I mitten av juli orsakade en städfirma en liten skada på en kakelplatta i duschen. Jag såg en liten flisa på golvet som passade perfekt in i det lilla märket på väggen (se bild 1, tagen den 10:e juli). Nu, ca 2 månader senare, så visar det sig att skadan inte bara bestod av den avtrillade flisan utan att det faktiskt hade uppstått sprickor rakt igenom kaklet som jag först inte såg på det vita kaklet. Sprickorna har börjat synas nu i efterhand då de har mörknat en aning (se bild 2, tagen den 14:e september).

De skickade hit en hantverkare i morse som konstaterade att det bara är att byta kakelplattan utan problem. Enligt våtrumsintyget från 2010 är det Sopro FDF 527, dvs ett vätskebaserat/rollat tätskikt som enligt ChatGPT är lite svårare att reparera.

Men jag passar på att vända mig till er experter och hemmafixare. Vad skulle ni göra i det här läget?

• Ett finger pekar på en skada och liten flisa på en vit kakelplatta i duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket vitt kakel i dusch med synliga sprickor och liten skada som exponerar underlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns alltid risk med rollat tätskikt.

Det du vill ha är garanti på utfört arbete, om skador uppstår som inte syns, så kan det givetvis bli ett större problem längre fram - Vem ansvarar för det, och bär kostnaden?

Min tolkning är att det är orimligt att begära sådan garanti då skadan inte står i proportion med riskerna, och faktiskt endast är kosmetiskt.

Kan du tänka dig kompensation i återbetalning, lägre pris, någon gratis städ eller två? Ta det med dem då.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
K KG Byggråd skrev:
Finns alltid risk med rollat tätskikt.

Det du vill ha är garanti på utfört arbete, om skador uppstår som inte syns, så kan det givetvis bli ett större problem längre fram - Vem ansvarar för det, och bär kostnaden?

Min tolkning är att det är orimligt att begära sådan garanti då skadan inte står i proportion med riskerna, och faktiskt endast är kosmetiskt.

Kan du tänka dig kompensation i återbetalning, lägre pris, någon gratis städ eller två? Ta det med dem då.
Tack för svar. Jag har också tänkt på ekonomisk kompensation. Jag tänkte sälja lägenheten inom ett år och försöker estimera min kostnad i form av en eventuell utebliven intäkt från försäljningen p.g.a. skadan, som ändå är rätt tydlig, trots att den endast är kosmetisk. Den kostnaden känns som att den kan vara större än två gratis städningar som för mig går på ca 1 400 kr. Jag har inte lust att sälja min lägenhet till ett mycket lägre pris för att någon kommer att vilja renovera badrummet, men det känns också lite overkill att involvera en jurist i det hela.

H hapazard skrev:
Fylla i med lite emaljlack och glömma saken [länk]
Tack för svar. Detta känns ju som ett bra och enkelt alternativ, eftersom jag dessutom tänkt att försöka flytta om ett år, så orkar jag inte göra någonting för avancerat. Hur blir resultatet på vita kakelplattor? Ser man "vita ådror" eller smälter det in bra i kaklet?

BirgitS
M MrRude skrev:
Jag tänkte sälja lägenheten inom ett år och försöker estimera min kostnad i form av en eventuell utebliven intäkt från försäljningen p.g.a. skadan, som ändå är rätt tydlig, trots att den endast är kosmetisk.
Ta hem en mäklare som brukar sälja i området och fråga vad det kan betyda på försäljningspriset och möjligheten att sälja.

Känns som städfirman varit hjälpsam hittills som skickat en hantverkare.

Jag tycker inte att du ska vara missnöjd om du får ett par gratisstäd som kompensation.

Förutsatt att skadan är kosmetisk så har isf jag svårt att se att det kommer påverka försäljningen något framöver. Badrummet är 15 år gammalt och att ta in en mäklare för att bedöma känns konstigt. Ska mäklaren se in i framtiden? Är ju helt omöjligt att få ett rättvist/korrekt svar.
Vädret på visningsdagen eller om spekulanterna haft en bra dag på jobbet lär påverka mer (enligt mig) 😅

Om hantverkaren kan fixa till så det är lite bättre ut hade jag varit nöjd.

Olyckor händer trots allt och ibland är det bara så..

Du kan ju prata med ditt försäkringsbolag och se vad de tycker

• Gilla
Mats48 och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Hur fan lyckas man spräcka en kakelplatta när man städar?! Städade de med ett järnspett?

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Limma fast flisen med superlim och ev laga med emaljlack.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur fan lyckas man spräcka en kakelplatta när man städar?! Städade de med ett järnspett?
Jag antar att man har råkat stöta i med dammsugarskaftet, då det råkar vara ungefär i navelhöjd från golvet

gustavstrandberg gustavstrandberg skrev:
Limma fast flisen med superlim och ev laga med emaljlack.
Tack för tipset. Det lutar nog faktiskt mest åt att gå åt det här hållet

• Gilla
Karl Heinz och 1 till
  • Laddar…
M MrRude skrev:
Jag antar att man har råkat stöta i med dammsugarskaftet, då det råkar vara ungefär i navelhöjd från golvet
Det borde behövas mer än ett dammsugarskaft för det där.

Om det går att byta plattan, till en exakt likadan så skulle jag gå på det. Men det är stor risk att det inte går att hitta en platta med exakt samma vita nyans. Också risk att fogen inte blir i samma färg.

Kakelfärg kan dölja flisan, men inte sprickorna.

• Gilla
Såkesöd
  • Laddar…
Mejla städfirman nu med foton på både flisan från juli och sprickorna du såg den 14 september, och kräv att de betalar lagningen. Konsumentverket skriver att konsumenttjänstlagen gäller när du köper en städtjänst och att du kan kräva ersättning för skador som firman orsakat. Sprickorna upptäckte du den 14 september, så reklamerar du före den 14 november är du alltid i tid (17 §).

U usamazf skrev:
Mejla städfirman nu med foton på både flisan från juli och sprickorna du såg den 14 september, och kräv att de betalar lagningen. Konsumentverket skriver att konsumenttjänstlagen gäller när du köper en städtjänst och att du kan kräva ersättning för skador som firman orsakat. Sprickorna upptäckte du den 14 september, så reklamerar du före den 14 november är du alltid i tid (17 §).
Jag mejlade städfirman förra veckan, och de skickade ut en hantverkare i går morse som konstaterade att han kan byta plattan utan problem. Men det jag oroar mig för är att ingreppet kommer att orsaka mer problem, det vill säga att till exempel fuktspärren går sönder

Inte för att jag egentligen förespråkar att dölja skador bara utan att faktiskt fixa dem, men... Det här som du säger endast en estetisk skada och därmed inget som någon som inte ser den lider av, därav mitt tips nedan.

Limma fast biten som lossnat (om du har flisan kvar) annars försök fylla i med emaljlack eller likande så att ytan blir slät och inte känns nämnvärt.
Sedan får du skaffa några bitar kakeldekor till något fint och passande mönster för rummet i övrigt och sätta över alltihopa.
Exempel: https://www.namly.se/kakeldekor.html

• Gilla
MrRude och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.