RilleRock skrev:
ELSÄK-FS 1999:5 får tillämpas fram till 1/7 2006
Från den 1/7 2004 får den nya standarden börja tillämpas.
Man får dock inte blanda gamla och nya föreskrifter i en ny anläggning.
Efter den 1/7 2006 måste de nya föreskrifterna och SS 436 40 00 tillämpas.
(http://elkul.se/sida10.html)
Så man bör ju rätta sig efter de nya föreskrifterna, om man bygger nytt efter 1/7 2004
Övergångsbestämmelserna i föreskriften ELSÄK-FS 2004:1 om hur elektriska starkströmsanläggningar ska vara utförda har ändrats genom en ändringsföreskrift med beteckningen ELSÄK-FS 2005:1. Ändringen innebär att anläggningar som påbörjats före den 1 juli 2006 med utförande enligt föreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5 ("Blå boken") får färdigställas enligt ELSÄK-FS 1999:5, dock senast den 30 juni 2007.
Måste tacka för alla svar så här långt .. Har inte fått fason på problemet än dock . Men dom är där och äter i dag igen. Det ser ut som vi har några fel strömmar på 8-20 ma . Och om jag förstår saken rätt så slår jordfelsbrytaren till vi 25 ma .
Har du testat att även koppla från pumpen och köra enbart på hydrofortrycket? Det låter lite korkat kanske, men ditt problem är väl knappast trivialt, annars hade det varit fixat vid det här laget... :-/moment22 skrev:???
Sitter i ett helt nybyggt hus som vi får spänning i duschen 1,7- 5 volt .Mer volt när mer energislukande maskiner är i gång och det flimmrar för ögonen när man duschar och har huvudet nära . huset är felsökt rakt i genom = inga fel . nätet är fel sökt = inga fel . men problemet återstår .. huset är eb kopia på lb hus jordugglan = platta på mark +golvvärme nibe fighter 1215-5 grund är ej jordad . har även provat med att koppla från hela huset och bara köra pumpen till brunnen fick spänning då med ...
någon som har ide vi e helt ide lösa !!!!! uhhhh
Hmmm... visst har du en nedsänkt pump i borrhålet? Då har du en elkabel i borrhålet som kan vara skadad? Kanske skulle du mäta på den.
Har du värmekabel i röret? Hur är den kopplad?
Hur är det med salthalten i dricksvattnet? Har du möjligtvis en bättre strömledningsförmåga än vad som är "normalt"?
Några områden att utreda för att komma närmare sanningen!
Har du värmekabel i röret? Hur är den kopplad?
Hur är det med salthalten i dricksvattnet? Har du möjligtvis en bättre strömledningsförmåga än vad som är "normalt"?
Några områden att utreda för att komma närmare sanningen!
Klicka här för att svara