Byggahus.se

el fel...eller ok

1. D
    Medlem Nivå 3
    Gruppcentralen heter GARO likaså mätarskåpet. I mätarskåpet så finns det en fet jordkabel (ingående servce) och ett antal tomma klämmor (för att antagligen ansluta jordkablar till).
    Puttrix din skiss visar utförandet vid 3 st vägguttag. Avståndet ifrån där kabelröret mynnar i plattan till underdelen på dosan ca 30mm se bifogad ny bild. Så böjen på kablarna är mjuk
    #187 högra bilden visar utförandet vid ett annat vägguttag kabelröret skymtar vid underkantparkettken. De går rätt upp i dosan (dosan bygger ca 30mm från väggen)

Deralte

2. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    Jag hoppas jag läser fel här. En fet kabel och tomma klämmor... Menar du att det endast är den ingående jorden som går till PUS-skenan? är inget annat anslutet till den?

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Låter som god förklaring till varför mikron gick sönder som det talas om några sidor upp...

4. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Deralte>Jag hoppas jag missförstått hur saker ser ut idag men annars så får du ursäkta om jag är petig men FK får inte ligga så,
    Dvs med enbart sin egen isolering som skydd mer än i kopplingsutrymmen. Och jag har mycket svårt att se hur fasen man kan få parkettkant till kopplingsutrymme.
    Dessutom, om man byter parkett är risken för skador på FK'n rätt stor.

Är det inte gjort någon potentialutjämning heller så kalla in en oberoende besiktningsman som får gå över allt. Låt mig säga att om det varit mitt hus hade jag nog granskat allt med lupp nu.

Rörande potentialutjämning så utgår jag från att sådan finns med nånstans i bygghandlingarna. Just elen är dock en sak som jag normalt (av förståeliga skäl) inte engagerar mig speciellt mycket i när det gäller ritningar etc men nånstans borde man väl kunna se om det ens finns med?

/Kent

5. E
    Medlem · Nivå 22
    Det brukar stå i elbeskrivningen att potentialujämning ska utföras om frånkoppling ej kan ske inom föreskriven tid.
    Några som skriker som högst vet nog inte vad som gäller.
    Men MÄRK jag förordar ALLTID potialutjämning även om inte reglerna är tvingande i alla lägen

6. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    elmont>Möjligt jag misstolkar dig men menar du att fk förlags på det viset skulle vara ok?

Är inte riktigt med på vad som skulle frånkopplas inom föreskriven tid? Kan du vara snäll och utveckla?

/Kent

7. E
    Medlem · Nivå 22
    Jag "pratar" om potensialutjämning över huvud taget, och inget annat. Naturligtvis får inte FK förläggas på det sätt som man kan se på bilden. Frånkopplingen vid jordfel ska ske inom föreskriven tid tex. om en skadad ledare kommer i kontakt med ett armeringsjärn, detta sköter en JFB nästan alltid om även om armeringen inte är pusjordad. Så det beror på hur anläggningen är "utförd" om PUS är ett måste.

8. joooel
    Medlem Nivå 1
    Är lite nyfiken..inte varit här och läst på ett tag nu.. Hur går det för dig Deralte?

9. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    jag undrar detsamma, har JFB'n löst nåt mer?

10. D
    Medlem Nivå 3
    Hur gick det sedan........jo, Myresjöhus eminente elektriker var här i huset 080929 med en medarbetare, även byggledaren var här med en snickare.
    Man öppnade upp golvet vid vägguttagen och bilade bort betongen så att man kom åt kabelrören och drog över en stump av isoleringen från en kabel över ledarna som går till vägguttagen. Se bilder ovan, det är tydligen ett vanlig sätt att lösa problemen på, när kabelrören inte går fram till vägguttagen.
    Lärdommen man kan dra av detta är som altid att:
    Man är helt beroende av att företaget som man köper huet av anlitar kvalificerat yrkesfolk, som inte fuskar.
    Tyvärr är det tydligen fortfarande mycket vanligt med fusk inom husbyggnadsindustrin så man behöver en kvalificerad kontrollant som kontrolerar viktiga moment under uppförandet av huset. (den obligatoriska kvalitetsansvarige räcker inte i verkligheten).

Deralte

11. E
    Bannad Nivå 7
    det vore ett bra sätt nån opartisk som kollade upp hela bygget
    å är det fel -som här tex- så får den inspektören gå vidare å beskriva
    felet samt se till det blir årgärdat av han som gjort det å det får gå på garantin
    så inte husköparen får en massa bekymmer eller tgifter

12. phl
    Medlem · Nivå 14
    Det intressanta är att deras lösning med den påträdda kabelisoleringen gör att du inte fått den elinstallation du faktiskt betalat för! Hur tänkte Myresjöhus att du skulle kunna byta ledarna i rören, eller för den delen komplettera med fler ledare, utan att bryta upp golvet?

Jag hade inte varit nöjd så! Hade de inte schabblat med rören vid gjutningen hade du ju kunnat dra i och ur vad du vill i rören utan problem, så är ju inte fallet nu.

13. D
    Medlem Nivå 3
    Du har naturligtvis rätt "phl Formgud" att det inte går att dra ut de befintliga ledarna eller trä in nya ledare med den befintliga lösningen.
    Men vi var så förb... trötta på problemet att inte ha el i alla vägguttag och att ha förlängningssladdar liggande på golvet härs o tvärs så vi var glada åt "lösningen".
    Vi föreslog byggledaren att framföra till Myresjöhus att de ger oss en lämplig kompensation för alla våra problem som vi har haft.
    Det blir väl inte något med det....., möjligen några stearinljus.
    Deralte

14. Rrrrr
    Medlem Nivå 13

Jag vill egentligen inte försvara denne elektriker.. verkar vara slarvigt gjort! Men.. behöver inte vara elektrikerns fel att rören hamnade fel från början. Byggaren brukar nämligen märka ut exakt var väggarna kommer då man gjuter plattan.. kan ju ha mätt fel. Och det phl skriver om ovan, jag tror inte det är något krav att man skall kunna enkelt byta ut ledare i matningen längre, eftersom man nuförtiden får dra kabel fritt i väggar osv.

Självklart borde elektrikern ha fixat felet direkt, och inte smygit fkn under golvskivorna!

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det är tom mycket troligt att det inte alls är elektrikerns fel att rören kom upp på fel ställe.

Skandalen är att han accepterade detta och kopplade fullständigt regelvidrigt.
    Vet han inte om att detta är regelvidrigt så borde hans behörighet ryka (eller den som han kopplar för).
    Visste han att det var regelvidrigt, men gjorde så ändå ... tja ännu värre. Behörighet - hejdå ...

Med minsta lilla ryggrad så skulle han givetvis dragit i stora bromsen så fort felet var uppenbart. Sett till att det bilades upp och gjöts om i plattan. Allt detta jobb hade varit såpass mycket enklare mitt under byggtiden istället för efter att ytskikten är klara och husägaren med familj flyttat in.