Hej, jag försöker förstå elen här i radhuset i Spanien, vad är det jag ser på bilden?
Elcentral i ett radhus med säkringar och en strömbrytare från olika tillverkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överspänningskydd, brandskydd och tvåpoliga säkringar.

Från vänster till höger
- Tvåpolig dvärgbrytare (säkring) på 60 A. Troligen din huvudbrytare,
- Tvåpolig dvärgbrytare (säkring) på 25 A. Troligen en grupp utanför JFBn.
- Jordfelsbrytare typ AC
- Överspänningsskydd, lite udda placerat, borde ligga tidigare i kedjan.
- Tvåpolig dvärgbrytare (säkring) på 25 A. Troligen skyddad av JFBn.
- Tvåpolig dvärgbrytare (säkring) på 20 A. Troligen skyddad av JFBn.

Samtliga komponenter är av äldre snitt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Fast den längst till vänster är på 25A och den näst längst till vänster är enpolig. Detta ser överlag väldigt udda ut och man (iaf jag) funderar över varför det är så många 25A dvärgbrytare/säkringar. Har du fler centraler? Det är oftast ingen bra idé att använda 25A säkringar till gruppledningar men det förekommer tyvärr.

E
Finns väl någon gruppförteckning därz någon slags text. Vad går den vänstra centralen till, sitter setta inne i ditt hus?

Ser snarare ut som C20 än 25A som föreslås, kanske någon britt som byggt ringledningar där.

Skämt åsido, ser ganska standard ut för Spanien, små kompakta centraler som verkar högt avsäkrad. Skicka fler bilder, översikter med mera.

Finns ingen gruppförteckning, bakom väggen sitter inkommande el / mätare. Jag vet att det gjordes om för några år sedan när 4 st AC monterades. Svärfar (läkare) har gjort några sköna kompletteringar på sina ställen…. Den elen ser man iaf annars infräst. Tack för svar. Inga ändringar görs nu iaf ☀️

tommib
J Johan456 skrev:
Fast den längst till vänster är på 25A och den näst längst till vänster är enpolig. Detta ser överlag väldigt udda ut och man (iaf jag) funderar över varför det är så många 25A dvärgbrytare/säkringar. Har du fler centraler? Det är oftast ingen bra idé att använda 25A säkringar till gruppledningar men det förekommer tyvärr.
Enpolig plus nolla. Zooma in så ser du.

Däremot är den längst till vänster som du skriver en 25 A, inte 60 A som Bo skriver. C60N är serien. Var det inte Merlin Gerin som hade sådana förvirrande märkningar? Är de uppköpta av Schneider?

Redigerat:
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Ja så är det. Jag har ett svagt minne av att jag hade en sådan tvetydig dvärg med på ett quiz en gång... :oops:

• Gilla
  • Haha
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Enpolig plus nolla. Zooma in så ser du.

Däremot är den längst till vänster som du skriver en 25 A, inte 60 A som Bo skriver. C60N är serien. Var det inte Merlin Gerin som hade sådana förvirrande märkningar? Är de uppköpta av Schneider?
Aha!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.