Hej!

Vi har ett gammalt proppskåp i dotterns rum. Vi håller nu på att måla om och tänker att vi ska plocka bort skåpet. Jag är extremt okunnig i el och vill vara 100% säker på att det inte finns någon ström i kablarna.
De svarta kablarna går ut genom fasaden och är där klippta, vilket jag tänker att det med 99,9% säkerhet betyder att dom är strömlösa. Men kan jag vara hundra?
Jag har en multimeter jag har lånat an en kompis, men hus ska jag mäta med den i så fall? Är inställningen på den rätt och var ska jag sätta jorden om jag mäter?

• Multimeter med ratt och mätstickor för att kontrollera om kablar är strömlösa, används vid elarbete i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elskåp med tre gamla keramiska säkringar och ledningar i ett metallhölje, monterat på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Du har den rätt inställd och du mäter mellan alla ledare i alla kombinationer.

Instrumentet är inte klassat för att mäta i denna låda, men du kan använda det om du är försiktig.

Plocka ut säkringarna och mot mot botten på säkringshålet. Den andra mätpinnen sätter du mot jordplinten till vänster. Tre mätningar.

Vet du var den vita ledningen går? Du måste försäkra dig om att den också är urkopplad.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Instrumentet är inte klassat för att mäta i denna låda, men du kan använda det om du är försiktig.

Plocka ut säkringarna och mot mot botten på säkringshålet. Den andra mätpinnen sätter du mot jordplinten till vänster. Tre mätningar.

Vet du var den vita ledningen går? Du måste försäkra dig om att den också är urkopplad.
Okej. Tack för svar!
Jag har försökt följa den vita, men inte helt lyckats.
Jag är ganska säker på att detta var strömmen in i huset tidigare. att strömmen kom via dom svarta och vidare via den vita in i huset. De svarta är som sagt avklippta och ligger blottade på utsidan huset. Det känns lite konstigt att man skulle gjort så med ström i?

Nä, det är nog ingen ström i den vita kabeln, men frågan är vad som behövs för att det (av misstag) ska bli ström i den.

Har du mätt att det är strömlöst så kan du skruva loss locken till säkringarna och se vilken kabel som är ansluten till bottenplattan på säkringen. Det är inkommande.

Det är väl gamla servissäkringar sen det var luftledning in i huset, den vita kabel borde gå till huvudcentralen och/eller elmätaren om den sitter inomhus, nu har du väl markkabel in till centralen.
Kolla där om du ser någon grov vit elkabel som är urkopplad/klippt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Är det för att multimetern bara tål 10A som den inte är lämplig?

N naikon skrev:
Är det för att multimetern bara tål 10A som den inte är lämplig?
Nej det är märkningen vilken sk CAT den är utförd för alltså hur den beter sig vid olika överspänningar och möjliga energinivåer som antas vara svårare närmare nätmatningen som i det här fallet. Den på bilden får man anta som högst/värst är lämplig för mätningar tex i grupper inom en typisk bostadsinstallation.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Om du nu skall mäta för att kontrollera att det är spänningslöst, så kontrollmät först på något som har spänning, så att du vet att intrumentet fungerar, och är rätt inställt. Håll dig till mätområde VAC som den är på på bilden. Använd absolut inte ADC området, det blir en kortslutning med en d...ja smäll om man använder det mätområdet på något med spänning.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.