Detta kanske är uppenbart, men är det en bra ide att lägga VP-rör mellan brädorna i glespanelen i tak? Jag fick för mig att man la den i isoleringe ovanför, men så kanske det inte är? Tänker mig både i nybygt tak mot uteluft (isolering) och i taket mot andra våningen (renovering)?

Redigerat:
I pågående källarrenovering har jag lagt det kan kan mitt i bjälklaget där det inte kan skadas ens av den längsta spik eller skruv, men några få rör hamnar mellan och precis ovanpå glesen, tex för belysningen till spottarna i taket samt några rör till diverse kabel för larmet.

Ser inga problem med det.

För yttertaket vill iaf jag har rör ordentligt på varma sidan för att inte riskera kondens i rören.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Normalt lägger man nästan all el i glesen för att sedan gå ner i väggarna

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är den självklara platsen. I yttervägg/ tak inte minst för att ligga innanför ångbroms/ plast- installationsskikt!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Se där ja, då har man lärt sig något idag då. Hur gör man om man vill gå vinkelrätt mot glespanelen för att gå ner i väggarna, bara klämma den mellan isolering och glespanel?

• Gilla
LevaLivet
  • Laddar…
Bättre med svar från en elektriker men ja, givet att böjar inte blir för skarpa. Du menar kanske att du ska dra slang och inte vp-rör? Förstod inte riktigt ”mellan isolering och gles”, kan detta vara förtydligande?

• Elinstallationer i en väggstomme med synliga elslangar och centraldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vet inte vilket som är enklast, rör eller slang. Jag tänker ringa en vän i den frågan. ;)

Inre struktur av en vägg med trästommar, isolering, elektriska kablar och rör markerade med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, den inrinagde delen är det jag menar med "mellan isolering och gles". (y)

Du har ingen bild på anslutning mot vägg? :)

Det traditionella sättet att slå glespanel är 28x70 i en rad.
En bra variant till det är krysslagd ytterpanel 20x70 cc 300.
Dels blir taket mer "flytande" upphängt och - elrör går att dra i alla ledder utan att borra i glesen.
Men det går åt mer virke såklart.

Man planerar dragningen så att man går diagonalt över alla hörn, då slipper man dom tvära böjarna som är näst intill omöjliga att ta sig igenom.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
"diagonalt över alla hörn"? Det begriper jag inte. :thinking:

I stället för en 90 graders tvär vinkel gör man två lata 90gradare typ en vinkel uppe i taket och en vinkel på väggen och låter slangen/röret gå en bit i takvinkeln. Och menar du pga av virket så får man se till att det inte finns nått virke i vägen

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag behöver nog en bild... :giggle:

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag behöver nog en bild... :giggle:
Det fick du tydligen ingen... ;)

Här kommer lite ord istället. :) Låt inte slangen korsa den linje som utgörs av övergången mellan väg och tak, i rät vinkel. Låt slangen istället korsa linjen i vinkel, alltså från vänster till höger (eller tvärtom). Då blir böjradien på slangen mindre tvär.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.