Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Kan man ta bort de här telejacken och de tillhörande kablarna? Är det någon el i dem? På andra bilden ser det ut som att två kablar går från telejacket, är det någon som vet vad anledningen till det kan vara? Eluttaget med elkabeln som är med på en bild ska såklart vara kvar, det var mer att jag ville visa skillnaden på kablarna. Om jag klipper kablarna, kan det förstöra telefonin för någon annan i huset?
Jag ska ta kontakt med styrelsen i BRF:en först så att det är okej, men tar gärna emot input från er på forumet.
Jag ska ta kontakt med styrelsen i BRF:en först så att det är okej, men tar gärna emot input från er på forumet.
Redigerat:
Det är ett eget abonnmang och är inte kopplat till andra i huset. Du har kanske fler uttag i LGH och det är en s.k ringlinje runt. Tamparna går direkt från dig ut till kanske en låda i väggen i fartstun. Så finns ingen vanlig telefon så bara klipp bort. ( kopparn bortkopplad på många ställen nu och bara mobilt finns ) Klart om det har varit en större LGH som blivit 2 LGH, så kan det finnas kopplingar mellan dom, men inte annars.
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Ja men precis, det finns två st uttag i lägenheten. Det som finns i hallen är enligt nedan bild. Den mindre lådan gissar jag är ringklockan men har inte kollat så noga. Det andra är elskåpet. Man ser att telefonkablarna går vid dörrkarmen men sen antar jag att de går inuti väggen till elskåpet. Klipper jag kablarna där vid dörrkarmen? Eller kan man dra ut de från "utgångsläget" om du förstår hur jag menar? Jag vill alltså ta bort kabeln från uttaget ändå till där den börjar.J jonaserik skrev:Det är ett eget abonnmang och är inte kopplat till andra i huset. Du har kanske fler uttag i LGH och det är en s.k ringlinje runt. Tamparna går direkt från dig ut till kanske en låda i väggen i fartstun. Så finns ingen vanlig telefon så bara klipp bort. ( kopparn bortkopplad på många ställen nu och bara mobilt finns ) Klart om det har varit en större LGH som blivit 2 LGH, så kan det finnas kopplingar mellan dom, men inte annars.
Nej, så är det inte!
Den på sidan om är en ding-dong för dörren, kallar på dig vid besök. Kan vara battrier i den, eller en liten tranformator som sitter i centrallådan. I övrigt så inga problem med att kapa alla som går till teleuttagen.R Renoverings-Linn skrev:Ja men precis, det finns två st uttag i lägenheten. Det som finns i hallen är enligt nedan bild. Den mindre lådan gissar jag är ringklockan men har inte kollat så noga. Det andra är elskåpet. Man ser att telefonkablarna går vid dörrkarmen men sen antar jag att de går inuti väggen till elskåpet. Klipper jag kablarna där vid dörrkarmen? Eller kan man dra ut de från "utgångsläget" om du förstår hur jag menar? Jag vill alltså ta bort kabeln från uttaget ändå till där den börjar.
Nej, så är det inte!
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Ah okej! Så då kan jag alltså lossa på telejacket, klippa kabeln och dra bort den längs alla lister tills jag kommer till hallen?J jonaserik skrev:
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Brfen kommer inte ha någon åsikt om telekablarna, de kan garanterat inte användas av föreningen. Det enda som kan vara gemensamt fastighetsnät inom tele är fiber och koaxkabel, så det är bara att riva bort gammal telekabel.R Renoverings-Linn skrev:
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Jag fick OK från BRF:en och drog bort de flesta kablar igår, har lite till kvar. Tack för era svar ovan!
Nu ser jag också vart kablarna går till, se de tre nedersta bilderna. Den öppningen är också i hallen precis som elskåpet på en tidigare bild, men det här var längre ned på väggen. Det ska väl inte vara några konstigheter att klippa kabeln som går ner i det här hålet på sista bilden? Kablarna är ju ändå klippta på andra ställen. Jag provade att dra lite, men jag gissar att den sitter i något längre in som man inte kommer åt?
Nu ser jag också vart kablarna går till, se de tre nedersta bilderna. Den öppningen är också i hallen precis som elskåpet på en tidigare bild, men det här var längre ned på väggen. Det ska väl inte vara några konstigheter att klippa kabeln som går ner i det här hålet på sista bilden? Kablarna är ju ändå klippta på andra ställen. Jag provade att dra lite, men jag gissar att den sitter i något längre in som man inte kommer åt?
Renoveringsnovis
· 71 inlägg