Detta kanske är uppenbart, men är det en bra ide att lägga VP-rör mellan brädorna i glespanelen i tak? Jag fick för mig att man la den i isoleringe ovanför, men så kanske det inte är? Tänker mig både i nybygt tak mot uteluft (isolering) och i taket mot andra våningen (renovering)?
Redigerat:
I pågående källarrenovering har jag lagt det kan kan mitt i bjälklaget där det inte kan skadas ens av den längsta spik eller skruv, men några få rör hamnar mellan och precis ovanpå glesen, tex för belysningen till spottarna i taket samt några rör till diverse kabel för larmet.
Ser inga problem med det.
För yttertaket vill iaf jag har rör ordentligt på varma sidan för att inte riskera kondens i rören.
Ser inga problem med det.
För yttertaket vill iaf jag har rör ordentligt på varma sidan för att inte riskera kondens i rören.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Det är den självklara platsen. I yttervägg/ tak inte minst för att ligga innanför ångbroms/ plast- installationsskikt!
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Bättre med svar från en elektriker men ja, givet att böjar inte blir för skarpa. Du menar kanske att du ska dra slang och inte vp-rör? Förstod inte riktigt ”mellan isolering och gles”, kan detta vara förtydligande?
Det traditionella sättet att slå glespanel är 28x70 i en rad.
En bra variant till det är krysslagd ytterpanel 20x70 cc 300.
Dels blir taket mer "flytande" upphängt och - elrör går att dra i alla ledder utan att borra i glesen.
Men det går åt mer virke såklart.
En bra variant till det är krysslagd ytterpanel 20x70 cc 300.
Dels blir taket mer "flytande" upphängt och - elrör går att dra i alla ledder utan att borra i glesen.
Men det går åt mer virke såklart.
I stället för en 90 graders tvär vinkel gör man två lata 90gradare typ en vinkel uppe i taket och en vinkel på väggen och låter slangen/röret gå en bit i takvinkeln. Och menar du pga av virket så får man se till att det inte finns nått virke i vägen
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Det fick du tydligen ingen...M -MH- skrev:
Här kommer lite ord istället.