Tomture61 Tomture61 skrev:
Fast mitt garage är 35 kvm med ngr cm från 4 m högt i nock .
Såg nu att min / max temp är 16,4 / 19,2 i Oktober (i garaget)
Ja mitt är ju bara 18kvm. Jag har 3 m i takhöjd. Temp 15-16 grader i oktober (i garaget). Har ni minusgrader ännu i lule? Var i pite för ngr veckor sedan och då var det 8 plus dygnet runt typ, ungefär som här.

K Karl Heinz skrev:
Mitt garage med 95 i väggarna behövde 75kwh i oktober 🤭 vi behöver ju inte nämna att det är skillnad på lule och gbg 🤪
Mitt garage med 95 i väggarna är 19 grader inne och jag har ingen värme på. Jag torkar dock luften 5 timmar per dygn (150 W effekt) då det bara är asfalt på grus som golv så det suger fukt genom golvet denna tid på året.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Mitt garage med 95 i väggarna är 19 grader inne och jag har ingen värme på. Jag torkar dock luften 5 timmar per dygn (150 W effekt) då det bara är asfalt på grus som golv så det suger fukt genom golvet denna tid på året.
Jag varken torkar eller värmer mitt garage. Vet ej vad jag har för isolering. 90-120 skulle jag tro...

Vidbyggt i norrläge.

Temperatur- och luftfuktighetsgraf, min- och maxvärden för 31 okt - 6 nov 2025 i Stockholm.  Min 8.8°C, max 11.7°C, luftfuktighet 77-81%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nikasp
Skujk Skujk skrev:
Hur mycket isolering har du i väggarna?
Det är inte isolerat, byggt av Lecablock. Endast taket har cellplast så blir intressant att se förbrukningen i vinter. Har indraget vatten så blir elradiatorer som frostvakt ifall LLVP skulle strejka.

Men tänker hålla bra klimat året om så jag inte riskerar något.

Skujk Skujk skrev:
Jag har 200 i golv och tak, men du anser då alltså att jag bör gå upp från 145 till ca 200 även i väggarna?
Är ju i princip ingen merkostnad. Drar du på ett 45mm installationsskikt slipper du jaga elektriker som kan göra snygga utanpåliggande installationer och kan skruva upp saker hur du vill på väggarna utan att tänka på plast.

K Karl Heinz skrev:
Byggde 18kvm garage i göteborgstrakten förra året på oisolerad platta, med 95mm stenull i väggarna och 125mm i taket. Värmer till mellan 14-20 grader och på ett år förbrukas 1600kwh av elradiatorn, ungefär 8kwh/dygn i snitt. Har övervägt att sätta in en billig LLVP, men knappt att det skulle löna sig. Förstår inte varför man har så otroligt tjocka väggar i garage med 200mm isolering.
Att isolera extra i samband med byggande av garage eller vilken byggnad som helst är en obetydlig kostnad i byggskedet men en väsentligt kostnad vid tilläggsisolering. Från typ 200mm i väggar och uppåt börjar effekten avta av mer isolering.

Dom flesta vinds/taklösningar kan oftast hantera 3-400mm utan problem vilket även det är småpengar i sammanhanget när man väl bygger men gör ganska stor skillnad i energibesparing.

L Liljeros skrev:
Att isolera extra i samband med byggande av garage eller vilken byggnad som helst är en obetydlig kostnad i byggskedet men en väsentligt kostnad vid tilläggsisolering. Från typ 200mm i väggar och uppåt börjar effekten avta av mer isolering.

Dom flesta vinds/taklösningar kan oftast hantera 3-400mm utan problem vilket även det är småpengar i sammanhanget när man väl bygger men gör ganska stor skillnad i energibesparing.
Jag tänker nog ändå dra elen utanpåliggande och är inte så rädd för något skruvhål eftersom jag kör ångspärr, så installationsskiktet är inte nödvändigt ur den synpunkten.

Tycker du att jag borde gå upp till 190 reglar eller ändå köra med 145 + 45?
(190 reglar blir ju rätt mkt tyngre att hantera och installationsskiktet har väl ändå fördelen att man bryter köldbryggor!?

Tomture61
Skujk Skujk skrev:
Jag tänker nog ändå dra elen utanpåliggande och är inte så rädd för något skruvhål eftersom jag kör ångspärr, så installationsskiktet är inte nödvändigt ur den synpunkten.

(190 reglar blir ju rätt mkt tyngre att hantera och installationsskiktet har väl ändå fördelen att man bryter köldbryggor!?
Ska du kallställa garaget är ångspärr (plastfolie) ej lämpligt .
Själv är jag lite mer udda än andra , använde 95 reglar + 10 mm frigolitremsor + 45 regel som bärande .
Körde även installationsskikt med 34 x 70 reglar .
Hörnen är även dessa med så liten kontakt som det är möjligt till utsidan .

Träramar och isolering av frigolit i garagebygge med reglar, visar konstruktionen för att minimera kontakt med utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Skujk och 2 till
  • Laddar…
Har någon av er räknat på det hur mycket en köldbrygga i form av en genomgående regel bidrar till värmeförlusterna?

T Thomas_Blekinge skrev:
Har någon av er räknat på det hur mycket en köldbrygga i form av en genomgående regel bidrar till värmeförlusterna?
Träreglar leder värme runt 3-5 gånger mer än glasull. I en 190mm vägg så tjänar man in ca 15% på regelns yta. För en hel vägg skulle detta spara in runt 5% om väggen är 190mm tjock.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
T Thomas_Blekinge skrev:
På äldre hus när det är frost kan man se vart stående reglar bor .

Rätt, jag skrev fel, ångbroms menade jag

Skujk Skujk skrev:

Att bryta köldbryggan har definitivt en fördel som inte är att förringa. Korslagda reglar tar ju dock lite mer tid, skillnaden syns tydligt med värmekamera och är inte bara teoretisk.

• Gilla
Skujk
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Träreglar leder värme runt 3-5 gånger mer än glasull. I en 190mm vägg så tjänar man in ca 15% på regelns yta. För en hel vägg skulle detta spara in runt 5% om väggen är 190mm tjock.
Läste en artikel för några år sedan där man hade jämfört ett väl utfört hus där alla moment utförts med noggrannhet kontra ett lite mer välisolerat men mer "slarvigt" byggt och den visade på att noggrannhet med ångspärr osv är väldigt viktigt.

Överlag är ju annars en flerskiktsvägg den klart bästa varianten. Har själv byggt en variant med 50+195+70mm med heltäckande väderskiva utan köldbryggor, 195mm basisolering samt korslagt 70mm installationsskikt. Den väggen släpper inte många watt värme ens vid extrem kyla.

• Gilla
Skujk och 1 till
  • Laddar…
Själv är jag lite mer udda än andra , använde 95 reglar + 10 mm frigolitremsor + 45 regel som bärande .
Körde även installationsskikt med 34 x 70 reglar .
Hörnen är även dessa med så liten kontakt som det är möjligt till utsidan .

[bild]
Kör inte Villavarm någon sån variant på sina reglar?

Kör du 34x70 som glespanel? Vilken isolering använder du då, känns som att det blir lite stökigt när man inte följer standardmåtten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.