3 434 läst ·
52 svar
3k läst
52 svar
El och isolering i 30kvm garage?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Lättbetongstenen är 200 mm bred , syll 195 .L Liljeros skrev:
Glespanel på utsidan 28 x 70 .
I installations utrymmet så blev det lite olika , överbliven cellplast och mineralull .
Vara noga uträknat så puts kunde appliceras på insidan av lättbetongstenen .
Finns det inte risk att lättbetongen blir en köldbrygga om man varit så noggrann med övriga delar, den har ju ganska mycket sämre prestanda än mineralull?Tomture61 skrev:
Körde denna variant för att bryta köldbryggan på Albabalken, det kändes som överkurs men jag fick skivorna över så gjorde det som ett litet experiment.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Ville ha upp träpanelen en bit från marken , samma på insidan .
Har ingen golvbrunn i plattan + garaget överlever nog mig .
Finns nu garage cellplast (L-stöd) med fibercementskivor så man kan gjuta lite högre för ytterväggar .
Har ingen golvbrunn i plattan + garaget överlever nog mig .
Finns nu garage cellplast (L-stöd) med fibercementskivor så man kan gjuta lite högre för ytterväggar .
Den väggen tar ju större yta än rummet...L Liljeros skrev:Läste en artikel för några år sedan där man hade jämfört ett väl utfört hus där alla moment utförts med noggrannhet kontra ett lite mer välisolerat men mer "slarvigt" byggt och den visade på att noggrannhet med ångspärr osv är väldigt viktigt.
Överlag är ju annars en flerskiktsvägg den klart bästa varianten. Har själv byggt en variant med 50+195+70mm med heltäckande väderskiva utan köldbryggor, 195mm basisolering samt korslagt 70mm installationsskikt. Den väggen släpper inte många watt värme ens vid extrem kyla.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Ja asså när vi byggde vårt förra hus ville vi undvika köldbryggor så vi reglade en yttervägg och en innervägg. Men det var ju en villa och inte ett garage. Hade 400 isolering i väggar.
Tog tid att regla, men sen är allt sprutisolerat och jag slapp också hålla på med isolering i instllationsskicktet eftersom det redan va så tjockt och köldbryggorna redan var brutna.
Med andra ord så kunde vi bygga ett helt hus där vi slapp röra en endaste bit isolering själva.
Tog tid att regla, men sen är allt sprutisolerat och jag slapp också hålla på med isolering i instllationsskicktet eftersom det redan va så tjockt och köldbryggorna redan var brutna.
Med andra ord så kunde vi bygga ett helt hus där vi slapp röra en endaste bit isolering själva.
Redigerat:
Rediga väggar, gäller att väggen blir riktigt lufttät med så tjocka väggar.U Utsliten och utdömd skrev:Ja asså när vi byggde vårt förra hus ville vi undvika köldbryggor så vi reglade en yttervägg och en innervägg. Men det var ju en villa och inte ett garage. Hade 400 isolering i väggar.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Jo det är blev provtryckt (0.04 L/s/m2 som var bland top 50 tätaste i Sverige då)L Liljeros skrev:
Men inte riktigt för TS.
Mer kul tillägg i diskussionen om köldbruggor men vi kan återgå att hjälpa TS nu
Numera bor jag i ett 170år gammalt timmerhus som är allt annat än tätt
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden