Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns inga regler om badkarets beskaffenhet. Alla områden utanför badvattnet är område 1. Område 0 är under vattenytan.

[bild]

Det finns heller inga regler för denna allpoliga brytare i bostäder. Det du hört gäller offentliga byggnader och industrier. Du har dessutom inga exponerade roterande delar i ett spabad. Brytaren i stort onödig, men kan ha en funktion i att undvika olovlig användning etc. Nollan behöver inte brytas, men det kan vara bra för att kunna bryta bort isolationsfel.
Är det badkarskanten som är avgränsningen mellan område 1 och 2 oavsett hur bred sargen är, eller är det över vattenkanten? Inre delen av sargen?

Det är ytterkanten på karet som man ska mäta ifrån.

D Dispens skrev:
En fråga om ett ämne där det är splittrat bland även de lärda.

I ett badrum är det zon 0 i badkaret. Det är zon 1 ovan badkaret upp till 225 cm. Sen är det zon 1 60cm ut från badkaret.
Inom zon 0 är det IPx7, inom zon 1 är det ipx4 fast med restriktioner tror jag(bara kopplingsdosor). I zon 2 får man sätta vanliga brytare med ipx4.

Vad är det egentligen UNDER badkaret? T ex. om man har ett bubbel badkar. Det ska sitta en brytare nära motorn för att det är en roterande maskindel. Men att hitta en 2-polig brytare med ipx7 verkar omöjligt? Sen ska det vara dragavlastning till brytaren med. Sen ska det anslutas till ström någonstans men anslutningsdosor verkar bara finnas med ip44? Kopplingsdosor med ipx7 eller bättre finns. De sistnämnda två finns ju med dragavlastning. Så hur gör man egentligen under badkaret? Det ska dit en brytare och en dosa. Och är det verkligen zon 0 bakom/under badkaret?

Får man ha t ex. Schneiders 3 facksram med IP44 insatsen i zon 1, eller är brytare helt förbjudet i zon 1 oavsett IP klass och att de ska ut till zon 2?

Och snälla, inget "hör med elektrikern". Flera har sagt olika så bläh.
Eftersom Du antagligen inte är behörig att utföra jobbet ställer Du frågor här!
Anlita en behörig elektriker och sov gott!

• Arg
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Eftersom Du antagligen inte är behörig att utföra jobbet ställer Du frågor här!
Anlita en behörig elektriker och sov gott!
Behöver ju ha ett badkar innan jag anlitar en elektriker, men ingen har egentligen haft koll. Först här som jag fått konkreta svar på vilka begränsningar jag har i dess dimensioner.

FYI. Den senaste elektrikern jag anlitade som var här lossade nollan på JFB och drog inte åt innan han slog på allt. Av allt som gick sönder ingick t ex. bergvärmepumpen. Ansvarsförsäkringen är ett skämt då den har åldersavdrag. Det blev dyrt för mig och kräldjuret tog inget ansvar.

Sen dess släpper jag inte en in någon i huset innan jag själv vet vad som är rätt eller fel. OCH ingen elektriker driftsätter något utan jag har som ÄGAREN observerat grundläggande utförd kontroll.

• Gilla
mrbackstrom och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.