Hej!
Jag och frun är intresserade av ett hus i Stockholms län från 1991 med bergvärme. Villan har 1,5plan med uppvärmd källare, total uppvärmd yta ca 170m2 och det är golvvärme på alla tre våningar.
Dock drar deras Nibe F1226 ca 13000kWh enligt energideklarationen. Låter inte detta väldigt högt? Så undrar om vi borde budgetera för att köpa en S1256 istället?
Förstår att det kan vara svårt att uttala sig om men ville kolla här ändå.
Ett annat alternativ skulle kunna vara om det går att på något sätt installera smart styrning för F1226 men känns lite so matt det inte går?
mvh M
Jag och frun är intresserade av ett hus i Stockholms län från 1991 med bergvärme. Villan har 1,5plan med uppvärmd källare, total uppvärmd yta ca 170m2 och det är golvvärme på alla tre våningar.
Dock drar deras Nibe F1226 ca 13000kWh enligt energideklarationen. Låter inte detta väldigt högt? Så undrar om vi borde budgetera för att köpa en S1256 istället?
Förstår att det kan vara svårt att uttala sig om men ville kolla här ändå.
Ett annat alternativ skulle kunna vara om det går att på något sätt installera smart styrning för F1226 men känns lite so matt det inte går?
mvh M
Omöjligt att ge några konkreta råd utan att veta mer. Men rent generellt är det en dålig affär att byta ut en fungerande värmepump även om den inte är helt optimal för huset.
Det bästa att börja med är att se om nånting är trasigt och går att laga och om nånting är fel i installation/inställningar som går att ändra på.
Det bästa att börja med är att se om nånting är trasigt och går att laga och om nånting är fel i installation/inställningar som går att ändra på.
Vanor hos husinnevånare kan påverka rätt mycket.
Hur mycket varmvatten, ensamstående pensionär eller familj om fem?
Innetemp, 18 eller 25 grader?
Osv...
Hur djupt är hålet förresten, hur djupt borrade man 1991?
Nu borrar man åtminstone 150 meter eller mer för en villa, mitt bergvärmehål är från 1998 och det är 79 meter.
Osv...
Nu borrar man åtminstone 150 meter eller mer för en villa, mitt bergvärmehål är från 1998 och det är 79 meter.
I deklarationen står:
Energi för uppvärmning, tappvarmvatten, komfortkyla och fastighetsel: 15987kWh, vilket är ju är rätt hyfsat men jag har som mål att få ner energibehovet en bra bit under det.
Ska kolla in Ngenic tune, den styr helt enkelt golvvärmetermostaterna va?
Energi för uppvärmning, tappvarmvatten, komfortkyla och fastighetsel: 15987kWh, vilket är ju är rätt hyfsat men jag har som mål att få ner energibehovet en bra bit under det.
Ska kolla in Ngenic tune, den styr helt enkelt golvvärmetermostaterna va?
Svårt att tro att du sparar ström genom att styra pumpen. Det kostar ändå lika mycket för pumpen att göra varje enskild joule.M magdogg skrev:
Vår totalårsförbrukning med vår tidigare BVP var på ca 180 m2 18-20 MWh. Efter utbyggnad med bättre isolerad del åt norr sjönk den till ca 15 MWh/år på 270 m2. När pumpen pajade skaffade vi en F1255-12 (till 180 m hål) och årsförbr -> 13 MWh. Vi bytte fönster, årsförbr -> strax under 12 MWh.
BergväFotografen skrev:
Vanor hos husinnevånare kan påverka rätt mycket.
Osv...
kan posta en skärmdump med det viktiga utan att outa adress osv sen i eftermiddag. MvhJ Josth skrev:
Ahh ok! Hade fått för mig att en riktigt bra BVP kunde komma nedåt 5-8MWh.D datja skrev:Svårt att tro att du sparar ström genom att styra pumpen. Det kostar ändå lika mycket för pumpen att göra varje enskild joule.
Vår totalårsförbrukning med vår tidigare BVP var på ca 180 m2 18-20 MWh. Efter utbyggnad med bättre isolerad del åt norr sjönk den till ca 15 MWh/år på 270 m2. När pumpen pajade skaffade vi en F1255-12 (till 180 m hål) och årsförbr -> 13 MWh. Vi bytte fönster, årsförbr -> strax under 12 MWh.
Men oavsett så vill jag kunna styra mer mot timpris så ska kolla Ngenic lite närmare.
Om du inte hittar borrdjup på ett annat sätt så kan det finnas i brunnsarkivet. Mindre nogräknade borrare och svartjobb kan ev. saknas.
https://www.sgu.se/produkter-och-tjanster/kartor/kartvisaren/grundvattenkartvisare/brunnar/
https://www.sgu.se/produkter-och-tjanster/kartor/kartvisaren/grundvattenkartvisare/brunnar/
När jag räknar lite grovt så borde uppvärmning och varmvatten för 4 pers stanna på ca 7000 kWh/år med en F1226-6 i 170 kvm hus. Men hus med källare från -91 är ganska ovanligt så det är en osäkerhetsfaktor hur mycket källaren drar.