3 017 läst ·
52 svar
3k läst
52 svar
El och isolering i 30kvm garage?
Ja mitt är ju bara 18kvm. Jag har 3 m i takhöjd. Temp 15-16 grader i oktober (i garaget). Har ni minusgrader ännu i lule? Var i pite för ngr veckor sedan och då var det 8 plus dygnet runt typ, ungefär som här.Tomture61 skrev:
Mitt garage med 95 i väggarna är 19 grader inne och jag har ingen värme på. Jag torkar dock luften 5 timmar per dygn (150 W effekt) då det bara är asfalt på grus som golv så det suger fukt genom golvet denna tid på året.K Karl Heinz skrev:
Det är inte isolerat, byggt av Lecablock. Endast taket har cellplast så blir intressant att se förbrukningen i vinter. Har indraget vatten så blir elradiatorer som frostvakt ifall LLVP skulle strejka.Skujk skrev:
Men tänker hålla bra klimat året om så jag inte riskerar något.
Är ju i princip ingen merkostnad. Drar du på ett 45mm installationsskikt slipper du jaga elektriker som kan göra snygga utanpåliggande installationer och kan skruva upp saker hur du vill på väggarna utan att tänka på plast.Skujk skrev:
Att isolera extra i samband med byggande av garage eller vilken byggnad som helst är en obetydlig kostnad i byggskedet men en väsentligt kostnad vid tilläggsisolering. Från typ 200mm i väggar och uppåt börjar effekten avta av mer isolering.K Karl Heinz skrev:Byggde 18kvm garage i göteborgstrakten förra året på oisolerad platta, med 95mm stenull i väggarna och 125mm i taket. Värmer till mellan 14-20 grader och på ett år förbrukas 1600kwh av elradiatorn, ungefär 8kwh/dygn i snitt. Har övervägt att sätta in en billig LLVP, men knappt att det skulle löna sig. Förstår inte varför man har så otroligt tjocka väggar i garage med 200mm isolering.
Dom flesta vinds/taklösningar kan oftast hantera 3-400mm utan problem vilket även det är småpengar i sammanhanget när man väl bygger men gör ganska stor skillnad i energibesparing.
Jag tänker nog ändå dra elen utanpåliggande och är inte så rädd för något skruvhål eftersom jag kör ångspärr, så installationsskiktet är inte nödvändigt ur den synpunkten.L Liljeros skrev:Att isolera extra i samband med byggande av garage eller vilken byggnad som helst är en obetydlig kostnad i byggskedet men en väsentligt kostnad vid tilläggsisolering. Från typ 200mm i väggar och uppåt börjar effekten avta av mer isolering.
Dom flesta vinds/taklösningar kan oftast hantera 3-400mm utan problem vilket även det är småpengar i sammanhanget när man väl bygger men gör ganska stor skillnad i energibesparing.
Tycker du att jag borde gå upp till 190 reglar eller ändå köra med 145 + 45?
(190 reglar blir ju rätt mkt tyngre att hantera och installationsskiktet har väl ändå fördelen att man bryter köldbryggor!?
Ska du kallställa garaget är ångspärr (plastfolie) ej lämpligt .Skujk skrev:
Jag tänker nog ändå dra elen utanpåliggande och är inte så rädd för något skruvhål eftersom jag kör ångspärr, så installationsskiktet är inte nödvändigt ur den synpunkten.
Tycker du att jag borde gå upp till 190 reglar eller ändå köra med 145 + 45?
(190 reglar blir ju rätt mkt tyngre att hantera och installationsskiktet har väl ändå fördelen att man bryter köldbryggor!?
Själv är jag lite mer udda än andra , använde 95 reglar + 10 mm frigolitremsor + 45 regel som bärande .
Körde även installationsskikt med 34 x 70 reglar .
Hörnen är även dessa med så liten kontakt som det är möjligt till utsidan .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Har någon av er räknat på det hur mycket en köldbrygga i form av en genomgående regel bidrar till värmeförlusterna?
Träreglar leder värme runt 3-5 gånger mer än glasull. I en 190mm vägg så tjänar man in ca 15% på regelns yta. För en hel vägg skulle detta spara in runt 5% om väggen är 190mm tjock.T Thomas_Blekinge skrev:
Att bryta köldbryggan har definitivt en fördel som inte är att förringa. Korslagda reglar tar ju dock lite mer tid, skillnaden syns tydligt med värmekamera och är inte bara teoretisk.Skujk skrev:
Jag tänker nog ändå dra elen utanpåliggande och är inte så rädd för något skruvhål eftersom jag kör ångspärr, så installationsskiktet är inte nödvändigt ur den synpunkten.
Tycker du att jag borde gå upp till 190 reglar eller ändå köra med 145 + 45?
(190 reglar blir ju rätt mkt tyngre att hantera och installationsskiktet har väl ändå fördelen att man bryter köldbryggor!?
Läste en artikel för några år sedan där man hade jämfört ett väl utfört hus där alla moment utförts med noggrannhet kontra ett lite mer välisolerat men mer "slarvigt" byggt och den visade på att noggrannhet med ångspärr osv är väldigt viktigt.pacman42 skrev:
Överlag är ju annars en flerskiktsvägg den klart bästa varianten. Har själv byggt en variant med 50+195+70mm med heltäckande väderskiva utan köldbryggor, 195mm basisolering samt korslagt 70mm installationsskikt. Den väggen släpper inte många watt värme ens vid extrem kyla.
Kör inte Villavarm någon sån variant på sina reglar?Tomture61 skrev:
Ska du kallställa garaget är ångspärr (plastfolie) ej lämpligt .
Själv är jag lite mer udda än andra , använde 95 reglar + 10 mm frigolitremsor + 45 regel som bärande .
Körde även installationsskikt med 34 x 70 reglar .
Hörnen är även dessa med så liten kontakt som det är möjligt till utsidan .
[bild]
Kör du 34x70 som glespanel? Vilken isolering använder du då, känns som att det blir lite stökigt när man inte följer standardmåtten.
