Du får nog räkna med att göra om stora delar av elinstallationen om ni köper huset. Men då inte bara på grund av vissa tveksamheter hos den förre "elektrikern" utan även att elinstallationen är gammal och bör bytas ut snarast! (De där svarta joxet i kopplingsdosorna är gammal OVIR från 1930-40-talet som nu är för gammalt.)

//Patrik

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
I alla fall jag skulle räkna med en totalrenovering av elen efter att ha sett dessa bilder.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det oroar mig att det är TVÅ oanslutna gulgröna i dosan på sista bilden. Visst, en av dem kanske går till nästa dosa där det bara är påskarvat på gammal el, men ändå.

Men vem drar in EKK i de gamla pansarrören? Iofs är det kanske till och med korrekt?

Jag förstår till viss del den där klassikern att det är en halvmeter för lång kabel på vissa ställen, t.ex. vid centralen när "allt inte är färdigt" (eftersom man kanske inte är helt säker på hur grupper bör fördelas, eftersom andra ändringar i huset inte är genomförda eller kanske inte ens beslutade - vad blir det för spislösning nästa år liksom?), men det där vägguttaget med en löst hängande ögla på anslutande kabel är ju bara knas...

Fint med kopplingsschema till den där tvättmaskinen, perfekt när man lyckats rycka loss kabeln för femtioelfte gången, så man inte tvekar på att gulgrön ska mot gulgrön, blå mot blå, brun mot brun och svart mot svart. ;)

Kan berätta att vi inte köpte huset. Det blir ju oftast så tyvärr.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Egentligen borde man gå på husvisningar med kameran i högsta hugg enbart för att ha lite bilder att lägga ut i den tråden ;)

Det värsta jag har sett var nog på en husvisning där det hade bott en konstnär. Där var gott om konstnärliga eller i alla fall konstiga el- och vvs-installationer. Hu så där såg ut. Fast värst var nog mögeldoften...

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Däremot materialvalet skvallrar rätt mycket om att det är hempulat. Visst det skulle kunna vara en egenskuttare som dessutom gör dåliga jobb, men sannolikheten för hempulare är större. Dessutom är det ju inte bara vid centralen det ser illa ut.

//Patrik
Jag gillar ödmjukheten i åsikten om hempulat eller inte. :)
Ungefär motsatsen till att direkt hojta "hempul", bara för att något fel föreligger, ty även en del elektriker lämnar ju rätt usla grejer efter sig.

Men jag håller med dig i analysen, man får nog leta väldigt länge innan man hittar en behörig elektriker (eller yrkesarbetande på annans behörighet) som är villig att släppa ifrån sig det som syns i de där bilderna. :x

• Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.