486 läst ·
6 svar
486 läst
6 svar
Friggebod, eller Attefallshus i två hela plan.
Jag har en liten tanke som borde vara möjlig. Nu har jag redan både Friggebod och Attefallshus kan man säga, så det är alltså bara en tanke.
Men, mig veterligen får en Friggebod vara 3,5 meter, och ett Attefallshus 4 meter högt. Båda får dock förses med källare. Det jag funderar på, är om ingen funderat på att förlägga nedre plan, en halvtrappa ner. Alltså ca 1 meter under marknivå, för att på så vis få plats med ett riktigt övre plan, med ståhöjd? Det bör inte vara några problem att sätta fönster som är lite lägre än normalt som sitter ca. 30 cm över marknivå, på nedervåningen.
På så vis skulle man ju få betydligt mycket mer utrymme. Eller finns det något som talar emot?
Men, mig veterligen får en Friggebod vara 3,5 meter, och ett Attefallshus 4 meter högt. Båda får dock förses med källare. Det jag funderar på, är om ingen funderat på att förlägga nedre plan, en halvtrappa ner. Alltså ca 1 meter under marknivå, för att på så vis få plats med ett riktigt övre plan, med ståhöjd? Det bör inte vara några problem att sätta fönster som är lite lägre än normalt som sitter ca. 30 cm över marknivå, på nedervåningen.
På så vis skulle man ju få betydligt mycket mer utrymme. Eller finns det något som talar emot?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Jag har sett ett sådant hus. Han som byggde det trodde att dte skulle bli problem med kommunen. Men handläggaren kommenterade bara att det var en spännande lösning-
Det som talar emot är ävl det vanliga, risken för fuktproblem i källare.
Det som talar emot är ävl det vanliga, risken för fuktproblem i källare.
De gamla begreppen friggebod och Attefallshus är borttagna ur PBL från 1 december 2025. Nu heter det komplementbyggnad och komplementbostadshus. Förenklat är reglerna samlade i en gemensam byggrätt på 45 kvm istället för tidigare 30 + 15. Max nockhöjd är 4 meter från medelmarknivån runt byggnaden. Den största av byggnaderna får vara max 30 kvm. Detta gäller inom detaljplan. Utom DP är det 65 kvm och nockhöjden får vara 4,5 meter, där den största av byggnaderna får vara 50 kvm.A AG A skrev:Jag har en liten tanke som borde vara möjlig. Nu har jag redan både Friggebod och Attefallshus kan man säga, så det är alltså bara en tanke.
Gräver du ner huset 1 meter räknas höjden ändå från marknivån, men du kan få bättre invändig rumshöjd helt lagligt. Det är egentligen rumshöjden du vill åt. Med plintgrund tappar du höjd eftersom bjälklaget bygger upp. Därför bygger vi på Svenska Attefallshus på färdig betongplatta (i fabrik) så att färdigt golv hamnar strax över mark istället för cirka 0,5 meter upp.
Så länge byggnaden inte ska vara en självständig bostad (komplementbostadshus) ser jag inga större hinder kopplat till dagsljus eller tillgänglighet. Dränering och fuktskydd behöver såklart lösas korrekt.
Tack! Det var mer än jag visste att de båda nu gick under namnet komplementsbyggnad.N Nyttanvändarnamn2026a skrev:De gamla begreppen friggebod och Attefallshus är borttagna ur PBL från 1 december 2025. Nu heter det komplementbyggnad och komplementbostadshus. Förenklat är reglerna samlade i en gemensam byggrätt på 45 kvm istället för tidigare 30 + 15. Max nockhöjd är 4 meter från medelmarknivån runt byggnaden. Den största av byggnaderna får vara max 30 kvm. Detta gäller inom detaljplan. Utom DP är det 65 kvm och nockhöjden får vara 4,5 meter, där den största av byggnaderna får vara 50 kvm.
Gräver du ner huset 1 meter räknas höjden ändå från marknivån, men du kan få bättre invändig rumshöjd helt lagligt. Det är egentligen rumshöjden du vill åt. Med plintgrund tappar du höjd eftersom bjälklaget bygger upp. Därför bygger vi på Svenska Attefallshus på färdig betongplatta (i fabrik) så att färdigt golv hamnar strax över mark istället för cirka 0,5 meter upp.
Så länge byggnaden inte ska vara en självständig bostad (komplementbostadshus) ser jag inga större hinder kopplat till dagsljus eller tillgänglighet. Dränering och fuktskydd behöver såklart lösas korrekt.
Källare är ju liksom alla grundläggningstyper riskkonstruktioner. Dock har vi ju lärt oss ganska mycket de senaste årtiondena, varpå riskerna är ganska små. I det här fallet är det ju, mer eller mindre, en halvkällar. Istortsett en platta på mark som är nedgrävd en meter, med några varv med leca runt om. Eventuellt en platonmatta, och sen vanlig dränering. Det borde inte bli några stora extrakostnader i förhållande till en vanlig platta mark egentligen. Att gräva en meter, eller två meter innebär ju ingen direkt skillnad när man gräver med en grävmaskin. Sen blir det naturligtvis några extra m3 med grus till dränering, men det är nästan försumbart rent pengamässigt. Sen är det istortsett bara någon pall med lecasten, samt arbete att mura upp det, till strax över marknivå. Merkostnaden mot en vanlig platta bör inte överstiga 30.000. Även det är nog lite högt räknat. Särskilt då normalpris på ett lite mindre Attefallshus...förlåt, Komplementsbyggnad😉 tidigare legat på runt miljonen i pris. Nu tillkommer naturligtvis även lite pengar då även en övervåning ska inredas. Men då det sannolikt bara blir ett par sovrum, så bör inte heller det behöva handla om några stora extrakostnader.
Tror du inte att många kunder skulle bli intresserade om de såg möjligheten, och hur "lite" extra det skulle kosta att få dubbla boarean istortsett?
Hej, det är absolut inte omöjligt och kanske inte svårt byggtekniskt. Om du tänkt det som ett komplementbostadshus, alltså för permanent användning, så måste entréplan vara tillgänglig. Det svåra kan vara att in till nedervåningen med en rullstol eftersom du kommer att behöva ta dig ner ett par trappsteg. Omvänt är nästan aldrig ett problem när sockeln är förhöjd för ute finns alltid plats för en ramp... men vad har du rampen inne i ett 30 kvadratmeter (invändigt ca 25-26 kvm) stort hus? Rampen skulle ta upp för stor boarea.A AG A skrev:Tack! Det var mer än jag visste att de båda nu gick under namnet komplementsbyggnad.
Källare är ju liksom alla grundläggningstyper riskkonstruktioner. Dock har vi ju lärt oss ganska mycket de senaste årtiondena, varpå riskerna är ganska små. I det här fallet är det ju, mer eller mindre, en halvkällar. Istortsett en platta på mark som är nedgrävd en meter, med några varv med leca runt om. Eventuellt en platonmatta, och sen vanlig dränering. Det borde inte bli några stora extrakostnader i förhållande till en vanlig platta mark egentligen. Att gräva en meter, eller två meter innebär ju ingen direkt skillnad när man gräver med en grävmaskin. Sen blir det naturligtvis några extra m3 med grus till dränering, men det är nästan försumbart rent pengamässigt. Sen är det istortsett bara någon pall med lecasten, samt arbete att mura upp det, till strax över marknivå. Merkostnaden mot en vanlig platta bör inte överstiga 30.000. Även det är nog lite högt räknat. Särskilt då normalpris på ett lite mindre Attefallshus...förlåt, Komplementsbyggnad😉 tidigare legat på runt miljonen i pris. Nu tillkommer naturligtvis även lite pengar då även en övervåning ska inredas. Men då det sannolikt bara blir ett par sovrum, så bör inte heller det behöva handla om några stora extrakostnader.
Tror du inte att många kunder skulle bli intresserade om de såg möjligheten, och hur "lite" extra det skulle kosta att få dubbla boarean istortsett?
Klicka här för att svara