man skulle vara bra sinnessvag för att misslyckas.;)

Redigerat:
E
det med bevis frågan har vi olika uppgifter å olika uppfattningar om
å jag vet att ringer jag som fast.äg. får jag ett svar å ringer jag som installatör får jag ett annat ;) jag har provat med samma bolag samma dag dock med 10 min mellan samtalen
Jag befarar att min version är de rätta -förståss.;)
Vilket blir j-t bittert för de som tror det är ok å kopplar själv för å spara nåra tusen lappar

Jag jobbar som installatör åt vanlit folk å företag bla försäkringsjobb

Redigerat:
E
mr bygg:
jag förstår din åsikt å du kan gå kurser för begränsad behörig å får ansluta el aggregat.
Jag VET åxå att många elektriker gör jobb så ini helvete illa -lika som snickare eller what ever. Men firman som har honom anställd får ju stå för det med osv....
Undrar om Du ringde till samma firma sen? :)

Jag tycker åxå systemet har brister -men försöker påverka å få det bättre...;)
På olika sätt, jag sitter inte bara å gnäller å pekar finger å beklagar mig.
Jag vill att lagar m.m skall förändras till ett vettigare system än hur det är uppbyggt idag, den ena lagen hänvisar till nästa osv........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.