A
Hur vet jag vad som är rätt ohm-tal på en lindning?
Mäter jag två lindningar och de är lika och en är olik så borde den vara den felaktiga.

Men om alla tre är olika hur vet jag vilken är hel (om en nu skulle vara det).

Man behöver egentligen tillverkarens detaljspecifikationer för motorn ifråga.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Resistansen kan skilja +/- 10% mellan lindningarna. Har du större avvikelser så är det inte bra.

Meggar du däremot så ser du ju omgående om det är en dålig isolering i någon av lindningarna.

Vad har du för instrument och vilka värden får du?

• Gilla
Jonas928 och 2 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Mäter jag två lindningar och de är lika och en är olik så borde den vara den felaktiga.

Som TorpAnders skriver kan du enkelt få ett första OK/NOK genom att isolationsprova, megga. Sen är nästa steg att mäta induktans för varje lindning det räcker med jämförande prov beloppet är mindre intressant. Om du kan komma åt att vrida runt motorn vid den mätningen ser du ofta även en del mer ovanliga fel.

Är motorn körbar kommer du långt genom att mäta strömmarna i faserna. Asymmetrier större än några procent mot ett medel är ofta tydlig indikation på fel. För att få det rätt ska du då även ha gjort en mätning, bedömning av spänningarnas asymmetri på samma sätt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A
A Achren57 skrev:

Mät i resistansläge med multimeter mellan varje lindnings ändar mellan:
U1 och U2
V1 och V2
W1 och W2

Det bör vara ungefär samma resistans på alla tre lindningar enligt toleranserna enligt tillverkarens anvisningar.

Om du har en isolationsprovare kan du göra en enkel isolationsprovning, 500 VDC med denna varje mellan varje slinga mot motorns hölje. Anslutningen för skyddsjord bör vara en lämplig punkt i höljet som säkerställer god lågohmig kontakt för provet.

Det ska vara ett högt (mega)ohm värde mot oändligheten.

A
TorpAnders TorpAnders skrev:
Resistansen kan skilja +/- 10% mellan lindningarna. Har du större avvikelser så är det inte bra.

Meggar du däremot så ser du ju omgående om det är en dålig isolering i någon av lindningarna.

Vad har du för instrument och vilka värden får du?
"Resistansen kan skilja +/- 10% mellan lindningarna."
Det förstår jag men hur vet jag resistansen på lindningar när motorn är hel.
För att veta om det skiljer +-10% så måste jag veta ohm-värdet när motorn är hel?

A Achren57 skrev:
För att veta om det skiljer +-10% så måste jag veta ohm-värdet när motorn är hel?
Är det en motor du har och som du på något sätt misstänker är felaktig, hur stor är den? Att mäta resistans är ett dåligt mått oavsett så är den körbar mät strömmarna i stället om du inte har möjlighet att mäta induktans på ett bra sätt. Som skrevs i #2 är det en bra början oavsett att kolla isolationen genom tex "meggning".

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Vad spelar det för roll? Om motorn är kass har det väl inte så stor betydelse vilken av lindningarna som är felaktig. Motorn måste ändå lindas om eller bytas. Vad är det för motor? Och varför misstänker du att den är dålig?

A Achren57 skrev:
Du missförstår, det spelar ingen roll vilket ohmtal du har så länge variationen mellan de tre värderna håller sig inom den toleransen.
Antar att motorn inte är körbar så att strömmen kan mätas?
Då är en meggning nästa givna steg.

Är det en unik eller en väldigt stor motor så kan en omlindning vara värt kostnaden, annars så är en ny motor ett bättre alternativ ekonomiskt.

Dela gärna de data du har för bättre hjälp.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Skriver man ohm-tal i stället för resistans är det redan där en varningsflagga. Börja med att mäta på rätt motor. Mäter man på fel motor har man ingen nytta av datan.
Ska man mäta lindningarnas resistans är en megger helt fel instrument.

A
Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.