Om jag kopplar in en ung i ett vägguttag med en stickkontakt och ugnen drar 15:A

1. hur många ledare drar jag fram till ugnen

2. Vilken area ska ledarna ha minst?

3. vilka färger kopplar jag in?

Ett vanligt vägguttag bör inte belastas med mer än 10 A kontinuerligt.
3 ledare till uttaget
Normalt 1,5 mm2
Gul/grön till jord
blå neutralledare
brun fasledare

Du behöver en 3 ledare. En tråd för fas (ström till ugnen), en neutral/nolla (ström från ugnen), och en skyddsjord.

För 15A behöver man 2,5 kvmm, och det skall gå mot en 16A säkring i centralen. Att man har 2,5 kvmm till 16A är en tumregel, som oftast är rätt. Men beroende på omständigheter så kan det behövas grövre ledning. Det beror på hur ledningen dras (hur bra kylning den får), hur lång den är från centralen. Och hur bra matning din central får från nätet. Bor man långt ut på landet, långt ifrån transformatorstationen så kan det vara så att din central får så klen matning att det kan behövas "bättre" ledning mellan centralen och ugnen. Man bör låta en elektriker avgöra dimensioneringen.

Blir det fel dimensionerat så överhettas kabeln, och kan börja brinna. Man kan även råka ut för att pga. fel dimensionering, så löser inte säkringen vid fel med kortslutning i ugnen. Då kan höljet på ugnen bli strömförande, livsfarligt.

Nu antog jag att du frågar om ledningen från central till uttaget?

OM det gäller ansutningssladden till ugnen, med stickpropp i änden. Så är det fortfarande 3 ledare, men man kan gå ned till 1,5 kvmm (om den är normalt lång), en anslutningssladd ligger öppet och får därmed bättre kylning.

Mikael_L
Oliwer Oliwer skrev:
Om jag kopplar in en ung i ett vägguttag med en stickkontakt och ugnen drar 15:A

1. hur många ledare drar jag fram till ugnen
6 st

Oliwer Oliwer skrev:
2. Vilken area ska ledarna ha minst?
0,12 km2

Oliwer Oliwer skrev:
3. vilka färger kopplar jag in?
grön, orange, vit och gräddelin.

Nä jag skojade bara.
Vad tror du själv, och varför?

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Man ska varken koppla in ung eller gammal i vägguttag!:worried:

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.