U Utsliten och utdömd skrev:
Vet inte ens om du kommer hitta nån värmepump på marknaden som går sätta under 12/13 grader
Har en Panasonic som går ner till 8'C

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
U
haha5810 haha5810 skrev:
Har en Panasonic som går ner till 8'C
Jo säkert en heatchage nordic?

Men TS pratade att bara hålla strax över 0an

• Gilla
haha5810
  • Laddar…
Stoppa in en luftavfuktare på termostat och ha ett element som extra frostskydd. Jag lovar att luftavfuktaren fixar värmen under 99,9% av tiden (den gör det i mitt 25 m2 garage utanför Göteborg). Sedan kan du komplettera med en LLVP om du vill hålla högre temperatur.

Jag löser det dock på annat sätt, jag har införskaffat tankar till badtunnan som skall stå i förrådet längst in i garaget. Jag skall bara hinna isolera upp dem och installera de motorstyrda ventilerna som skall dirigera vattnet rätt utifrån användning...

• Gilla
Victor.M
  • Laddar…
Tomture61
Värmer mitt garage på 35 kvm med nästan 4 m till nock med en LLVP .
Plus har en avfuktare , dock tillför den ej värme , kondensvatten åker ut via en slang till utsidan .
Värmer till 16 gr och förra vintern käkade LLVP 1000 kwh .
Kollar detta med en smartplug kopplad till LLVP .
Igår med 10 gr på utsidan så 2,51 kwh .
Inte svindlande dyrt med uppvärmningen .

Har 290 mm Isover i taket , 200 mm cellplast under plattan , vindduk - 145 mm Isover - fuktspärr - 45 mm installationsskikt - OSB/gips .

• Gilla
Skujk
  • Laddar…
Attitudeswe
Trist med färg som fryser o.d. om man inte håller frostfritt.

Jag kör direktverkande i vidbyggt garage (långsida). Behöver bara ha elementen på 15 dygn/säsong i Partille för att det skall hållas frostfritt. Jag skulle nog skippa LLVP - ej ekonomiskt. Låg elskatt och värma nattetid så är direktverknde mycket billigt...

• Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Trist med färg som fryser o.d. om man inte håller frostfritt.

Jag kör direktverkande i vidbyggt garage (långsida). Behöver bara ha elementen på 15 dygn/säsong i Partille för att det skall hållas frostfritt. Jag skulle nog skippa LLVP - ej ekonomiskt. Låg elskatt och värma nattetid så är direktverknde mycket billigt...
Om det bara handlar om att färgen inte ska frysa räcker det med en frostvakt eller glödlampa i en garderob/ skåp?

Att kallställa ett fritidshus som man på sin höjd besöker ett par gånger under vintersäsongen är inte att likställa med ett garage/förråd som värms upp vad jag gissar på ganska frekvent? Varje gång man vistas där målar eller vad man nu gör så tillför man fukt, inte heller optimalt för alla verktyg att förvaras kallt.

Klämmer du in 200mm isolering vilket är en obetydlig kostnad i sammanhanget och ställer tempen på runt 13-14 grader så är elförbrukningen obetydlig, speciellt med luftpump.

Annars skulle jag strunta i isolering och bara ha en diesel eller gasolkanon för uppvärmning dom tillfällen man vistas där.

U Utsliten och utdömd skrev:
Vet inte ens om du kommer hitta nån värmepump på marknaden som går sätta under 12/13 grader
Har en Toshiba Nordic 25 i garaget som går ned till 8C

• Gilla
Skujk
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Klämmer du in 200mm isolering vilket är en obetydlig kostnad i sammanhanget
Jag har 200 i golv och tak, men du anser då alltså att jag bör gå upp från 145 till ca 200 även i väggarna?

nikasp
Skujk Skujk skrev:
Hej, bygger ett litet 30kvm garage i Göteborg. Mer av ett förråd, hobbyverkstad än garage.
Tänker installera luftvärmepump för att sporadisk kunna värma upp till kanske 15 men annars försöka hålla över 0an.

Mina två frågor:
1) Funderar på att skippa installations skiktet på 45mm och sätta de invändiga väggskivorna direkt på mina 145mm reglar.
Alltså 145mm isolering i väggarna (200mm i betongplattan). Räcker detta? Eller bör jag satsa på 145+45 i väggarna?

2) Hade tänkt dra elen utanpåliggnade, rent estetiskt kanske det är snyggare att fälla in den, vad finns det för andra nackdelar/fördelar?
Varför riskera mögel och att verktyg rostar? Jag kör 16-18 grader i nyrenoverade garaget på 38 kvm. Fick slipas och tvättas svartmögel då klimatet varit dåligt i 35 år och ingen rörelse på luften. Det här är oktober då den gått med öppna portar ibland och mycket spring och inte hel månad. Mitsubishi Ninja LN25.

Graf som visar estimerad månatlig energiförbrukning i garage för oktober 2025, totalt 149,5 kWh. Särskilt hög förbrukning kring mitten av månaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Skujk
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Varför riskera mögel och att verktyg rostar? Jag kör 16-18 grader i nyrenoverade garaget på 38 kvm. Fick slipas och tvättas svartmögel då klimatet varit dåligt i 35 år och ingen rörelse på luften. Det här är oktober då den gått med öppna portar ibland och mycket spring och inte hel månad. Mitsubishi Ninja LN25.

[bild]
Hur mycket isolering har du i väggarna?

Byggde 18kvm garage i göteborgstrakten förra året på oisolerad platta, med 95mm stenull i väggarna och 125mm i taket. Värmer till mellan 14-20 grader och på ett år förbrukas 1600kwh av elradiatorn, ungefär 8kwh/dygn i snitt. Har övervägt att sätta in en billig LLVP, men knappt att det skulle löna sig. Förstår inte varför man har så otroligt tjocka väggar i garage med 200mm isolering.

Tomture61
nikasp nikasp skrev:

[bild]
Hela Oktober 16 gr 35 kvm 108,7 kWh ☀️

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hela Oktober 16 gr 35 kvm 108,7 kWh ☀️
Mitt garage med 95 i väggarna behövde 75kwh i oktober 🤭 vi behöver ju inte nämna att det är skillnad på lule och gbg 🤪

• Gilla
Skujk och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
K Karl Heinz skrev:
Mitt garage med 95 i väggarna behövde 75kwh i oktober 🤭 vi behöver ju inte nämna att det är skillnad på lule och gbg 🤪
Fast mitt garage är 35 kvm med ngr cm från 4 m högt i nock .
Såg nu att min / max temp är 16,4 / 19,2 i Oktober (i garaget)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.