Vi var och kikade på ett hus idag. Elen är enligt uppgift nyligen renoverad fram till "första dosorna" vad det nu betyder och för att förenkla för spekulanterna (?) saknade normkapslingen lock. Jag är inte elektriker, men ska det verkligen se ut så här?

• ImageUploadedByByggahus.se1345665053.168713.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1345665070.503063.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1345665089.302205.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1345665111.847705.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1345665121.735321.jpg
Så här såg det ut i ett annat hus vi kikade på. Antingen var kabeln helt enkelt för kort för att kunna klamras eller så flyttade de runt tvättmaskinen i andra änden av kabeln ofta. Alternativt båda.

• ImageUploadedByByggahus.se1345665325.447292.jpg
    Skapa konto
Haha.
Undrar varför kapslingen saknar lock?
Kan det vara för att hälften av installationen hänger utanför?

Luktar hemmameck lång väg.
Skulle inte köpa första huset utan att först få elen besiktat och sen göra ett prisavdrag för vad det kostar att få det åtgärdat. Om centralen ser ut sådär så bör resten också se ut likadant.

Förövrigt är det en potentiell livsfara när det ser ut sådär.
Det är inte svårt att fastna i det där eller för ett barn att riva ner.

Och jag som trodde det var svårt att koppla en central, men det syns ju tydligt att även en blind klarar det. För att inte tala om klamringen av kabeln.

Allvarligt, hur kan ordet "renoverad" ens förekomma i objektsbeskrivningen om det ser ut som på bilderna?
Förr borde man försökt få till nåt om att allt ansvar för elinst. avfärdas vänligen men bestämt...

Allvarligt, hur kan ordet "renoverad" ens förekomma i objektsbeskrivningen om det ser ut som på bilderna?
Mäklaren frågar, "vad har ni gjort för förättringar senaste tiden?" Säljaren svarar, "ja all el är ju ny". Mäklaren skriver glatt in i sin objektsbeskrivning.....

Det borde kunna bli ett klipp för en elektriker. Andra borde inte våga köpa huset.

Väldigt märkligt. Den hempulare som gjort det där borde ju inte behövt lägga mer än 2 - 3 timmar till på att snygga upp lite så att det gått att få på kåpan och dölja eländet. Då tror jag inte att folk hade reagerat så mycket på lösa kablar på fasaden och lite "slack" vid uttaget.

Så en förklaring vore ju om det är ett dödsbo som säljer, "elektrikern" kanske inte är tillgänglig för att snygga upp, eller om det är någon som medvetet vill fixa ett lågt pris, ex. köpa loss själv efter en skillsmässa.

hempularen skrev:
Det borde kunna bli ett klipp för en elektriker. Andra borde inte våga köpa huset.
Jag har en annan teori. Folk förstår inte bättre och priset påverkas inte alls med följden att jag antingen inte kan köpa huset eller tvingas att betala alldeles för mycket för det. :mad:

Det skulle kunna vara så att centralen faktiskt är byggd av elektriker även om jag som lekman tycker att det sticker ut väl mycket koppar på sina ställen. Centralen verkar nämligen ha bytts redan -02. Över åren kan sedan husets ägare ha byggt på frankenanläggningen själva tills locket inte längre gick att stänga.

hempularen skrev:
Så en förklaring vore ju om det är ett dödsbo som säljer, "elektrikern" kanske inte är tillgänglig för att snygga upp, eller om det är någon som medvetet vill fixa ett lågt pris, ex. köpa loss själv efter en skillsmässa.
Nu råkar jag (tack vare andra, övernyfikna spekulanter) veta att huset säljs efter en skilsmässa och att kvinnan köpt ut sin man nyligen.

Är väl Malmbergs material också...

OK så "elektrikern" har inte tillträde längre.

Den där centralen är inte gjord av en elektriker överhuvudtaget. Så långt jag kan tolka bilderna så finns det ingen huvudbrytare i centralen, bara en på mätartavlan, vilket är regelvidrigt, men typiskt sådant som vi hempulare lätt missar (just sådana små detaljer som jag inte vet att jag borde kunna om jag skulle ge mig på centralbyte, och därför skulle jag inte ge mig på att hempula en central).

Sitter det en mätartavla bredvid så behöver man ingen HB på centralen, om man inte vill. Fast jag brukar alltid sätta ändå. En ny fresh HB som man vet funkar. Dessutom så kan det vara flera stigare till centraler som går från mätartavlan och då kan det ju vara skönt att slippa bryta alla centraler.

Däremot materialvalet skvallrar rätt mycket om att det är hempulat. Visst det skulle kunna vara en egenskuttare som dessutom gör dåliga jobb, men sannolikheten för hempulare är större. Dessutom är det ju inte bara vid centralen det ser illa ut.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nu har jag fått lite mer information. Elen är dragen av "Leif". "Leif" är enligt uppgift "elektriker" men påbörjade bara projektet. Av skäl jag inte känner till blev han aldrig färdig.

Sedan antar jag att de boende tog över.

Sitter en huvudbrytare under mätaren samt en i. Plus JFB, så rent tekniskt hade en till varit överflödigt men det brukar ju sitta som standard. Centralen ser stökig och tråkig ut men gott om grupper och 2 JFB ser det ut som.
Löst hängande kablar är trist men går att åtgärda.
Fint kopplingsschema.

Idag var det omvisning och jag roade mig med att kika runt lite och lyfta på några doslock.

Trasslet på kattvinden hade i och för sig inget lock.

Annars har vi sockerbitar, rå koppar som sticker ned från taket, framdragen men icke ansluten jord där ny och gammal installation möts (jag gissar att jorden är på centralsidan så det kanske till och med är kosher även om man i just det här fallet även blandat jordade och ojordade uttag i rummet), en ny installation där ingen jord är kopplad åt något håll.

• ImageUploadedByByggahus.se1345992089.523613.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1345992350.338399.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1345992377.637119.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1345992394.604404.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.