Lite extremt får man ingen böj alls i själva vinkeln utan en i taket och en på väggen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lite extremt får man ingen böj alls i själva vinkeln utan en i taket och en på väggen.
Precis! Och de kan man ju göra så stora man vill.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Förutsätter slang då, och inte rör?

• Gilla
Vikmar alltjänst
  • Laddar…
Även rör.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu trillade poletten ner. Vi skogshuggare är inte så vana vid abstrakt tänkande... ;)

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
E elmont skrev:
I stället för en 90 graders tvär vinkel gör man två lata 90gradare typ en vinkel uppe i taket och en vinkel på väggen och låter slangen/röret gå en bit i takvinkeln. Och menar du pga av virket så får man se till att det inte finns nått virke i vägen
Läst tråden några ggr men kan ändå inte se det framför mig, dvs hur du får till böjen bra mellan tak och vägg. Har du bild?

Som alltid föreslår jag kabel istället för rör. Mycket mindre bök och snävare radier.

T Thomas_Blekinge skrev:
Som alltid föreslår jag kabel istället för rör. Mycket mindre bök och snävare radier.
Kabel? Du menar slang?

F Fredrik K80 skrev:
Läst tråden några ggr men kan ändå inte se det framför mig, dvs hur du får till böjen bra mellan tak och vägg. Har du bild?
Gör en böj uppe i taket dom får gå en bit i takvecket och sedan ner på väggen.
Då får du en böj uppe i taket och den andra på väggen. i takvinkeln går slangen bara rakt fram.
Tänk dig två L ett på väggen och ett i taket dom skarvar du i takvecket. Naturligtvis inte lika tvärt som ett L utan mycket latare böjar.
Eller så gör du en "svanhals" från tak till vägg.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Gör en böj uppe i taket dom får gå en bit i takvecket och sedan ner på väggen.
Då får du en böj uppe i taket och den andra på väggen. i takvinkeln går slangen bara rakt fram.
Tänk dig två L ett på väggen och ett i taket dom skarvar du i takvecket. Naturligtvis inte lika tvärt som ett L utan mycket latare böjar.
Eller så gör du en "svanhals" från tak till vägg.
Kanon. Liknelsen med ”L” gjorde det mer förståeligt 👌🙏🙏

F Fredrik K80 skrev:
Kabel? Du menar slang?
Nej, jag menar kabel utan slang.

• Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.